Frans boek uit 1780 over goudvissen in China.


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Ik ben inmiddels ook lid van verschillende buitenlandse forums, waaronder het Franse " Voiles de Chine". Daar vond ik een link naar het prachtige boek " Histoire naturelle des dorades de la Chine." Voor wie het Frans beheerst interessant om te lezen, en voor iedereen leuk omdat het laatste deel bestaat uit schitterende illustraties, waar je kunt zien hoe de kweek van sluierstaarten zich in de loop der eeuwen ontwikkeld heeft.

Sluierstaart 1780.jpg
 
Ontzettend gaaf dit. Ik lees wel wat Frans, maar de prenten achterin zijn ook al de moeite waard om te bekijken, heel bijzonder. Ook soorten die nu niet meer bestaan volgens mij, zoals de rugzwemmers? Dormeurs noemen ze ze, slapers. Mooi gevonden.
 
Ik vraag me af of dat dan geen vissen met zwemblaasproblemen zijn geweest. Of problemen door luchthappen, want er bestond toen nog geen filtertechniek, en ik weet (nog) niet wat ze toen te eten kregen. Mijn Oranda gaat bijvoorbeeld redelijk makkelijk drijven als ze te veel lucht binnenkrijgt, misschien was er met die vissen iets dergelijks aan de hand. Ik vind het ook mooi dat je de tussenvormen ziet van giebel naar sluierstaart.
 
Wat ontzettend jammer dat er niet een Nederlandse versie van is :cry:

Maar de plaatjes zijn prachtig !!

---
 

Terug
Bovenaan