Wat is er nieuw

Freakert's 180L Avontuur

Dat ga ik straks eens researchen dan. Kan me voorstellen dat de kristalstructuur van zout misschien het licht te ver verdeeld, maar ben benieuwd

Er zijn eigenlijk maar twee nadelen aan een dekruit. De eerste dat er een laagje kalk gevormd wordt tijdens verdamping van kraanwater (verlies van licht). Tweede is dat als je ze hebt, de meeste floaters de vallende druppels niet fijn vinden.
Allemaal niet zo schokkend toch?

De voordelen
Water blijft beter op temp.
Minder verdamping van water
Houdt springende vis, in je bak
Beschermt een eventueel houten lichtbak

Brainfart gehad en de Superfish LED zit nu dus gewoon op de TC420, heb hem bij warmwit bijgestoken.

Hij is nu mooi mee de zonsondergang aan het dimmen 😋

Bijlagen

• 20250308_220248.jpg
    20250308_220248.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 25
20250311_200201.jpg

Kan ik hier straks zaadjes uit halen?
En zoja hoe doe ik dat?

Al gevonden😋

Laatst bewerkt:
Mooie bloem en kan dat dan om daar zaad uit te halen?

Voor zover ik lees wel, tenzij otocinclus hem opeet.
Blijkt gewoon drogen en schudden te zijn

Zorgen dat ie alternatieve bloemetjes heeft dan? Bloemkool / broccoli bijv...

Ik voer de oto alg, als ik m meer ga voeren gaat ie denken dat ie meer moet doen dan alg eten😉

Maar zie hem zelden op andere plekken dan de ruit, dus dat zal wel loslopen

Weekje verder en er lijkt wat te gebeuren als gevolg van meer licht.
De sessiflora laat minder los, de rode plantjes zien er niet meer stervend uit en de siamensis lijkt het ook lekker te vinden. Ik zie zelfs de zwaardplant boven het hout uitkomen!
Dus geen foto, die komt volgende week😋

Afgelopen week geen plantenvoeding toegevoegd om een lichtelijk overschot te verwerken, net een halve weekdosis erbij gegooid, woensdag de rest.

De plukjes Cuba maar vastgenageld met tandenstokers🤣

Verder het stuk Siamensis stam zonder blad veranderd in een stuk Siamensis stam met blad😋

20250316_185102.jpg20250316_185130.jpg

Weer een week verder, groei gaat lekker nu!
Misschien zelfs iets te lekker, ik zie kleine plukjes baardalg tevoorschijn komen.
Straks de verlichting een uurtje korter programmeren dus.

20250326_190108.jpg

Het lijkt er ook op dat de anubias nu wel echt teveel licht krijgt. Ook daar beetjes baardalg langs de randen van het blad. Die gaan er dus alsnog uit, alleen een vervanger zien te vinden. Nog iemand tips voor leuke voorgrond/hoek planten?

Heb ook mn laatste bakje invitro "Cuba" gebruikt om verdampte plekken aan te vullen. Ben bang dat ook deze het weer niet gaan overleven. Heb er kleibolletjes onder zitten, maar dat is dus niet genoeg.

Daarintegen begint de Siamensis nu lekker vol te groeien zoals hij in de rio125 ook deed.
De Echinodorus Bleheri gaat nu ook weer lekker, komt alweer ruim boven het hout uit!

20250326_190157.jpg

De Alternanthera zien er wel gezonder uit maar groeien nog niet echt lekker de hoogte in. Ben niet helemaal zeker van wat ik er mee moet.
Voor nu ben ik aan het wachten tot ik de Alternanthera Cardinalis in de rio125 kan snoeien en hier terugplanten. Dan wil ik die plant ook wat verder naar (links)voren zetten zodat het veldje net iets groter word.

Ik denk dat je beter de intensiteit iets kan verlagen want dat is vaak de oorzaak van baardalg tov het licht.
Vindt de dc ook vrij donker hoor. Maar verder een leuke bak en vooral die slalom baan voorin is erg leuk bedacht ;))

De dc is idd donker omdat mn bioco2 mengsel net ververst is, moet nog wennen om dat wat beter in de gaten te houden.

Hoeveel % minder lichtintensiteit zou je mee beginnen?

Het plan is om een 3e rgbwww lichtbalk er bij te hangen en dan weer een mooi dimprofiel schrijven. Dan kan ik ook de totale kleur mooier bijsturen.
Heb nu een Superfish LED die ik nog had liggen maar ff bijgeprikt op warmwit kanaal om toch het stukje meer licht te proberen om zaken uit te kunnen sluiten.
Ook de plaatsing van de verlichting moet nog wat beter omdat nu vooral de achterste helft van de bak licht krijgt, maar dan moet ik railsjes maken waar ze aan komen te hangen ipv de gaten in de kap. Geen probleem verders, maar wou ik eigenlijk pas doen als ik die 3e balk heb.
Dat word op het moment helaas tegengehouden door een stukje WW ellende, maar daar komt met wat geluk verandering in.

en vooral die slalom baan voorin is erg leuk bedacht ;))

Daar zit ik al even mee in mn hoofd, maar dan echt specifiek als visspeelgoed. Even kijken of mn barbelen slim genoeg zijn daarvoor

Met geduld moet dat wel te doen zijn hoor en je kan op het einde wat lekkers neerleggen:deal:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan