Wat is er nieuw

Freakert's Primo110 expiriment

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo!

Ik heb een tijdje terug een Primo110 op de kop getikt die lek zou zijn.
Na uitgebreid testen bleek deze helemaal niet lek te zijn maar als hij te ver gevuld word kan het zijn dat er wat water onder de rand van de kap kan komen en dat word dan naar buiten getrokken.

20250429_164403.jpg

Dus ding opgebouwd in de stelling/kast waar mijn Resin 3D printer gestaan heeft aangezien dat plekje recent vrij gekomen is.

Had er de oude bodembedekking ook bij gekregen, wat een soil bleek te zijn!
Had ik nog niet eerder gebruikt omdat ik het eigenlijk gewoon veel te duur vind, dus dat is wel leuk om ook eens mee te maken.

De originele Novalux White hing nog maar aan 1 beugeltje, dus daar gelijk nieuwe klemmetjes voor geprint, en als ik dan toch bezig ben, gelijk een 2e setje voor een Superfish LED!

20250505_144753.jpg

Aangevuld met wat hout en planten uit de voorraad en het begint ergens op te lijken.

20250505_144845.jpg

Ietsjes verder gegroeid:

20250614_112655.jpg

En zoals hij er vandaag bij staat:

20250622_173034.jpg

20250622_173125.jpg

20250622_173133.jpg

20250622_173147.jpg

En zo staat hij nu dus in de stelling/kast:

20250622_173115.jpg

En daar begint het stukje expiriment!

Want omdat de kast zo gammel is trilt de hele boel.
De trillingen worden veroorzaakt door de pomp.
Hoeft geen probleem te zijn maar het geluid wat er bij komt is niet geheel wenselijk.
Zo niet wenselijk dat ik als oplossing verzonnen heb om de pomp alleen te laten draaien als de verlichting ook aan is.

Komt er nu dus op neer dat licht en stroming 8u per dag aan staan.
Planten lijken het er goed op te doen, slakken blijven in leven en vanmiddag nog 3 vuurgarnaaltjes toegevoegd als opruimcrew.

Ik wil nu dus gaan kijken hoe dit zich op langere termijn ontwikkeld. Gaat de pomp echt langer aan moeten, ga ik toch voor een andere kast of is dit idee met eventueel wat aanpassingen hier en daar goed genoeg om de bak gezond te houden.

Ik zal vanavond de waterwaardes eens testen, dat is ook wel leuk om mee te nemen in de test!

Ik ben benieuwd of de bacteriecultuur in het filter intact blijft als er lange tijd geen doorstroming is.

Ik ben benieuwd of de bacteriecultuur in het filter intact blijft als er lange tijd geen doorstroming is.

Daar ben ik niet heel bang voor, het water blijft gewoon in het filter staan (intern Juwel filter) en verwarming blijft ook aan.

Ga je er nog andere bewoners in doen?

Is wel de bedoeling, maar dat hangt ook grotendeels af van de uitkomst van het experiment.
Al wel bedacht dat als ik vissen neem die in het wild in kleine plassen en poeltjes leven de kans een stuk groter zal zijn dat het goed gaat.
Alleen nog geen idee welke soorten ik daar aan kan koppelen die ik interessant genoeg vind, dat moet ik nog eens researchen.

Leuk om te zien en bij Juwel adviseren ze dacht ik om niks onder de bak te doen maar goed ik heb er ook jaren schuim onder gehad hoor.
Of is dat een harde plaat?

Hij staat nu op een stuk MDF waar ik een carbon wrap omheen gevouwen heb.
Dat was al een hele vooruitgang op het dunne plankje wat origineel in de kast zat.
Misschien dat een stuk schuim er onder al genoeg is om de trilling niet door te laten schieten in de kast, dat kan ik binnenkort nog eens proberen

Mijn oplossing is dan om een dun stukje hout (5mm triplex ofzo) tussen bak en schuim te doen, dat is genoeg om doorbuigen tegen de bodem tegen te gaan.
Zo staat mijn Rio125 ook, alleen daar zit een dikke plank onder omdat ik die toen had liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan