Wat is er nieuw

Freekje's Zuid Amerika-achtig Rio 125 - Herstart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Freekje
  • Startdatum Startdatum
F

Freekje

Guest
Hoi allemaal! Ik ben Freekje, 33jr oud. Al lang aan het lurken op jullie forum met idee�n mijn rio 125 weer op te starten, nadat deze lang in de schuur heeft gestaan na mijn verhuizing. Recent eindelijk besloten hem neer te zetten, jeej! Bij deze ook gelijk mijn eerste post, dus mocht ik dingen anders moeten doen, laat het me weten :petjeaf:

Ik wil er een Zuid Amerika bak van maken. Het "achtig" in de titel slaat op het feit, dat ik me daar niet al te krampachtig aan vast wil houden. Het gaat mij er bovenal om, een mooi en gezellig aquarium voor in de woonkamer te cree�ren, dus als planten of zelfs een bewoner ergens anders vandaan komt: moet kunnen 🙂

Mijn beoogde vissenbestand zal ongeveer als volgt zijn (staat nog niet helemaal vast):
  • 6 Corydoras, weet nog niet precies welke (Onderlaag)
  • 1 Ancistrus (onderlaag)
  • Klein schooltje kardinaaltetra's (Paracheirodon axelrodi) of potloodvisjes (Nannostomus beckfordi), ben ik nog niet helemaal uit
  • 2 (Paartje) Antennebaarsjes (Mikrogeophagus ramirezi)
  • Enkele gemarmerde bijlzalmen (Carnegi�lla strigata)
Ik hoop dat dit niet teveel wordt, maar ik heb nog even om er over na te denken, want voorlopig eerst maar rustig de bak opstarten. Daarmee begon ik vandaag:

Na de grote schoonmaak recent de bak al neergezet. Vervolgens na lang wachten op de eerste spullen (ik bestel nooit meer bij deze webwinkel, wat een slechte service en communicatie... 😎), vandaag dan eindelijk binnen gekregen!

Nieuw vers filtermateriaal:
freekje001.jpg

Vervanging voor de TL's die inmiddels zoiezo wel op waren. Gelijk maar een investering gedaan, waarvan ik hoop dat met de lange levensduur en het lagere wattage ik deze op den duur wel weer terug verdien...
freekje002.jpg

De tweede zak met JBL manado bodembedekking (de eerste zit al in het aquarium zoals je hieronder ziet, deze tweede zak blijkt toch wat teveel van het goede :stars:
Toegift: 1 van mijn 3 andere huisbewoners.
freekje003.jpg

Het aquarium gevuld, waardoor de bodem in complete chaos door de bak verdeeld is, wat niet erg is. Ik laat hem nu een nacht staan, morgen verspreid ik de bodem netjes hoe ik 'm wil hebben. Overigens brandt hier nog maar 1 van de 2 LED's. Ik dacht maar 2 verloopstukjes nodig te hebben (1 doosje), maar blijkt dat je er twee per LED nodig hebt. Morgen maar even naar de lokale dierenwinkel om nog een doosje te kopen, kan ik gelijk eens kijken wat voor plantjes ze daar hebben, want daar ben ik nog niet helemaal over uit...
Tweede toegift: de vader van de eerste toegift.
freekje004.jpg

Goed begin...
In dit formaat bak zou ik geen Corydoras en Ancistrus �n Mikrogeophagus bij elkaar houden.
Ik heb in het verleden ook deze combinatie gemaakt, ik las overal dat het wel zou kunnen. Echter waren mijn Ramirezi altijd erg onrustig.
Dit kwam waarschijnlijk door de drukke Corydoras. Vooral de panda is een te drukke soort. C. Trillineatus zijn veel rustiger, maar het blijven Corydoras.
Een groepje Otocinclus is denk ik veel mooier en die verblijven overal in de bak.
De Ancistrus zou er dan nog wel bij kunnen hoor..

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien 🙂

MsFelix zei:
Goed begin...
In dit formaat bak zou ik geen Corydoras en Ancistrus �n Mikrogeophagus bij elkaar houden. ...

Hmmm ok, bedankt voor de tip, dacht inderdaad dat het op dat vlak misschien te druk zou zijn, maar zag toch andere mensen het ook wel doen. Zal er nog een goed over nadenken.
Dus met name de combinatie corydoras en mikrogeophagus maakt het druk denk jij? Wilde ze eigenlijk beide heel erg graag, lastig lastig lastig :S

Het kan goed gaan, maar ook ik zou het zelf niet aandurven.
Ik denk dat er op den duur wel "botsingen" gaan komen tussen de Cory's en de Ramirezi's.

Leuk begin, heb zelf ook een rio125 dus ben benieuwd wat jij ervan gaat maken!

Als je toch beslist om voor de combinatie te gaan, kies dan zeker niet voor de panda. Deze zijn zo vreselijk druk.
C. habrosus zou beter zijn of de trillineatus. Die laatste is wel wat groter en ziet de ramirezi denk ik eerder als een bedreiging voor zijn territorium. De habrosus echter zijn weer erg klein. Dit kan meer rust opleveren, maar aan de andere kant kunnen zij misschien bij evt agressie de klappen minder goed opvangen dan een iets robuustere soort.

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen zeggen dat Corydoras Panda druk zijn. Dit klopt helemaal niet. Wat wel klopt is dat ze op een bepaald moment van de dag wat actiever worden maar ik zie dit niet als druk. Het zijn in mijn ogen rustige vissen die je vaak in een groepje bij elkaar trekt en wat actiever word als er wat te eten valt.

Maar dat is mijn mening 🙂

Mvg
Rennie

Eigenlijk ook wel jammer ook van de bodem.
Mikrogeophagus zijn zandhappers, dat kan met een JBL Manado bodem niet.
Corydoras zijn grondelaars, dat kan met een JBL Manado bodem bij lange na niet zo enthousiast als op een gewonde zandbodem.

Aangezien je nog geen vissen hebt is vervangen door een bodem van filterzand (voor minder dan een tientje in huis) het beste wat je kan doen, ongeacht of het nu Corydoras of Mikrogeophagus worden (want daarin ga ik helemaal mee met MsFelix: in dit formaat aquarium of het een of het ander).

Panda's zijn aanmerkelijk drukker dan heel veel andere Corydoras-soorten. Staat vast en met mening of smaak heeft dat niets te maken. Terecht opgemerkt weliswaar hieronder dat het wel ook kwestie van smaak is, wat is duk en wat niet.

~ Ivo

Hmmm,ik heb c.panda gehad en idd altijd zichtbaar.Wat is druk? Verschilt per mening.Schuw zijn ze idd niet.

Dank voor jullie meedenken, zo wordt het misschien toch nog wat! 🙂

Ik had inmiddels reeds besloten (Door jullie advies) om voor ��n van beide te gaan, meest waarschijnlijk de corydoras.

Overigens vind ik de manado bodem erg mooi en schijnt hij voor planten fijn te zijn (alleen wat lichtgewicht dus wat moeilijk planten), daarom ligt hij er al in. Meerdere gebruikerservaringen gelezen, en zowel corydoras als ramirezi's gaan prima bij deze bodem, dus dat ben ik niet helemaal met je eens.

Hebben jullie een idee welke ik er nog bij zou kunnen doen ipv de ramirezi's?

Mikrogeophagus betekent 'kleine aardeter', een naam die deze diertjes is gegeven vanwege hun natuurlijke neiging happen bdemmateriaal te nemen en hieruit voedsel te filteren. Met deze bodem ontneem je hen de kans dit natuurlijke gedrag te vertonen, ontegenzeggelijk. En Corydoras kunnen minder goed grondelen. In een zandbodem verdwijnt een C. panda tot ver over de ogen in de bodem, op deze bodem niet. Dat ze het 'prima' zouden doen wordt dan ineens weinigzeggend.
Maar het is jouw keuze - is alleen zo zonde als er weer eens iemand is die door iets simpels als de bodem niet het volle genot kan hebben van de gekochte visjes.

Ik wil geen betweter zijn, en ook geen risico's nemen met de vissen. Dus de ramirezi's gaan m niet worden oa door de bodem, bedankt dat je me hierop wees. Corydoras gaan bij meerdere mensen echter goed met deze bodem, woelen er lekker diep in en dergelijke, de bodem is ook niet scherp oid. Hier heb ik me juist in verdiept voor ik de bodem kocht, dus dat zal wel loslopen.

Verder komen woorden als "ontegenzeggelijk", "weinigzeggend" en "weer eens iemand" wat superieur/negatief op me over, hoop dat het niet zo bedoeld is?

Freekje zei:
Verder komen woorden als "ontegenzeggelijk", "weinigzeggend" en "weer eens iemand" wat superieur/negatief op me over, hoop dat het niet zo bedoeld is?
Nee hoor. Punt is alleen dat als je een tijdje op het forum meeloopt je zaken keer op keer ziet gebeuren en ziet fout gaan. Mensen die zich vasthouden aan berichten dat iets wel zal meevallen, maar waarvan jezelf weet dat dit zo niet werkt.
Bij ons staan de vissen op plek nr. 1 en we hebben de indruk dat juist die berichten met insteek 'kan prima' geregeld komen van mensen waar dat niet per se zo is. En dan ga je er misschien wat fel -doch coccect, want altijd gedreven met argumentatie- in.

Denk overigens dat het een goede zet is juist de ramirezi dan te laten voor wat het is. Geen visje dat makkelijk lang goed te houden is.

Ok bedankt, begrijpelijk. Nogmaals, ik ben hier deels ook gekomen om tips te krijgen, en doe er dus ook wat mee. Ook hier vind ik het wel en wee van de vissen belangrijk. Ramirezi wordt hem dus niet meer. Misschien dat ik het bovenstaande vissenbestand dan gewoon doe met uitzondering van deze. Mocht ik dan later denken dat er nog plek is, kan ik altijd weer kijken welke er nog bij kan.

Voorlopig eerst maar planten erin en dan een maandje indraaien.

Vanavond eens zitten puzzelen op mijn layout wat betreft het hout en de planten. Daar is het volgende uit gekomen. Ben er nog niet helemaal tevreden mee, maar het is al een heel eind. Allemaal planten voorkomend in het amazonegebied, zit nu te twijfelen of ik wellicht het vissenbestand daar ook op ga aanpassen.

Wat vinden jullie van de layout? Alle tips zijn welkom!

freekje-planten02.jpg

De plantjes kwam vandaag binnen, en gelijk mijn aquarium ingericht. Helaas laat de webwinkel waar ik merendeel van mijn spullen besteld had het wederom afweten, dus de plantjes zullen nog even moeten wachten op extra CO2... (hadden de CO2-set niet meegeleverd, en wacht al 2 weken op de nalevering)

Ik hoop dat de plantjes goed zullen groeien, dan zal de achterlaag een stuk de hoogte ingaan, en de voorlaag de bodem meer bedekken. En nu maar een paar weken wachten tot er vissen in kunnen 🙂

Hierbij wat foto's:

Overzicht:
05112015-1.jpg

Links:
05112015-2.jpg

Rechts:
05112015-3.jpg

05112015-4.jpg

05112015-5.jpg

05112015-6.jpg

Laat maar groeien die handel :thumbs:

(is dat op de laatste foto een stenelplantje dat je in bosjes hebt geplant?)

Dat is mayaca fluviatilis, inderdaad een stengelplant die in kransen dicht bij elkaar groeit had ik gelezen, dus vandaar dat ik het bosjes dat ik kreeg maar in 3 kleine bosjes gesplitst heb. IK heb t.o.v. de layout die ik gemaakt had die omgewisseld met de myriophylum proprium, omdat ik het op deze manier leuker vond staan. Wellicht dat ik het later nog om moet gooien, dit plantje kan namelijk tot 60cm hoog worden...

Als je nog andere tips hebt, altijd welkom 🙂

Nog even een opmerking aangaande Cory's en zand cq grind bodem. Ik durf te stellen dat ik in 50 jaar hooguit 1 jaar een echte zandbodem heb gehad, en verder altijd afgerond fijn grind. De door mij gehouden Cory soorten, heb in de loop van de tijd meer dan 20 soorten gehouden, hebben er nooit last van gehad, ook geen korte of bloederige snorharen gezien.

Ook in de diverse biotopen komen zand en kiezel en zelfs rolkeien voor, dus om te stellen dat zand alleenzaligmakend is, is erg kort door de bocht en derhalve niet geheel en al waar.

Greetzz BigSmoke

Zo weer een update! Water getest: pH 8, kH 8, Ammonium, ammoniak, nitriet en nitraat 0. (Leidingwater overigens pH 8 en kH 8)

Tijd voor vissen dus! We hebben vandaag 6 corydoras panda's, 6 nannostomus beckfordii en 7 kardinaaltetra's aangeschaft. Tevens maar wat amandelbladeren gekocht en toegevoegd om de kH en samen met de CO2 die ik nu toevoeg ook de pH naar beneden te krijgen.

Later komen er nog wat bijlzalmpjes in, die hadden ze nu nog niet, en zoiezo al vrij veel in 1x. Daarna maar eens kijken of er nog ruimte is voor een koppeltje van 1 of ander...

Totaaltje
30112015-1.jpg

Corydoras panda's
30112015-2.jpg

Nannostomus Beckfordii
30112015-3.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan