functionaliteit stromingspomp


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Beste mensen,

Ik wil graag een stromingspomp aanschaffen. Ik zie globaal twee typen, zo'n staafvormige die over de hele breedte zijn dingen doet en die bolletjes die ergens op een strategisch plekje hangen. Van zo'n staafvormige geloof ik wel dat er met de keuze van verschillende golftypen gericht naar specifieke posities in de bak meer of minder stroming geregeld kan worden. Bij die bolletjes typen zie ik wel aan de bevestiging van lager of klemmen dat ze gericht kunnen worden, maar dat gaat volgens mij niet via de controler maar handmatig.

Bestaat deze functionaliteit wel bij die bolletjestypen ?

Ik zie werkelijk de meest fantastiche functies op de controlers, echte sinussen, snelheid, nachtmodus, voedermodus, random instelling, hartstikke leuk allemaal. Maar ik zie nergens dat met de controler ook de richting van de flow kan worden bediend. Zo te zien is dat bij deze typen nog altijd een kwestie van "hand in de bak".

Iemand een idee?

gr

Mark
 
Ik heb zelf een SICCE Nano Voyager, dat is zo’n bolletje en die bedien je inderdaad door hem handmatig te draaien in de juiste positie. Maar dat doe je als het goed is eenmalig.
Ik vind het ideaal werken, ik had toch een dode spot in mijn aquarium en dat is nu weg. Enige jammere is dat hij veel lawaai maakt, volgens mij heb ik een kapot exemplaar want ik lees overal dat ze juist erg stil zijn.
 
Bij mij komt in dit soort situaties altijd de vraag naar boven; waarom? In heel veel sitiaties is een stromings pomp helemaal niet nodig en zorgt eerder voor meer problemen. Zo is er bijvoobeeld het gevaar dat er te weinig voedsel opname tijd voor je planten is waarvan bepaalde algen, bijvoorbeeld baardalg, graag profiteren. Uiteraard is e.e.a. aan Ts. maar misschien is het goed om dit mee te nemen in zijn besluitvorming.
 
Bij mij komt in dit soort situaties altijd de vraag naar boven; waarom? In heel veel sitiaties is een stromings pomp helemaal niet nodig en zorgt eerder voor meer problemen. Zo is er bijvoobeeld het gevaar dat er te weinig voedsel opname tijd voor je planten is waarvan bepaalde algen, bijvoorbeeld baardalg, graag profiteren. Uiteraard is e.e.a. aan Ts. maar misschien is het goed om dit mee te nemen in zijn besluitvorming.
Ik kan niet voor de topic starter praten maar in mijn geval heb ik hem toegevoegd omdat ik wat last had van blauwalg, dat had meerdere oorzaken maar de stroming had er ook mee te maken denk ik. Vooral op de plekken waar weinig stroming stond zag ik vaak de blauwalgen ontstaan. Daarnaast vinden mijn vissen stroming leuk volgens mij, ik zie ze er namelijk vaak in zwemmen, nu zijn mijn vissen redelijk hyper dus dat geld vast niet voor elke vis. Volgens mij houden gouramis en bèta’s juist weet niet van stroming.
 
Bij mij komt in dit soort situaties altijd de vraag naar boven; waarom? In heel veel sitiaties is een stromings pomp helemaal niet nodig en zorgt eerder voor meer problemen. Zo is er bijvoobeeld het gevaar dat er te weinig voedsel opname tijd voor je planten is waarvan bepaalde algen, bijvoorbeeld baardalg, graag profiteren. Uiteraard is e.e.a. aan Ts. maar misschien is het goed om dit mee te nemen in zijn besluitvorming.
Om reden die Visvis2021 ook al noemt,benvo. Dode spot in mijn bak. Opstelling met sump en overflow, water komt krachtig genoeg de bak in hoor, en ik vind het überhaupt al verbazend dat met dit simpele principe er reletief weinig meuk op de bodem blijft plakken. Maar er zijn 2 of 3 plekjes waar het zich nog wel eens ophoopt.

Misschien dan toch maar zo'n staafvormig model, ik heb geen zin om in de bak te moeten elke keer dat ik nét dat andere plekje wil bereiken.
gr

Mark
 
Zo is er bijvoobeeld het gevaar dat er te weinig voedsel opname tijd voor je planten is waarvan bepaalde algen, bijvoorbeeld baardalg, graag profiteren
Het kan zijn dat ik mis zit maar volgens mij het @Cornelius weleens aangegeven dat wat meer stroming juist goed is voor de opname van voeding. Mocht ik dat niet goed hebben dan horen we dat vast wel.
 
Om reden die Visvis2021 ook al noemt,benvo. Dode spot in mijn bak. Opstelling met sump en overflow, water komt krachtig genoeg de bak in hoor, en ik vind het überhaupt al verbazend dat met dit simpele principe er reletief weinig meuk op de bodem blijft plakken. Maar er zijn 2 of 3 plekjes waar het zich nog wel eens ophoopt.

Misschien dan toch maar zo'n staafvormig model, ik heb geen zin om in de bak te moeten elke keer dat ik nét dat andere plekje wil bereiken.
gr

Mark
Een dead spot kan ook anders verholpen worden. Namelijk door te kiezen voor een goede waterdistributie, wat overigens niet gelijk is aan stroming! Zelf heb ik altijd gekozen voor een filtersysteem met voldoende debiet. Die werd aangesloten op een spraybar over de gehele lengte van mijn bak. Vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes z'n 30 graden naar beneden op de voorruit gericht. Hierdoor wordt de instroom door kaatsing op de voorruit naar beneden gedwongen en gaat over de bodem, normaal een moeilijk te bereiken plek met veel dode plaatsen, terug naar achter waar het water weer naar bovenkomt voor de volgende duw. Zo krijg je een spiraal vormige beweging richting je aanzuiging waarbij de gehele bak wordt aangedaan. Uiteraard moet je zelf beoordelen of dit ook iets voor jou zou kunnen zijn.
 
Het kan zijn dat ik mis zit maar volgens mij het @Cornelius weleens aangegeven dat wat meer stroming juist goed is voor de opname van voeding. Mocht ik dat niet goed hebben dan horen we dat vast wel.
Zelf heb ik dit al vaker onderzocht! Daar waar de stroming te sterk is zie je juist vaak te plekken met baardalg bijvoorbeeld. Kijk maar eens bij de uitstroom van je filter, bijvoorbeeld. De plant heeft geen tijdsmogelijkheid om gebruik te maken, weer als voorbeeld, van plantenvoedsel. Dus het is natuurlijk zo dat je stroming, liever waterdistributie, nodig bent om je bemestingsvormen naar je plante te brengen maar een te sterkte stroming kan zeer slecht zijn.
 
Zelf heb ik dit al vaker onderzocht! Daar waar de stroming te sterk is zie je juist vaak te plekken met baardalg bijvoorbeeld. Kijk maar eens bij de uitstroom van je filter, bijvoorbeeld. De plant heeft geen tijdsmogelijkheid om gebruik te maken, weer als voorbeeld, van plantenvoedsel. Dus het is natuurlijk zo dat je stroming, liever waterdistributie, nodig bent om je bemestingsvormen naar je plante te brengen maar een te sterkte stroming kan zeer slecht zijn.
Ik ben het wel met je eens dat baardalg goed groeit in stroming. Mijn ouders hadden hier altijd veel last van op de achterwand. Zelf heb ik nooit baardalg in mijn aquarium gehad, geen idee eigenlijk wat het veroorzaakt. Mijn plantjes doen het verder prima in de stroming, nu heb ik geen jacuzzi gelukkig.
 
Het gedijt vaak wel met een sterkere stroming inderdaad. Maar ja dat wil niet zegge dat het de reden is en ik ben daar ook geen expert in. Net als diatomen en bruinalg. De diatomen leven er wel van maar silicaat opzich is geen reden voor bruinalg om de kop op te steken. Wat een mooie hobby he.
 
Die sterke stroming waar dan juist baardalg in groeit, dat lees ik vaak over bovenin het aquarium, in zeg maar de uitstroom van de spraybar. Dat is dan neem ik aan ook direct onder de lampen.

Gebeurt met die stroming dan ook op andere plekken in het aquarium of inderdaad juist vooral direct onder de lampen?
 
hmmmmmm....

ik hoor benvo over spraybar, en ik geloof meteen dat dit het dode spot verhaal kan oplossen. maar wat vivvis zegt klopt ook, de visjes zelf vinden stroming soms wel fijn

en belangrijk, ik vind het ZELF ook leuk, kijken welke golf er gemaakt kan worden, zien hoe zich dat in de bak laat zien op verschillende plekken, en dan het liefst met een gadget in m'n knuisten en een leuk display, waar ik naar hartelust mee kan spelen

ik ben een nerd...ja

fijn weekend voor strals mensen !!
 
Die sterke stroming waar dan juist baardalg in groeit, dat lees ik vaak over bovenin het aquarium, in zeg maar de uitstroom van de spraybar. Dat is dan neem ik aan ook direct onder de lampen.

Gebeurt met die stroming dan ook op andere plekken in het aquarium of inderdaad juist vooral direct onder de lampen?
Ik zou denken dat je bij die spraybar door de uitstroom een soort deadspot krijgt icm veel licht en dan zie je op de buis snel baardalgjes. Ik heb dat ook en maak die buis elke 14 dg schoon met een sponsje.
 
Het kan zijn dat ik mis zit maar volgens mij het @Cornelius weleens aangegeven dat wat meer stroming juist goed is voor de opname van voeding. Mocht ik dat niet goed hebben dan horen we dat vast wel.
Dit is hoofdzakelijk van toepassing voor CO2 opname omdat je zo de grenslaag (boundary layer) op het blad verkleint.
 
Dit is hoofdzakelijk van toepassing voor CO2 opname omdat je zo de grenslaag (boundary layer) op het blad verkleint.
Ja dat klopt en dat heb je ook gezegd destijds maar dan vraag ik me af zijn de micro s en macro s minder goed opneembaar met meer stroming want het gaat wel sneller langs het blad maar wel "vaker".
 
Denk dat je wel ff moet beseffen dat er een verschil zit tussen een daadwerkelijke deadspot en een plek met te weinig stroming om zware stront mee te nemen
 
Ja dat klopt en dat heb je ook gezegd destijds maar dan vraag ik me af zijn de micro s en macro s minder goed opneembaar met meer stroming want het gaat wel sneller langs het blad maar wel "vaker".
Ik spreek over het aanbieden van CO2 (en voedingsstoffen) in het meest ideale scenario. Een scenario waar de plant zo efficiënt mogelijk voeding opneemt en kan groeien.
Er is geen supergroot verschil in de plantkwaliteit in bv snelstromend of langzaam stromend water.
Maar gemiddeld genomen zijn de planten die opgroeien in sneller stromend water gewoon beter van kwaliteit. (snel stromend water is nog geen wildwaterbaan)

Daarbij moeten we ook niet vergeten dat elke plant haar eigen ideale criteria heeft. Voor de ene plant werkt iets prima, terwijl de zelfde werkwijze voor aan andere plant weer een drama kan zijn.
 
Nou moe :oops:....
Het hele weekend allerlei sites bezocht, filmpjes bekeken, en uiteindelijk mijn keus gemaakt voor de Ferrari onder de stromingspompen. Zie link, is het geen beauty ?
De creditcard opgepoetst en als een klein kind op sinterklaasavond zit ik achter de computer om de bestelling plaatsen. En dan valt er een belangrijk kwartje.

Hoe ga ik in godsnaam dat ding plaatsen? Ik heb aan 3 zijden een hele dikke achterwand met onregelmatig bulbs en gaten als een echte rotswand. Ik wil het pertinent NIET aan de glaskant in het zicht, bovendien is dat raar, hij moet als het even kan aan een zijwand in dezelfde richting als de normale flow richting de overloop.

De ene leijke oplossing na het andere verzonnen gedrocht schieten door mijn hoofd, of ik heb een emorme blinde vlek voor iets simpels of het kan gewoon niet op een nette manier. I

Iemand nog een tip?

 
Ja dat klopt en dat heb je ook gezegd destijds maar dan vraag ik me af zijn de micro s en macro s minder goed opneembaar met meer stroming want het gaat wel sneller langs het blad maar wel "vaker".
Hmmm.... Wanneer voedsel vaker heel snel langs je neus komt betekend nog niet altijd dat de opnamemogelijkheid vergroot wordt. Het wordt dan meer een soort kansberekening. Voor een optimale groeimogelijkheid van planten neem ik die gok dan liever niet. Maar dat is dan weer mijn idee. Maar over stroming en wat daar exact onder valt kan je natuurlijk ook verschillen van mening daarom heb ik het altijd liever over een goede waterdistributie die zorgt dat bemesting op de juiste plaatsen geraakt. Dat is namelijk precies wat planten nodig zijn voor goede groei. Niet meer en niet minder.
 
En dan zie je DIT soort filmpjes..... precies het juiste muziekje eronder... superslick gefilmd.... probeer maar eens om te weerstaan

 
Ok, de Gyre 330 moet het dan toch gaan worden hoor. We zijn bijna een maand verder nu, ik heb er goed over nagedacht, beter bestaat niet.
Het probleem van de bevestiging in de bak zonder ruimte op het glas voor magneet of andere mogelijkheid heb ik in mijn hoofd opgelost. De meest rechtse glazen glasstrip die boven het water van voor naar achteren loopt krijgt een hoekje plexiglas aangelijmd zodat er op een centimeter of 6 van de achterwand en 6 onder het wateropppervlak en stukje plexiglas in het water hangt waar ik de pomp op kan bevestigren.

Maar... als ik dat zo doe, dan hangt de magneet IN het water.

Is dat een probleem dat iemand weet? Voor het water (dat het besmet raakt of zo) of voor de magneet (aantasting door zout) .

gr
Mark
 
Laatst bewerkt:
Maar het is meteen ZO oneerlijk. Natuurlijk zegt iedereen over zichzelf dat hij/zij niet wordt beïnvloed door reclame, dat doet ons zogenaamd niks. (waarom zitten er in mijn hoofd dan nog diverse deuntjes van wachmachinemerken uit de jaren 70) .

Deze jongens slaan echt alles, is een ander niveau. Het filmpje van de pomp was al van een buitencategorie, maar moet je voor de lol eens naar de website van Maxpect zelf gaan. Niet alleen de marketingafdeling krijgt kennelijk genoeg budget, de mensen die de website maken zitten ook niet bepaald krap bij kas zeg. Zelden zo'n mooie page gezien.

Ja, ik ga véél te veel geld uitgeven aan iets wat een totaal luxe product is. Ze hebben mij gedwongen.

Wat een boeven !!!

gr

Mark
 
Death spots./spaybars 360%😀.
De beste oningewikkelde hobby ooit.
Vervelende brommende luchtpompjes met met bruissteentjes gaven me de beste waterverplaatsing ever.
 
Het hele stromingspompenverhaal heb ik inmiddels afgesloten, en niet twee maar DRIE vliegen indezelfde klap gevangen. Ik wilde die mooie Gyre stromingspomp kopen, maar ik twijfelde nog over bevestiging en hij is best wel duur. Toen ging ook nog eens mijn opvoerpomp kapot.

Ik kocht de Dupla 4000. Zie onderstaande link, naar Coral & Fish in Breda. Geweldige winkel, daar kun je de mooiste zoutwatervissen zien, zonder dat je een kaartje voor Blijdorp hoeft te kopen.

Maar origineel had ik er eentje van Skimz besteld, deze was niet meer leverbaar, is over gecommuniceerd, geen probleem. Wel betaald voor de Skimz, blijkt de Dupla maar liefst €66,- duurder te zijn. Ik nog mailen met ze, "oeps foutje van ons, lah maar zitten joh ". Ze bestaan dus nog... bedrijven die snappen wat klantvriendelijkheid is. Ik koop natuurlijk nu nog geen filterwatje meer in een andere zaak.

En toen ontdekte ik dat de Dupla een soort van sinus-modus heeft en de stroomsnelheid erg goed te regelen is vanaf de controler. Ik ga nu een extra buis met uitlaten maken, en ga de kracht en eigenschappen van de Dupla gebruiken om daar naast normale opvoer meteen ook stroming van te creeren.

Dus:
1. ik heb een veel betere opvoerpomp. De Dupla is echt 1000% muisstil.
2. ik spaar geld uit van de Gyre stromingspomp
3. ik heb nog een enorm mazzeltje van Coral & Fish

Goed weekend !!!!

Klik op de link, istienieMOOI !!

 
Het hele stromingspompenverhaal heb ik inmiddels afgesloten, en niet twee maar DRIE vliegen indezelfde klap gevangen. Ik wilde die mooie Gyre stromingspomp kopen, maar ik twijfelde nog over bevestiging en hij is best wel duur. Toen ging ook nog eens mijn opvoerpomp kapot.

Ik kocht de Dupla 4000. Zie onderstaande link, naar Coral & Fish in Breda. Geweldige winkel, daar kun je de mooiste zoutwatervissen zien, zonder dat je een kaartje voor Blijdorp hoeft te kopen.

Maar origineel had ik er eentje van Skimz besteld, deze was niet meer leverbaar, is over gecommuniceerd, geen probleem. Wel betaald voor de Skimz, blijkt de Dupla maar liefst €66,- duurder te zijn. Ik nog mailen met ze, "oeps foutje van ons, lah maar zitten joh ". Ze bestaan dus nog... bedrijven die snappen wat klantvriendelijkheid is. Ik koop natuurlijk nu nog geen filterwatje meer in een andere zaak.

En toen ontdekte ik dat de Dupla een soort van sinus-modus heeft en de stroomsnelheid erg goed te regelen is vanaf de controler. Ik ga nu een extra buis met uitlaten maken, en ga de kracht en eigenschappen van de Dupla gebruiken om daar naast normale opvoer meteen ook stroming van te creeren.

Dus:
1. ik heb een veel betere opvoerpomp. De Dupla is echt 1000% muisstil.
2. ik spaar geld uit van de Gyre stromingspomp
3. ik heb nog een enorm mazzeltje van Coral & Fish

Goed weekend !!!!

Klik op de link, istienieMOOI !!

Jeetje wat heb jij weer een mooi pompje gevonden zeg.
Deze ga ik onthouden als ik ooit een reefer ga opbouwen, wellicht heb ik dan geen stromingspompen nodig in het aquarium.
Geeft weer een wat meer “clean” uitstraling
 
Jeetje wat heb jij weer een mooi pompje gevonden zeg.
Deze ga ik onthouden als ik ooit een reefer ga opbouwen, wellicht heb ik dan geen stromingspompen nodig in het aquarium.
Geeft weer een wat meer “clean” uitstraling

Zo. Vandaag hier lokaal bij Dessens wat extra leidingwerk, wat knietjes en een Y-stuk gekocht. Voor de zekerheid ook maar zo'n mooie kogelkraan meegenomen. Is wel erg duur, maar wanneer er open leidingwerk onder water in je bak zit, dan wil je toch zekerheid dat wanneer er iets gebeurt , de boel niet gaat hevelen.
Ik zag ook nog dat de Dupla pomp een voedermodus heeft, net als bij stromingspompen kun je de boel een X aantal minuten stoppen waarna er weer automatisch opgestart wordt.

Dit is toch een superleuk experiment, mensen. Als opvoerpomp alleen, staat het ding nu op z'n laagste capaciteit anders vliegen de spetters tegen het plafond. Ik heb een aparte debietmeter in mijn systeem zitten, dus ik zie precies wat er doorheen gaat.

Ik ga het nu bovenin splitsen, een deel normale opvoer boven de waterspiegel, een deel onderwater als extra stroming. Ik moet alleen nog zo'n spray eindstuk hebben dat op zo'n kogelgewricht draait (als in die kleine Fluval bakkies) . Ik ga nog ff googelen, wie weet bestaan er wel automatisch flexibele spraystukjes.... voor tuinsproei heb je ook van die variabel wisselende richtingen dingen. HAHAHHAA.... gekker mot et niet worden.

Als het lukt zal ik er foto's van maken en hier posten. Als het geen goed idee blijkt zal ik dat ook vermelden zodat anderen dit niet onnodig nog een keer gaan proberen.

gr

Mark
 

Terug
Bovenaan