fundulopanchax gardneri vrouwtje met buikwaterzucht


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,256
Leeftijd
46
Hallo Allemaal,

Sinds ongeveer een week zien we dat een van onze killis langzaam futloos werd. Ze zakte steeds vaker naar beneden en bleef daar stil liggen. Laagzaam werd ze ook steeds meer opgeblazen. Ik denk niet meer dat ze het gaat redden.

De waterwaarden zijn allemaal netjes en ze hebben lekker veel planten om zich te verstoppen, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik heb wel gehoord dat killis al nooit zo oud worden. Toen vroeg ik me ineens af. Waaraan herken je eigenlijk ouderdom bij een vis? Kan het zijn dat ze gewoon oud en op is?

Andere vraag is wat we met het gezelschap zouden moeten doen. We hebben nu nog twee man en twee vrouw. Eigenlijk niet de ideale verhouding. Ik hoop dat de overgebleven vrouwtjes nu niet helemaal gek worden van nog meer aandacht van hitsige mannetjes. We hebben het water met 25 graden eigenlijk te warm voor deze visjes. Was een ongelukkige keuze van degene van wie we de bak hebben overgenomen. Het lijkt me niet handig om dus nog nieuwe killis aan te schaffen. Wat is nu wijsheid? Gewoon afwachten en kijken of ze er samen uitkomen? Of toch een adoptieadres voor ze zoeken?
 
Dat zou ik wel fijn vinden. Ik vind het wel hele leuke visjes om te hebben.
 
Hoi Ronald,

Ouderdom herken je vaak door langzaam vermageren en krom trekken van de ruggegraat.
Ik weet niet welke killi's je hebt, maar stil gaan liggen en opzwellen lijkt op een probleem met de stofwisseling, dan helpt het soms om de vis gedurende een paar dagen af te zonderen in een tupperware bakje met aquariumwater en een flinke eetlepel keukenzout.
De lagere temperatuur en het zoutgehalte zullen in ieder geval de vis wat verlichting geven. Voeren hoeft niet, vervuild het water alleen maar.

De overige lekker laten zitten.

Groetjes en sterkte John.
 
Ik was er nog niet aan toegekomen om een update te geven. Bij deze.
Ze heeft het niet lang meer gemaakt.

Ik denk dat je goed zat met stofwisseling. Haar anus ging ook opzwellen en er zat een rood puntje up, dus het zou kunnen dat ze verstopt zat.
Kunnen jullie nog iets zien wat tot een diagnose leidt?

Ik ga voor de zekerheid alleen nog maar heel weinig tegelijk voeren. Het zijn echte schrokkers deze kleintjes. Zou me niets verbazen als ze zich doodgevreten heeft. We hadden rond die tijd een nestje ancistrus. Mogelijk heeft ze daar ook flink van gegeten.
 

Bijlagen

  • IMG_20211126_073534.jpg
    IMG_20211126_073534.jpg
    285.5 KB · Weergaven: 117
  • IMG_20211126_073556.jpg
    IMG_20211126_073556.jpg
    161.9 KB · Weergaven: 112
  • IMG_20211126_073614.jpg
    IMG_20211126_073614.jpg
    170.8 KB · Weergaven: 116
  • IMG_20211126_073627.jpg
    IMG_20211126_073627.jpg
    381.5 KB · Weergaven: 117
Kan geen verdere conclusies trekken van de foto's. Lijkt op een verstopping, zolang het er bij 1 blijft zou ik me niet druk maken.

Groetjes John.
 
Ja, de rest ziet er nog helemaal happy uit. Dus daar gaan we dan maar vanuit.
 

Terug
Bovenaan