Fundulopanchax gresensi Takwai

tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
339
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Omdat killivissen niet bekend zijn bij veel hobbyisten wil ik in dit gedeelte van het forum aanvullen met wat soorten die ik zelf hou. Ik begin met de soort die ik als laatste heb toegevoegd aan mijn verzameling, de Fundulopanchax gresensi Takwai.

Ik kwam een mooi groepje tegen op marktplaats dat bestond uit 2 mannen en 4 vrouwen, ideaal op mee te starten en om verder mee te kweken. Helaas leggen ze niet veel eitjes en de eitjes die ze leggen beschimmelen extreem snel. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals de eitjes in turf bewaren of in kokosvezel en ook in water. Gelukkig heb ik van 1 keer een redelijk batch (9 eitjes) twee jongen groot gekregen.

Momenteel houd ik de vissen in een aquarium dat ik met 100% regenwater ververs. Omdat ik gelezen heb dat andere daar wat meer succes mee hadden.

Zijn er nog meer forum gebruikers die deze soort momenteel houden of in het verleden gehouden hebben, die mogelijk tips hebben om deze mooie vissen te kweken?

Hierbij wat foto's van mijn vissen:

Bekijk bijlage IMG_1706.JPG
Een van de mannetjes


Bekijk bijlage IMG_1703.JPG
Het vrouwtje, niet zo mooi als de mannen maar toch best wat kleur.

Bekijk bijlage IMG_1626.JPG
Nog een mannetje, foto is niet helmaal scherp, maar de patronen en kleuren zijn wel goed te zien.
 
Mooie visjes. Is het regenwater niet ‘vervuild’ met allerlei troep uit de dakgoot?
 
Mooie visjes. Is het regenwater niet ‘vervuild’ met allerlei troep uit de dakgoot?
Het is het water wat van mijn kas af komt. ik vang dit op in een donkere plastic regenton. Op de kas ligt geen rotzooi dus is het water schoon.
 
Top!

Ik heb wat aanvullende vragen, omdat ik gemerkt heb, dat die informatie niet zo eenvoudig te vinden is:
Hoe groot zijn ze?
Welke temperatuur vinden ze het fijnst en wat is te koud/ warm voor ze?
In welke laag van het aquarium zwemmen ze?
Zijn ze evt geschikt voor een gezelschapsbak (uiteraard met passende waterwaarden en medebewoners die qua karakters bij ze passen.)
 
Top!

Ik heb wat aanvullende vragen, omdat ik gemerkt heb, dat die informatie niet zo eenvoudig te vinden is:
Hoe groot zijn ze?
Welke temperatuur vinden ze het fijnst en wat is te koud/ warm voor ze?
In welke laag van het aquarium zwemmen ze?
Zijn ze evt geschikt voor een gezelschapsbak (uiteraard met passende waterwaarden en medebewoners die qua karakters bij ze passen.)
Qua formaat zijn ze te vergelijken met de Fundu. Gardneri een cm of 5 a 6 dus.
Bij mij zitten ze zoals al mijn killivissen op kamer temperatuur. Nu het zomer (nou ja volgens de kalender ;) ) is wil dat zeggen dat ze op ongeveer 23 graden zitten. Naar mijn weten doen ze het hier uitstekend op.
Ze zwemmen door het hele aquarium.
Ik heb iedere killisoort in een apart aquarium zitten. Rond etenstijd worden ze wat agressiever (dat wil zeggen dan racen ze wat meer door de bak) echt vechten heb ik ze niet zien doen. maar ik heb ook veel verstopplekken in de bak. Killivissen eten alles wat in de bek past dus met kleine vissen en garnalen enz. zou ik het niet aanraden die zijn binnen de kortste keren verdwenen.
 
Terug
Bovenaan