Futloze vis


S

Saskiaverschoor

Guest
Hoi,
Toch maar even nieuwe topic gemaakt omdat ik er niet uit kom.
Sinds vorige week is mijn vis wat minder actief.
Sinds gisteren(zondag) ligt ze eigenlijk geheel op de bodem van aquarium en leeft alleen wat op bij eten of andere bewegingen van mij.
Ook heeft ze wat witte vlekken op haar zijkant van lijf en staart wordt fletser.
Gisteren en vandaag een zoutbadje gegeven en in quarantaine gedaan. En nu 50% waterwissel gedaan.
Oorzaak zou kunnen zijn dat ik laatst water te laat heb ververst. Ruime week geleden en overige sluierstaarten kunnen de boel flink vervuilen.
Ze heeft al wat te verduren gehad omdat ze haar staart al keer voor de helft heeft verloren maar was eigenlijk al wel weer redelijk aangegroeid.
Ik heb bactopur besteld maar vermoed dat ik misschien te laat ben, krijg dit woensdag pas binnen. Hebben jullie nog tips voor de korte termijn?
EE401D26-1313-4A94-A533-AB8804364CA3.jpeg
70EE835D-9262-401E-9450-1348B2A29B79.jpeg
 
Hoi Saskia, Eerst maar een paar vragen:

- Hoe groot is de bak ( L x B x H, inhoud in aantal liters)
- Welke filtering heb je er in zitten?
- Hoe vaak ververs je het water en hoeveel % ververs je dan?
- Hoeveel vissen zitten er in totaal in de bak?
- Hoe lang draait je bak?
- Meet je de waterkwaliteit ook, en zo ja, met stripjes of met druppeltest?

En ik denk dat het goed is om van je bak het water dagelijks minstens 75% te verversen net zolang tot ammoniak en nitraat ( NO2 en NH4) 0 zijn, dit om problemen met de andere vissen te voorkomen. Ik doe zelf iedere 3 dagen een 60% waterwissel.
 
Laatst bewerkt:
Honderd liter bak met 3 vissen waarvan 2 sluierstaarten dus aan de krappe kant. Daar ben ik me van bewust nu. Groter Aquarium staat op verlanglijstje. Deze draait nu ruim drie jaar. Vis zit nu in quarantaine in badkuip:) wist even niet zo snel een grote bak te vinden. Dus waterwaardes zijn nu niet optimaal lijkt me maar durf hem ook niet bij andere vissen te doen. (Heb geen waterstrips) goed om aan te schaffen dus blijkbaar.
Ververs 1x per week 40% ongeveer.
Filter is aqua flow 100
 
Ik heb deze vissen ooit als soort van geintje gekregen en ging daar dus ook zo mee om. Niet al te voorbereid en verdiepend dus. Maar nu er eentje wat gaat mankeren baal ik er ergens toch wel behoorlijk wat van dis voor mij ook Eye opener;)
 
Ik vermoed dat je vissen een verlaagde weerstand hebben door de slechte waterkwaliteit. Deze vis ziet er ook niet uit alsof hij erg groot is, dus de krappe ruimte heeft misschien ook al effect gehad.Hij heeft in ieder geval een besmetting met de bacterie die vinrot veroorzaakt, denk ik zo, dus je zoutbadje is een goede actie. je kunt ook een curverbox met een luchtsteentje gebruiken als quarantainebak.

Je filtering is te weinig. In de winkel zullen ze zeggen dat het voldoende is voor deze bak, maar eigenlijk moet je een filter hebben dat 2 keer zo sterk is. Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een bak van 120 cm breed, voor 3 sluierstaarten is dat prima. Reken op 50 liter water per vis. En liefst een externe filter. Lees je maar eens in in de sticky topics hier bovenaan dit forum.
 
Dankjewel ga ik opvolgen, dit hadden ze me inderdaad toen allemaal in winkel aangeraden. Kan ik de vis nu bij de andere zetten of raad je aan deze nog met iets te behandelen en apart te houden?

Klopt deze is wel verre weg het kleinste visje. De rest groeit flink. Dus grotere bak is dan zeker wel nodig.
 
Als je verder geen quarantainebakje hebt, kun je hem beter bij de rest zetten en veel waterwissels doen , iedere dag tot waterwaarden goed zijn. Anders deze even apart houden. Zsm druppeltest halen voor NO2 en NH4. Het is trouwens een goudvis, die hoort eigenlijk in een vijver. Binnen is het te warm.

De meesten hier zijn zo begonnen als jij hoor, ik ben hier een jaar lid en heb veel bijgeleerd :)
 
Dankjewel. Ga ik doen. Moet ik die bactopur nog toedienen denk je? Baad t niet dan schaadt het niet lijkt me omdat het bacteriële infectie is.
Ga morgen beginnen met water wissel en stop de vis dan weer terug.
 
Bactopur is een kuur, waar de meningen over verdeeld zijn. Je moet in ieder geval heel goed de gebruiksaanwijzing lezen. Het medicijn bevat Nifurpirinol en is lichtgevoelig, vandaar dat je het in een donkere bak moet toepassen. De bak moet wel goed belucht worden. Het is nogal een heftig goedje vind ik zelf. Het tast ook de planten aan als je het in het aquarium gebruikt. En het doodt alle bacterien, ook degene die je nodig hebt om nitriet naar nitraat om te zetten.

Ik heb zelf niet echt goede ervaringen met Bactopur, de beste oplossing is om de oorzaak op te sporen, en de weerstand van je vissen te verbeteren door een optimale waterkwaliteit. Je kunt wel medicatie op basis van propolis toepassen bij wondjes en kapotte vinnen, dit is een natuurlijk antibacterieel middel. Kijk ook eens bij de links onderaan het sticky topic
 

Terug
Bovenaan