Fuubs zijn bakje


Ph +-6.5, kh +-3. Bellen opgeschroefd naar 25/min.
 
Kaamlaag afgehevelt. Was een uur mn ramirezi vrouw kwijt, volgens mij heeft ze een legbuis. Zodra ik inzoom met de tablet gaat de kwaliteit heel hard achteruit...
20170215_195418.jpg
 
Ph 6-6.5, kh 3-4. 23 bellen/min. Continu test donker groen.
 
Zie wel duidelijk verbetering in plantengroei. De vallisneria is duidelijk hoger dan n week geleden.

20170218_104627.jpg


Alg nog lang niet weg uiteraard, maar lijkt minder hard toe te nemen.
 
Waterwaarden stabiel. Flink gesnoeid. Grote echinodurs bleheri weg gedaan (zat vol alg). Echinodorus paniculatus voor in de plaats (meteen nieuwe voedingsbol erbij). En eindelijk limnobium laevigatum gevonden hier in de buurt! Ik heb geen zuignappen meer om ze met visdraad op hun plek te houden.

20170221_154202.jpg


Ook de zwarte poster is besteld.
 
Ziet er goed uit! En toch de drijfplanten gevonden zo te zien :D
Je hoeft ze niet perse vast te maken hoor en dat is zelfs behoorlijk lastig heb ik ondervonden. Zelf was ik ook bang dat de vissen in de draad vast zouden komen zitten als deze perongeluk losschoot.
 
Thnx. Ja super blij mee.
Ze bewegen nu naar mn filterinlaat, dus wil ze daar proberen weg te houden. Miss eens kijken of ik iets anders dan visdraad daarvoor kan gebruiken.
 
Ik ga eens een testje doen met hs aqua floracell. Ik blijf last houden van een kaamlaag, en misschien is het na toevoegen co2 wel erger geworden. Dit zal dan komen door gebrek aan sporenelementen. Ik voeg elk weekend de aanbevolen hoeveelheid toe en halferwege de week nog eens de helft. Nu lees ik net bij plantedbox dat de dosis daarvan verdrievoudigt moet worden als je co2 toevoegt. Eerder in dit fotoalbum bleek al dat ik te weinig no3 en po4 in mn water hebt. Deze kan ik meten, dus ik ga eens uitzoeken hoeveel hsaqua floracell ik nodig heb om deze waarden op te krikken naar 10mg/l en 0,5 mg/l. Gewoon in n emmer uiteraard.
 
Note to self:

Op de volgende pagina van de gebruiksaanwijzing van de no3 test staat "wacht 15 minuten".... :stom:
 
Resultaat:

Bij 4x de aanbevolen hoeveelheid zit de no3 tegen de 10mg/l, po4 nog steeds niet waarneembaar. Eens kijken of de kaamlaag verdwijnt bij 4x de dosis.
 
Misschien een bruikbare tip als alternatief voor het op de plaats houden van je drijfplanten.
Benodigdheden:
-stukje luchtslang
-een 3-weg verdeler voor luchtslang
-een zuignapje waarvan de uitsparing in het midden klemt rond de luchtslangverdeler.

De rest spreekt voor zich.
Nadeel van deze manier: als je waterniveau daalt kunnen de plantjes loskomen doordat de ring aan je ruit hangt met de zuignap...
Oplossing: je verbind de zuignap met de luchtslang met een stukje visdraad zodat het mee daalt en stijgt met het waterniveau..
Dus toch nog een beetje visdraad ;)

Zorg dan wel dat je het verbindingsstukje waterdicht afsluit zodat het geheel blijft drijven natuurlijk...

drijvers.jpg
drijvers.jpg
 
Het blijft een foto album, alhoewel ik het meer gebruik als een logboek. Ik moest de foto's van de camera van het vrouwtje eens op de computer zetten en toen kon ik het niet laten. Poging tot bewoners op de foto te krijgen. Het vrouwtje en de kardinalen lukt me nog niet. Ga binnenkort weer eens een poging doen, best leuk zo'n nikon.

DSC_3276.JPG





DSC_3278.JPG




DSC_3229.JPG



DSC_3281.JPG


Op de tablet lijken de foto's nog donkerder, ik ga nog wel ff oefenen...
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat ik de strijd tegen de alg aan het winnen ben. Er komt nauwelijks nieuwe alg bij en de aanwezige alg wordt rood, ik heb begrepen dat het dan afsterft.

20170228_185115.jpg
 
De drijfplanten groeien als kool en icm de verhoogde plantenvoeding is de alg echt op retour.

20170303_202602.jpg
 
Thnx!

De bestelde zwarte achterwand is helaas nog steeds niet binnen, de lfs zou contact opnemen met hun leverancier. Lijkt wel een vloek op te rusten...
 
Thnx!

De bestelde zwarte achterwand is helaas nog steeds niet binnen, de lfs zou contact opnemen met hun leverancier. Lijkt wel een vloek op te rusten...

Zal hij van opknappen! Even een foto maken als die er achter zit:thumbs: Ga ik even kijken!
 
Plakfolie. Ben al ruim 2 maanden ermee bezig...
 
Zonde van de tijd,volgende keer zelf online bestellen.
Ben benieuwd,zal wel een heel verschil zijn iig heb zelf met schoolborden verf de boel onder gekalkt! ;)
 
Ik heb t hier vaker gelezen en ga ik bij toekomstige bakken ook zeker eens proberen. Ben nu alleen de laatste dingen in huis nog aan t verven (kan geen verf meer zien), ivm verkoop. Nieuwe huisje kunnen we waarschijnlijk 1 juni in, dan nog beetje verbouwen. Ben al tijden bezig met wat voor 2e aquarium er moet komen + toebehoren en vissen. Deze is mn oefen bakje.
 
Iemand tips hoe de amazone kikkerbeet te snoeien? Of trek je er gewoon een paar in zn geheel eruit?

20170305_111629.jpg
 
Zo wat een lading zeg. Ja ik heb ze ook maar wel iets minder en bij een overschot pak ik een grote plant vast en trek die uit het water. Vaak komen er dan wel jonge plantjes gelijk mee. Je kan dan eruit halen wat je teveel vind.
Vaak doe ik juist de grote moederplant weg en doe dan wat kleintjes weer terug.
 
Plakfolie. Ben al ruim 2 maanden ermee bezig...

Zoiets ligt bij mij na 10 minuten in de kliko als het niet wil zoals ik wil:6:6. Daarom gebruik ik de achterwand posters en die plak ik met behangplaksel op de achterruit.
Dat is eventueel met warm water ook weer makkelijk weg te halen.
 
Thanks voor de tips!

Ook onder water groeit het aardig dicht met de wortels, dus af en toe een moederplant eruit geeft daar ook wat meer ruimte.
 
Ik ga de muur achter het aquarium witten. Ook eens leuk, foto's van de achterkant.

Hier kan je goed zien dat achter het stuk hout een soort grot is. En de steen die het hout op zn plek hout.


20170305_122517.jpg


20170305_122522.jpg
 
Ik gebruik plakfolie wat je op de ramen kunt plakken, heb je in vele kleuren effen of met figuur en 2 maten in 45 breed of 1 mtr breed en dan vanaf de rol.
Ik heb zwart erachter geplakt, even nat sproeien en plakken kun je nat nog verschuiven en glad strijken :thumbs:
Zit in Eerbeek.
https://www.plakfoliewebshop.nl en niet duur.
 

Terug
Bovenaan