Wat is er nieuw

Gaat het wel goed met mijn nieuwe planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AD2020
  • Startdatum Startdatum
A

AD2020

Guest
Zoals hier te lezen is heb ik vorig weekend mijn aquarium opnieuw ingericht met nieuwe hardscape en beplanting. Binnen enkele dagen zag ik bij verschillende Alternanthera reineckii 'Mini''s gaatjes ontstaan in enkele bladeren. Weer enkele dagen later zag ik hetzelfde gebeuren bij de Heteranthera zosterifolia. Sommige blaadjes zijn licht aangetast, andere blaadjes zijn inmiddels helemaal door. De onderste blaadjes van de Rotala rotundifolia lijken er een klein beetje last van te hebben. Tenminste, de bovenste blaadjes zijn mooi fel groen, maar op sommige blaadjes welke meer aan de onderkant zitten zijn kleine vlekjes / onregelmatigheden zichtbaar. Uiteraard heb ik even al research hier op het forum en elders gedaan, maar ik twijfel. Is dit onderdeel van de gewenning van de planten of met ik ingrijpen om erger te voorkomen? De planten groeien overigens wel, zie onderaan een foto voor de vergelijking tussen dag 1 en week 1.

Ik heb de planten 'In vitro' gekocht (behalve de Rotala rotundifolia, was een 'pot' van Tropica). Verder gebruik ik ADA Amaziona soil (januari '20), geef ik dagelijks 3ml ADA Green Brighty Mineral, 3ml ADA Green Brighty Iron en 3ml ADA Green Brighty Neutral K. CO2 zit tussen de 20 en 30 ppm (ik ben nog aan het testen met de 'pH drop' methode). Zie onderaan een foto van mijn CO2 checker. De verlichting (Dennerle Style LED L 8w, 1000 lumen) staat sinds gisteren 6.5 uur per dag aan (daarvoor 6 uur per dag). Ik bouw elke week met 30 min op totdat de verlichting 8 uur per dag aanstaat.

Waterwaardes (druppeltest) zojuist (gisteren een 50% verversing gedaan):

pH: Voordat CO2 aanging: pH 6.6. Momenteel (3,5 uur later): pH 6.0
NO3: 10 mg/l (vind ik altijd lastig af te lezen, is in ieder geval lichtroze (zie foto))
PO4: 0,5 mg/l (heel lichtblauw (zie foto))
Ammonia: 0,0 mg/l
KH: 2
GH: 5

20201101_134940.jpg

20201101_135044.jpg

20201101_135308.jpg

20201101_135146.jpg

20201101_135232.jpg

Totaaloverzicht, dag 1:

Dag 1.jpg

Totaaloverzicht, dag 7:

Dag 2.jpg

20201101_135335.jpg

PO4.jpg

NO3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Die gaten, dat is vraat van je garnalen, op te lossen door meer en vooral gevarieerder groenvoer te geven

Die gaten, dat is vraat van je garnalen, op te lossen door meer en vooral gevarieerder groenvoer te geven

Dat zie je inderdaad soms maar ik zie ook vrij veel licht en amper nitraat en fosfaat. Dit kan ook op een tekort duiden en de Anubia staat denk ik ook te licht en kan zich zo niet beschermen en zal dan ook al snel algen ontwikkelen op het blad.

Die gedachte is ook door mijn hoofd gegaan, maar toch twijfel ik een beetje. Als een blad afsterft komen daar ook garnalen op af neem ik aan? Of heb je dit zelf ook wel eens ervaren? In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga dan sowieso meer en gavarieerder groenvoer geven! :thumbs:

Dat zie je inderdaad soms maar ik zie ook vrij veel licht en amper nitraat en fosfaat. Dit kan ook op een tekort duiden en de Anubia staat denk ik ook te licht en kan zich zo niet beschermen en zal dan ook al snel algen ontwikkelen op het blad.

De hoeveelheid licht valt volgens mij wel mee (met 1000 lumen zit ik op 20 lumen per liter). Ik hanteer 'lean dosing' (ADA Amazonia i.c.m. de ADA voedingslijn). Naar mijn weten klopt het dan dat ik in mijn waterkolom weinig kan meten. Of zie ik dat verkeerd? Verder misschien niet helemaal duidelijk op de foto, maar de Anubia staat redelijk onder de drijfplanten. Zowel de drijfplanten als de Anubia zijn meegekomen vanuit mijn vorige inrichting (en zitten dus al enkele maanden in de bak).

Dus, als ik het goed begrijp het je de oude soil gebruikt van de vorige opzet.
Hoe heb je de oude soil opgebouwd, heb je er een power sand onder?
Kans bestaat dat de soil is uitgeput en dat je de dosering moet verhogen

Dus, als ik het goed begrijp het je de oude soil gebruikt van de vorige opzet.
Hoe heb je de oude soil opgebouwd, heb je er een power sand onder?
Kans bestaat dat de soil is uitgeput en dat je de dosering moet verhogen

Jij denkt ook net als @jessicapilon dat er sprake is van tekorten? Correct, ik maak sinds januari dit jaar gebruik van deze soil. Ik heb geen gebruik gemaakt van Power Sand, louter de Amazonia dus. Oei, mogelijk al uitgeput na 9 maanden dus. Dat is dan sneller gegaan dan ik verwacht had.... Is dit dan een goed moment om op de EI methode over te stappen?

Jij denkt ook net als @jessicapilon dat er sprake is van tekorten? Correct, ik maak sinds januari dit jaar gebruik van deze soil. Ik heb geen gebruik gemaakt van Power Sand, louter de Amazonia dus. Oei, mogelijk al uitgeput na 9 maanden dus. Dat is dan sneller gegaan dan ik verwacht had.... Is dit dan een goed moment om op de EI methode over te stappen?
9 maanden is idd vrij snel voor een ADA. Heb je soms veel met leidingwater ververst?
EI zou goed kunnen, maar je kan met ADA lijn ook max 3x de aanbevolen hoeveelheid doseren.

Persoonlijk zou ik eerst alle soorten, die het slecht doen, heel goed snoeien en dan toch de ADA op max-dose proberen voor een maandje.
Als het nieuwe gewas ook tekenen van tekorten laat zien zou ik overstappen naar EI. Ik verwacht alleen een tekort in NPK dus uitkijken met de Brighty Mineral. Die zou ik even zou houden

Andere optie is om met een halve dosering EI te starten.

9 maanden is idd vrij snel voor een ADA. Heb je soms veel met leidingwater ververst?

Integendeel, ik heb een aantal maanden op 90% osmose / 10% leidingwater gezeten. De laatste weken zit ik op 80% osmose / 20% leidingwater.

EI zou goed kunnen, maar je kan met ADA lijn ook max 3x de aanbevolen hoeveelheid doseren.

Persoonlijk zou ik eerst alle soorten, die het slecht doen, heel goed snoeien en dan toch de ADA op max-dose proberen voor een maandje.
Als het nieuwe gewas ook tekenen van tekorten laat zien zou ik overstappen naar EI. Ik verwacht alleen een tekort in NPK dus uitkijken met de Brighty Mineral. Die zou ik even zou houden

Andere optie is om met een halve dosering EI te starten.

Dank voor de tips! Als ik ADA op max-dose ga doen ben ik over ca. 2 weken door mijn voorraad heen. Er zit namelijk nog maar zo'n ca. 15% in mijn flesjes. Zou ik met 2 weken ook al effect moeten kunnen zien? Anders is het een beetje zonde als ik de relatief dure ADA voeding nu aanschaf om er over een maand achter te komen dat ik over moet op EI.

ntegendeel, ik heb een aantal maanden op 90% osmose / 10% leidingwater gezeten. De laatste weken zit ik op 80% osmose / 20% leidingwater.
heb je dan wel gedurende die periode wel genoeg Ca en Mg (gehad)?

Zou ik met 2 weken ook al effect moeten kunnen zien?
Verwacht het niet, omdat je toch nogal laag in je belichting zit.
Anders is het een beetje zonde als ik de relatief dure ADA voeding nu aanschaf om er over een maand achter te komen dat ik over moet op EI.
Dat is wel een puntje.
Dan idd maar beginnen met de Estimative Index :thumbs:

heb je dan wel gedurende die periode wel genoeg Ca en Mg (gehad)?

Ja, ik voeg na de wekelijkse waterwissel (50%), Bee Shrimp Mineral GH+ toe. Ik houd een GH van 5 aan.

Dat is wel een puntje.
Dan idd maar beginnen met de Estimative Index

Gaan we doen! :cooll: Je gaf als tip aan om met een halve dosering EI te beginnen. Hoe ziet de opbouw er vanaf dan uit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ziet de opbouw er vanaf dan uit?
Kwestie van aankijken hoe ver je met een Mid-dose komt.
- eerst snoeien
- nieuw gewas: geen tekorten = doorgaan met 50% EI
- nieuw gewas: wel tekorten = 100% EI

Kwestie van aankijken hoe ver je met een Mid-dose komt.
- eerst snoeien
- nieuw gewas: geen tekorten = doorgaan met 50% EI
- nieuw gewas: wel tekorten = 100% EI

Doen we! Bedankt voor de goede hulp :thumbs:

succes, hopelijk krijg je het hiermee onder controle :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan