Wat is er nieuw

Gaatjes in planten

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Even wederom een vraagje beste mensen. Bij een althernanthera zie ik grote gaatjes. Een klein beetje kleine gaatjes bij cryptocoryne. Wat zou de oorzaak kunnen?

Ik heb na tropica plantenvoeding even tenso cocktail gebruikt maar omdat ik de gaatjes zie/zag ben ik overgestapt naar Colombo plantenvoeding. 5 ml per dag op 180 liter. Colombo Floragrow Pro.

Bijlagen

• 20210823_230408.jpg
    20210823_230408.jpg
    238.9 KB · Weergaven: 154
Gaatjes duiden dacht ik soms op een kalium of fosfaat tekort maar het kan soms ook vraat zijn.
Weet je zo de waterwaarden Andre?

Ik heb precies hetzelfde. Ook alleen bij de alternanthera. Ik heb iig genoeg kalium. Bij de lean dosing (met ada amazonia) hoort bij mij geen fosfaat maar heb het wel liggen, dus kan wel tijdelijk wat toevoegen om te kijken wat voor effect het heeft.

Gaatjes duiden dacht ik soms op een kalium of fosfaat tekort maar het kan soms ook vraat zijn.
Weet je zo de waterwaarden Andre?
Ik zal ff de PO4 controleren maar bij vraat denk ik niet in eerste instantie aan de vissen zoals ik die heb.

Even wederom een vraagje beste mensen. Bij een althernanthera zie ik grote gaatjes. Een klein beetje kleine gaatjes bij cryptocoryne. Wat zou de oorzaak kunnen?

Ik heb na tropica plantenvoeding even tenso cocktail gebruikt maar omdat ik de gaatjes zie/zag ben ik overgestapt naar Colombo plantenvoeding. 5 ml per dag op 180 liter. Colombo Floragrow Pro.
Tenso cocktail is/ was prima voeding. Ik vulde de cocktail aan met magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat als geadviseerd. Die gaatjes zullen zeker niet aan de voeding te wijten zijn. Ik zou eerder kijken naar fosfaat en mogelijk ook kalium. Maar dit terzijde. Iets anders is dat planten, alle planten, tijd nodig hebben om zich aan andere voeding te gewennen. Ze zullen dus een terugslag krijgen. Het wennen duurt een paar weken. Het is dus belangrijk om je dit te realiseren.

Duidelijk te weinig fosfaat. Zou ik de colombo dosering ook verhogen zou dat goed zijn?

Bijlagen

• IMG_20210824_152521072.jpg
    IMG_20210824_152521072.jpg
    322.3 KB · Weergaven: 139
@benvo ik lees nu je reactie, dus in de cocktail zit het probleem niet. Welke dosering gaf jij?

Ik denk dat 0,8 niet te weinig is hoor voor een gemiddelde bak. Veel mensen komen hier helemaal niet aan toe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan