Gaf-zak ellende


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Mijn bak is 650 L met daar onder een 150L bioloog
Visbestand Discus, kardinalen , roodkopjes en corydoras.
Ik ververs 50% per week.
Het water is altijd wel schoon en helder, maar na een recente, gedeeltelijke schoonmaak van de bioloog was ik dat wel een beetje zat en heb er een gaf zak in gehangen, onder de uitstroom van de overloop.

Goed, die zak filtert dus prima, en loopt na anderhalve dag over.
Het schoonmaken daarvan is echt lastig, de zak moet daarvoor binnenste buiten gekeerd worden om het vuil eruit te spoelen onder de kraan, en na 10 minuten spoelen komt er nog vuil uit.
Het lastigste is het binnenste buiten keren, en daarna natuurlijk weer terug.

Hoe kan je die zak goed schoon krijgen, is daar een truckje voor?
Heb ook geprobeerd hem uit te blazen met perslucht, maar dat werkt ook voor geen meter.

IN a nutshell: hoe reinig je een gafzak
Ik heb natuurlijk de zoekfunctie gebruikt, maar dit probleem niet tegen gekomen
 
Ik heb er een in mn zeewaterbak en ken het probleem. Ik kan er net met mn hand in en keer hem dan binnenste buiten en spoel hem af onder de lauwe kraan en af en toe was ik hem uit op 40 graden.
 
Tja, de binnen opening van de boven ring is 8 cm, en die zak is 35 cm lang. Dus ik kan er niet met mijn hand in.
Dat omkeren is bijna niet te doen, en na 10 minuten geeft hij nog bruinig water af onder de warme kraan.
 
Ik heb er 8 en deed dagelijks wisselen
Eens per week binnenstebuiten in de wasmachine zonder zeep en zonder centrifugeren.

Werkte als een wilde, maar ben er van af gestapt omdat ik op deze manier me bak geen week alleen laten..
 
Ik heb inderdaad nogal smalle handen dus dan wil het nog. Ik zou zeggen in de wasmachine ermee zoals ik ook doe en Wouter ook al aangeeft.
 
Niet alle zijn even goed wasbaar schijnt...
De nylon kunnen er niet zo goed tegen zeggen ze, ik heb zelf de microvezel zie er beter tegen kon.
En ik had 18cm, daar gaat je hand wel doorheen hoor :p
 
Koop gewoon een aquascaping RVS pincet. Die steek je er dan in, even de punt van de zak tussen de uiteinden, knijpen en binnenstebuiten trekken maar. Verkrijgbaar in meerdere maten en kost geen drol, helemaal niet als ik zie hoeveel ergernis het je gaat besparen gebaseerd op je topic ;)
https://www.onlineaquariumspullen.n...-rvs-pincet-recht.html?id=58202312&quantity=1
 
@tuinkabouter , OK, en beetje googelen bracht me ook die van 18 cm; kosten ca €10/stuk bij de eerste winkel die ik vond, houder er voor €18
Als jij er 8 hebt, en dat heb je wel nodig als je ze wekelijks in de wasmachine doet, dan loopt dat alweer snel op.

Aan de andere kant, die van 8cm (inwendig, dus 10 cm uitwendig) zijn ondingen om schoon te maken
Op hoeveel micron hebben jullie ze? zijn er van 25, 50, 100 , 200 en 400 μ

@Mafkees , zo'n pincet heb ik, van 45 cm lang, maar het gebruik ervan kennende is die lang niet voldoende sterk om een gafzak mee om te keren. Daar heb je meer een lange waterpomptang voor nodig dan :oops:
 
Laatst bewerkt:
Je ken ook duwen ipv trekken...
Ik had 200 micron dacht ik
 
Jij hebt kennelijk nooit geworsteld met de kleinere maat Wouter; maar om het uit te proberen zal ik ze binnenkort naar de wasmachine afvoeren, kijken wat die er van maakt
Bedankt voor de tip!
Weet John @jessicapilon nog de filtermaat?
 
Nee, dacht 3000L/H moet wel een zo groot mogelijke zak krijgen :p

En het is eigenlijk tog alleen maar voor blaadjes en voerresten enzo dus waarom zou ik voor een fijnere zak gaan

Wist niet eens dat 400 micron bestond trouwens...
 
Ik zit ook in die regio: mijn pomp draait max 4000L/h maar staat op dacht ik 60% of zo, evengoed een volle straal uit een 40mm buis.
En dat hoor je dan best, als hij overloopt;

en wat mij betreft: alle grove vuil wordt tegengehouden door een soort horregaas filter, dus ik vang alleen stof op; wist nooit dat dit zo snel kan vollopen, maar ik heb ook geen idee hoe fijn de zakken zijn die ik nu heb: die kwamen destijds met de bak, maar nooit eerder gebruikt.
 
Ik heb nylon 200micron, stroomt ook na 1,5 dag over.
Elke dag spoel kk hem om. Volgende week komen er 2 van 100micron is ff een test maar denk dat het te fijn is.
 
Ik moet het ongeveer wekelijks doen bij de zeewaterbak.
 

Terug
Bovenaan