Wat is er nieuw

Garnaal steelt eitjes?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Inmiddels heb ik heel wat verschillende kleuren neocaridina's in al mijn bakken en ze gaan super op die ene soort na en dat is de green jade. Ze gingen zo slecht dat ik de overgebleven green jade's maar in mijn mixbak heb gedaan en een andere groep/kleur aan ga schaffen. Slechts 1 keer heb ik jongen gezien maar dit was van heel korte duur en daar is weinig van groot geworden, wel altijd zwangere dames gezien maar deze gingen stuk voor stuk dood. Van de oorspronkelijke volwassen groep van 12 stuks heb ik tot nu toe 7 mannen overgezet en na een paar dagen kwam er zowaar nog een schichtig vrouwtje tevoorschijn, ze was niet zwanger. Nu zag ik in de mixbak ineens een groene man een zwanger vuurtje aanvallen en het leek of hij het op haar eitjes had voorzien. Kan dit? Komt het wel eens voor dat een garnaal ontdekt dat de eitjes lekker zijn en deze weg probeert te stelen? Het zou wel veel verklaren.

Kan het niet gewoon zijn dat hij de eitjes wilde bevruchten? Het zijn beide Neocaridina's, dus waarschijnlijk kunnen ze gewoon kruisen.

Bij ons is 4 weken terug een zwangere Panda aangevallen en die hebben we net nog kunnen redden en in een netje in dat bakje gehangen. Ze had maar enkele eitjes en inmiddels zwemmen er rond de 7 kleintjes in van enkele dagen.
Dus ja, het gebeurt wel vaker. Een lid van het GEK gaf aan dat ze soms te weinig dierlijk voedsel krijgen. Je zou een paar diepvries watervlooien of iets dergelijks kunnen geven zo af en toe.

Ik voer een aantal keren per week gedroogde rode muggenlarven en watervlooien die ik fijn heb gemalen in de vijzel. De andere groepen groeien gestaag, zelfs de caridina tangerine tiger op grind doet het goed. Ik dacht ook eerst aan een bevruchting want daar leek het ook op maar hij gooide het vrouwtje op de zij en had het op haar eitjes voorzien. Mijn startgroepje had zeker 5 vrouwtjes die allemaal zwanger waren en doodgingen. Het laatste vrouwtje had ik al weken niet gezien en kwam pas tevoorschijn toen de bak al een paar dagen leeg was.

Dat het bij ons gebeurde was dan ook de eerste keer en de echte aanleiding is me nog niet echt duidelijk.
Ik voer in totaal overigens maar 2x en verder af en toe wat blad.

Ook hier krijgen ze veel bladsoorten maar omdat ik de combi met endlers heb krijgen ze daar natuurlijk ook genoeg van mee. Een garnalenstick bv wordt meer door de endlers dan door de garnalen gegeten. Klopt het trouwens dat catappablad als het zacht wordt voor een laagje prut op de bodem zorgt? Als deze prut catappablad is kan het dan blijven liggen of is afhevelen beter? Beetje off-topic maar schiet me ineens te binnen.

Ik laat een Catappablad helemaal vergaan moet ik zeggen en de garnalen en slakken eten dat wel op.
Ja als je ook visjes erin hebt dan voer je vaker en zullen ze mee kunnen eten 😉.

Misschien dat zo'n mannetje door toeval ontdekt heeft dat de eitjes wel heel lekker zijn?

Ik laat het meestal gewoon liggen, krijg niet de indruk dat het de waterwaardes verslechterd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan