Wat is er nieuw

Garnaal vast in filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Caisteal
  • Startdatum Startdatum
C

Caisteal

Guest
Bij het schoonmaken van mijn aquarium zag ik ineens het kopje van een garnaal uit het uitstroompijpje van mijn filter steken o_O Beestje leefde helaas niet meer. Ik had al twee keer eerder wat (hele dan wel stukjes van) dode garnalen gevonden waarvan ik niet begreep hoe ze overleden waren. Er zitten geen volwassen guppen meer door wie ze opgejaagd zouden kunnen worden.

Details aquarium:
Superfish guppy kit met filter en verwarmingselememt.
Filter is Superfish aquaflow 100 (deze: http://www.aquastorexl.nl/superfish-aqua-flow-100-aquarium-filter.html)
Waterwaarden allemaal prima volgens goedkope teststrip, geen ammoniak meetbaar met druppeltest.
Planten: javavaren, javamos en waterpest.
Bewoners: 12 pasgeboren babyguppen (gaan als ze wat groter zijn terug bij pa en ma) en 1-4 garnalen (ik zie er nu nog maar 1).

Ik had een panty om het filter gedaan om te voorkomen dat ze het filter ingezogen zouden worden. Bij nadere bestudering zit er echter bij de opening van de kabel genoeg ruimte dat ze daar het filter in kunnen kruipen.

Ik kan het gat opvullen met montagekit oid maar ik heb geen idee welke stoffen veilig zijn voor garnalen. Tevens zitten kijken voor sponsfilters maar die moeten aan een luchtpomp bevestigd worden wat ik niet heb.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen? Ik wou op de visbeurs in Nieuwegein meer garnalen halen dat ze weer een groepje vormen, maar kan beter eerst voorkomen dat de laatste paar ook overlijden.

Ik vul dat at op met wat filterwatten. Dat druk je er zo on met een kleine schroevendraaier of sateprikker.

Ik heb het Aquael sponsfilter besteld! Ik vermoed dat ik de nieuwe en oude beter een tijd tegelijk kan laten draaien ivm opbouw bacteriecultuur in nieuwe filter? Hoeveel tijd moet ik daar voor rekenen?

2 weken minimaal maar zijn verschillende meningen over.

3 weken, bij garnaaltjes wel altijd grote voorzorg nemen en voor de zekerheid 4 weken in laten draaien.
Zoals John al zegt, er zijn verschillende methodes, maar dit is er ééntje.

Ok, zal ik doen! Nieuwe filter zit erin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan