Wat is er nieuw

Garnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frans024
  • Startdatum Startdatum
F

Frans024

Guest
Hallo

Ik heb een beetje last van alg (baard en groene...)
nu ben ik naar de dieren winkel geweest voor wat informatie

De dame vertelde mij dat ik:
10 tot 20 Cardina Japonica garnalen a 3 euro perstuk :stars:
1 a 2 appelslakken in mijn bak moest doen

nu vind ik die garnaal beetje saai qua kleur
weet iemand een andere garnaal soort die ook alg eet?

Mvg Frans :z

Kan je niet beter eerst kijken wat de oorzaak is?

bertus heeft wel gelijk hoor. Die garnaal eet wel wat alg maar zonder de oorzaak te bestrijden hou je dat.
Ik denk dat je misschien telang het licht aan hebt of ergens een tekort hebt.

Leuke winkelier, was meteen de laatste keer dat ik daar geweest was.

Alg komt meestal door een tekort, zou zoals Bertus aangeeft eerst eens naar de
oorzaak zoeken?

Hoe lang staat je licht aan, wat voeg je toe, waterwaarden en eventueel een foto
van de bak, dan ben ik ervan overtuigd dat je hier beter geholpen word dan in de winkel .

webhond zei:
Leuke winkelier, was meteen de laatste keer dat ik daar geweest was.

Alg komt meestal door een tekort, zou zoals Bertus aangeeft eerst eens naar de
oorzaak zoeken?

Hoe lang staat je licht aan, wat voeg je toe, waterwaarden en eventueel een foto
van de bak, dan ben ik ervan overtuigd dat je hier beter geholpen word dan in de winkel .

Tja maar nu wilde die winkelier graag wat verkopen en dat krijg je dit soort advies. Natuurlijk eten ze ook wel wat alg maar je kunt beter de oorzaak bestrijden ja.
Ik verwacht van een gemiddelde verkoper ook niet dat ze de oorzaak van alg weten.

hallo allemaal

het is begonnen door een plantje (zuurstof plantje)
na 3 dagen het plantje er in gehad te hebben begon het (dus plantje er uit gehaalt)

ik zelf denk dat ik teveel licht uren heb (12,5 uur)
het aquaruim staat bij een raam, dus nog meer licht + zon
d45r.jpg

ik voer gewoon uit een potje vloken

ik vroeg om water testen..antwoordt:
het water laten testen kost �15! dat vind ik net teveel... 🙄
vroeger kon je dat gratis laten doen..

ik ben maar uit de winkel gelopen.. :6

jessicapilon zei:
Tja maar nu wilde die winkelier graag wat verkopen en dat krijg je dit soort advies. Natuurlijk eten ze ook wel wat alg maar je kunt beter de oorzaak bestrijden ja.
Ik verwacht van een gemiddelde verkoper ook niet dat ze de oorzaak van alg weten.

Denk dat je dat van een gemiddelde verkoper wel mag verwachten. Het is namelijk geen hogere wiskunde. Om dan meteen maar een slak aan te bevelen en duurdere garnalen om dit op te lossen laat zien wat voor een winkel je bent binnengelopen.

Zei in mijn lfs ook, heb last van alg. Kreeg als vraag wat de waterwaarden waren, hoe oude de lampen waren en hoe lang ik doe verlichten. Dat is het antwoord wat ik in een winkel verwacht.

Dit krijg je natuurlijk niet in een Hornbach of Pets Place maar de verkopers in die winkels schaal ik dan ook ver onder de gemiddelde verkoper. Naar mijn mening zijn ze er in die winkels, hoe goed sommigen het ook bedoelen, meer op uit om te verkopen.

Nu heeft niet iedereen de keuze uit een lfs in de buurt, maar mijn punt is, mocht je dit wel hebben, zou ik mijn keuze uitbreiden.

Edit na je antwoord gelezen te hebben:

Water testen is in de meeste winkels gratis. Let wel, viswinkels, niet bouwmarkten.

Hier 15 euro voor vragen vind ik pure schande.

12.5 uur licht is veel te veel. Zou eens naar 8 - 9 uur gaan.

Je bak staat voor het raam, als je het licht aanhebt van 10-22 uur, heb je van 7 uur al licht van buiten. Dan heb je dus 15 uur verlicht.

Misschien een optie om een zwart vel papier achter de bak te plakken als je per se wil dat ie daar blijft staan. Zal voor de vissen ook wat prettiger zijn.

dit was bij een petplace...

ik zou het licht uur veranderen

en inderdaad hoe oud de lampen waren..om 6 maand vernieuwen..
filter schoon maken, dus ook sponsen..

1x in het jaar alles er uit halen,
liefst alles qua decoratie in vaatwasser?????? lijkt mij beetje gevaarlijk voor mijn visjes maar goed 😀

Je aqua ziet er leuk uit, laat je niet gek maken.

Vraag eventueel advies uit een winkel altijd hier na, er zijn altijd wel mensen
bereid om je te helpen.

Zou in jouw geval de verlichting sowieso naar 8-9 uur doen en als je bak voor het raam blijft
staan de achterkant dichtmaken met een stuk karton, zwart vel papier oid. Je kan zelfs
leuke folie er tegen hangen, ligt maar aan je eigen smaak.

het aquaruim komt na de verbouwing ergens anders testaan
aquarium komt nu niet mooi uit hihihi
en inderdaad ik heb al een stuk karton zwart gespoten en er achter gemaakt
maarja het licht komt er toch aan de zijkante in...

als ik heb aqaurium verplaats komt er een achter wandje in
dit was ook even een oplossing🙂

de licht uuren al veranderd

en jah je kan beter hier wat vragen dan in winkels...merk ik

Ik heb een bak ook in die hoek staan zeg maar, de achterkant en de zijkant bij het raam heb ik zwarte folie tegenaan geplakt, scheelt echt superveel!
heb nu de bak recht tegen de muur gezet, scheelt ook weer wat

Je hebt er ook weinig planten in,he.
Zuurstofplanten.

Laat de bak eens dichterbij zien.

Lampen om de 6 maanden is kul,hoor.

hallo

ik heb een stuk of 20 plantjes in staan

zuurstof planten gekocht maar kreeg hier door alg
en ik heb een luchtpompje (was voldoende volgens...jawel petsplace)

kr4w.jpg

xcuz.jpg

deze plant heeft het ergste
271r.jpg

foto's beetje over belicht🙂

Volgens mij lijkt het me dat die plant flink bealgd is met draadalg. Haal 'm zsm uit je bak, anders zit het dadelijk door heel je bak.
Ik heb het ook sinds afgelopen zomer in m'n bak, en het blijft maar terugkomen...

Wat kan helpen is;
- de witte kalk?steen eruit halen.
- verlichtingsduur verminderen
- belletjes/zuurstof steen eruit halen
- meer Co2 toevoegen
- drijfplanten erbij, zeker voor je Betta
- ..

Alg is een tekort, in dit geval denk ik een tekort aan voeding voor de planten door een VEEL te veel aan verlichting en de open bak aan de achterzijde die dan ook nog eens voor een raam stond.

Nu de bak van achteren dicht is, de verlichting naar beneden is aangepast zal het langzaam weg gaan denk ik.

Ook zou ik de bubbeltjes eruit halen. Verdrijft de Co2 die je planten nodig hebben om te groeien.

Misschien heb je iets aan Bio Co2 en zin om eraan te beginnen, is zo goed als gratis en makkelijk op te zetten. Ook voor een eventuele beginner.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post728211

Voeg je trouwens ook nog wat toe qua plantenvoeding? Aangezien je toch nogal wat plantjes erin hebt staan is dit misschien geen overbodige luxe?

Zelf gebruik ik de voeding van aquariumbemesting.nl en ben hier zeer tevreden over, er is natuurlijk meer dan dat te krijgen dus het is maar een tip.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding

Weet je trouwens ook de waterwaarden? Zou al heel wat helpen denk ik om te bepalen waar je tekorten zitten. Maar zoals ik al zei denk ik dat het verminderen van de duur en het dicht maken van de achterkant heel veel zal helpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan