Wat is er nieuw

garnaaltjes en andere visjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil in mijn nieuwe aquarium graag garnaaltjes hebben, waarom, omdat ik ze gewoon erg leuk vind!

Nu was ik aan het kijken naar japonica's en dat in combinatie met wat andere kleine visjes.

Hieronder heb ik een lijstje met daarin een aantal vissen/garnalen die mij leuk lijken en eventueel in mijn aquarium zouden kunnen.

197478zanziee_0_82_bestand.jpg

Waar een groen vakje voor staat lijkt mij een goede combinatie, hoe denken jullie hierover?

Mijn aquarium is 60 liter.

Gegroet, Rick

Dat is inderdaad een mooie combinatie (de groene vakjes). Ga wel voor koraalplaty's, die blijven gewoonlijk kleiner dan gewone platy's (die weer te groot worden voor een 60l. bakje).

Bedankt, enig idee hoe het zit met de hoeveelheden? Ik heb het volgende in gedachte:

10 x neontetra
10 x vuurgarnaal
3 x platy ?

Helemaal super :thumbs:

De 3 Platy's bestaan dan het beste uit 1 man en 2 vrouwen.

Heb je een plekje waar de eventuele jongen naartoe kunnen? Anders kan je overwegen om i.p.v. neon tetra's rouwtetra's te nemen. Zij ruimen alle jonge visjes op zodat je geen overschot krijgt.

Hou er wel rekening mee dat de jonge garnaaltjes grotendeels zullen worden opgegeten.
De rasbora Espei is ook een leuk klein visje (weet alleen de waterwaarden zo niet) en zeker de Dario Dario.
Ik heb in een 60 cm bakje een schooltje Cory Pandas en die doen het ook erg goed.
Kun je ook overwegen ipv garnaaltjes. de keuze is aan jou dus.

Nee nog niet, ben nog aan het indraaien met mijn aquarium. Ik ben hard opzoek naar plukken javamos om aan mijn hout te bevestigen, zodat het in het aquarium kan (niemand verkoopt het hier in de buurt, zucht). Verder wil ik kokosnoot huisjes maken bekleed met mos. Hier kunnen de visjes dan eventueel huizen.

Een rouwtetra zou er dan eventueel altijd nog bij kunnen. Ik verwacht niet gelijk dat het aquarium super vol zit?

Volgens mij is Zanziee nog een beginner. Die zou ik geen moeilijke eters als Dario dario aanraden.

R. espei heeft graag wat meer zwemruimte dan 60 cm.

Jones zei:
Volgens mij is Zanziee nog een beginner. Die zou ik geen moeilijke eters als Dario dario aanraden.

R. espei heeft graag wat meer zwemruimte dan 60 cm.

Dat klopt helemaal, mijn aquarium is nog aan het indraaien (mijn eerste aquarium). Dus ik wil ook voorzichtig beginnen, niet dat ik straks allemaal ongelukkige vissen / garnaaltjes heb.

Wat zou trouwens de beste watertemperatuur zijn? Ik heb het nu op 24 graden ingesteld.

22 graden is beter voor de beestjes die je wil en in de zomer mag het opwarmen.

Jones zei:
22 graden is beter voor de beestjes die je wil en in de zomer mag het opwarmen.

Dan ga ik in ieder geval nu de temperatuur naar beneden draaien. Ben ondertussen flink opzoek naar javamos. Lastig te verkrijgen spul. Zijn mosbollen nou ook gemaakt van javamos? Of is dit weer een compleet ander soort mos ? 🙂

Mosballen bestaan uit een algensoort. Het is eigenlijk geen mos. Leuk spul, maar op een gegeven moment vind je het overal in je bak terug 😉

Ik heb nog een flinke hoeveelheid Vesicularia sp. mos over. Als je me een pb'tje stuurt kan ik je wat toesturen voor een klein bedrag.

Een mosbal is anders dan javamos en eigenlijk een grote bal van alg 😉
Je kan ze wel open maken en er een matje van maken bv maar gewoon als bal is ook prima voor de bewoners.

Jones zei:
Mosballen bestaan uit een algensoort. Het is eigenlijk geen mos. Leuk spul, maar op een gegeven moment vind je het overal in je bak terug 😉

Ik heb nog een flinke hoeveelheid Vesicularia sp. mos over. Als je me een pb'tje stuurt kan ik je wat toesturen voor een klein bedrag.

Je hebt een PB.

Seabait zei:
Een mosbal is anders dan javamos en eigenlijk een grote bal van alg 😉
Je kan ze wel open maken en er een matje van maken bv maar gewoon als bal is ook prima voor de bewoners.

Ah, bedankt voor de informatie! 🙂

Heb vanmiddag een nieuwe winkel hier in de buurt ontdekt! En ze hebben hier gewoon garnaaltjes (de andere hadden dit helaas niet).

Nu zag ik dus ook de japonica garnaaltjes zitten, die ik in eerste instantie wou hebben.
Nu bedacht ik mij, waarom maak ik niet gewoon een mix, deels vuurgarnaaltjes, deels japonica.

Mijn vraag nu is, ik wil 10 vuurgarnaaltjes, kan ik er dan een aantal japonica's bij doen? (3/4 stuks?)
Of moeten de japonica's dan ook in grote getallen aanwezig zijn?

Heb twee mosballen kunnen scoren trouwens 😀

Japonica's zijn ook groepsdieren. Ik had een groep van 14, dat zijn er nu 5 en eigenlijk doen ze het zo ook heel goed. Minder zou ik niet doen.

Duidelijk verhaal.

Ik was op marktplaats aan het rondneuzen, en ik zou hier in de buurt vuurgarnalen kunnen halen (10 voor 5 euro). Ik had even gemaild met informatie over de garnaaltjes en kreeg het volgende antwoord:

'Je kan de vuurgarnaaltjes nu al wel ophalen, ook al draait je aquarium nog in. Bij mij zitten ze namelijk puur op leidingwater, ze zijn wel wat gewend.'

Ik wil sowieso mijn aquarium eerst laten indraaien en dan eventueel wat garnaaltjes kopen. Maar is het verstandig om dit bij hem te doen?

Link met foto's naar de vuurgarnaaltjes:

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zo nauw neemt hij het niet met zijn beestjes zeg, je kan je garnalen daar best halen maar laat wat tegen je gezegd wordt vooral het ene oor in en het andere oor uitgaan. Garnalen zijn juist ontzettend gevoelig voor nitriet. Dikke kans dat je de hele groep kwijtraakt als je ze er nu in zou zetten.

*bump*

Even dit topic omhoog schoppen.

Ik heb nu 10 neontetra's,
11 vuurgarnaaltjes (1 zwangere)
9 japonica's

in mijn 60 liter aquarium zitten.

Nu wil ik er eigenlijk nog 1 of 2 soorten visjes bij.

Hebben jullie leuke idee�n wat er eventueel bij zou kunnen? Voor de bovenlaag en eventueel onderlaag (midden zit wel vol lijkt mij).

Had zelf al gekeken naar eventueel gemarmerde bijlzamen (maar blijken te springen...), platy's, maar misschien zijn er nog idee�n voor een ander leuk visje icm. met het huidige bestand..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan