Wat is er nieuw

Garnaaltjes in de 'kweek'

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaLife
  • Startdatum Startdatum
A

AquaLife

Guest
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gisteren heb ik een marktplaats deal afgesloten en daarbij had ik dus 10 vuurgarnaaltjes gekocht voor 5 euro. Dat bleken er 13 te zijn en aan het einde van de reis waren het er alweer 20. 4 volwassenen zitten er maar tussen, haha.

Toen ik aankwam thuid vertelde me moeder dat ik ze niet in mm bak mocht doen omdat sommige zo klein waren dat een mier ze als voer kon aan zien. (Streepjes met 2 ogen). Duss.. Ik mocht mijn 2e extra bak van het huis gaan maken. Ik heb nu een bakje van zo'n 20L met daarin dus zo'n 20 vuurgarnalen met een nano heater, een huisje, wat plantjes en wat grind. Ik heb geen pomp ivm risico met de kleintjes. Zodra ik er 10 volwassenen heb gaan die naar mn grote bak en daarna gaat elke volwassene naar mn grote bak zodat uiteindelijk de populatie in deze bak gaat verdwijnen. Doe ik het zo goed nu ?

Is dit topic wel openbaar gepost ?

Je wilde alleen de garnalen laten zien????? Je kan beter een filter gebruiken en een sponsfilter is dan een mogelijkheid of de Aquael mini pat.
ook zou ik lekker wat mosjes erin toevoegen.

Leuk die 2de extra bak maken maar een garnalen bak moet je toch echt wel een paar weken indraaien of veel meten en water wisselen anders gaan ze het niet overleven.
Ben bang dat het een iets te overhaaste beslising geweest is.

Ik heb het water van mijn eigen aquarium gebruikt die al erg lang draait. Vanochtend toen ik wakker werd waren ze keiactief maar nu ik er een stukje appel in heb gedaan (om 11 uur) doen ze niks meer en zijn ze bijna niet actief.

Correctie: ik heb het eten dichterbij ze gelegd en nu durven ze dichterbij te komen. Kan t zijn dat ze nog wat schuw zijn ? Stopt dat ?

Als ik eerlijk ben zou ik ze in de andere bak zetten als je daar een beetje verstopplekken hebt.
Weet niet wat daar voor bestand in zit?

Meet de waterwaarden eens?

Ik had niet eens goed begrepen dat de bak niet is ingedraaid maar dan loop je inderdaad risico omdat er ook al geen filter inzit. In aquawater zitten eigenlijk geen goede bacterien. Die zitten in je filter en bodem en vandaar dat indraaien ook van belang is.

Ik kan er vandaag nog een filter in doen en mn eigen aquarium filter uitknijpen in die ander. De garnalen doen niet heel verdacht. Ze zijn alleen een beetje statisch.. in de grotere bak word m echt niet, dan koop ik liever opnieuw garnalen als ze overlijden.

Het grind komt ook uit mn eigen aquarium trouwens.

in de grotere bak word m echt niet, dan koop ik liever opnieuw garnalen als ze overlijden.

Dan kom ik deze liever ophalen als je niet te ver weg woont en zo denkt.

Ik doe er alles aan om ze in leven te houden maar in mn grote bak redden ze het zeker niet. Bestaan er ook doe het zelf filtertjes die ik kan maken ?

Als je er alles aan doet zou ik sowieso dagelijks meten en veel water wisselen want de kans dat je een amoniak en of nitriet piek krijgt is nog steeds aardig groot.
De kans dat ze dat overleven is vrij klein en het blijven levende wezens daarom zei ik ook over zetten indien er genoeg verstop plekken zijn dan is de kans dat er wat blijft leven groter.

Hamburger matten filter.
Is alleen net zo duur als een pat mini bestellen en je blijft met de indraai periode zitten.

Welke filter zit er in de andere bak en kun je niet eventueel filtermateriaal overzetten? Anders niet vaker dan 2x per week klein beetje voeren en water blijven meten en verversen.

Ik ga om 2 dagen water meten en dagelijks beetje water verversen. Voor rest zo min mogelijk voeren.

Ik heb het water van mijn eigen aquarium gebruikt die al erg lang draait. Vanochtend toen ik wakker werd waren ze keiactief maar nu ik er een stukje appel in heb gedaan (om 11 uur) doen ze niks meer en zijn ze bijna niet actief.

Correctie: ik heb het eten dichterbij ze gelegd en nu durven ze dichterbij te komen. Kan t zijn dat ze nog wat schuw zijn ? Stopt dat ?

Appel is nou niet echt geschikt garnalen voer :stom: , dit gaat gisten mochten ze ervan eten . Daarbij kan het zijn dat de appel , als je die er met schil in heb gedaan bespoten is !

Ik had het er al uitgehaald aangezien zeniet aten en ik er TOEN nog geen filter in had waardoor het water verkleurde. Nu heb ik een filter van een andere quarantaine bak die al een maand draait. Al de garnaaltjes doen niet raar, ik doe dagelijkse water changes en morgenochtend ga ik voor het eerst mn water testen.

Tussenstand nu, actieve garnalen, filter uit andere bak met goeie bacterieen, sok om filtergaten heen, prima water, dagelijkse water changes en alleen nog risico met pieken en natuurlijk de weinige plantjes. Nog mensen tips ?

Als je een ingedraaide filter hebt geplaatst dan zal dat veel zorgen wegnemen. Ik zou nu dan zuinig voeren en af en toe het water meten. Ik gebruik ph verlagende bodems en af en toe moet je die ook vervangen. Dan draait ook alleen het filter erin zeg maar en moet de bodem nog op orde weer komen. Dat gaat in de regel wel goed hoor met het juiste beleid.

Wauw dit is echt een opluchting dankjewel. Ben wel behoorlijk blij nu. Ik zal t melden als ze groot genoeg zijn voor in mn grote bak.

Welke vissen heb je in je grote bak, en zijn er veel verstopplaatsen.

Ikzelf heb gewoon vuurgarnalen in mijn aquarium zitten. Begonnen met 10 nu meer dan 50😀 het zijn net konijnen😀

Het is inderdaad erg belangrijk om veel schuilplekken te hebben als je vissen erbij hebt zitten.

Tussenstand nu, actieve garnalen, filter uit andere bak met goeie bacterieen, sok om filtergaten heen, prima water, dagelijkse water changes en alleen nog risico met pieken en natuurlijk de weinige plantjes. Nog mensen tips ?

Heb 1 belangrijke tip, leer er van (al heb je dat wel gedaan denk ik)
Volgende keer eerst netjes een bakje indraaien alvorens je garnaaltjes haalt dan komt het helemaal goed:thumbs:

Zal ik zeker doen, ben genoeg geschrokken.. Wat kan ik ze eten geven op spaghetti na?

Van brandnetelsticks tot herfstbladeren, even zoeken op het forum.
Hier geef im ze af en toe een mulberryblad en hokaido sticks maar verder voer ik ze niet speciaal.
Moet daarbij wel zeggen dat ik er corydoras bij heb en daar eten ze ook bij mee plus er is genoeg te vinden in de bak omdat die al even draait.

Spaghetti moet je niet te vaak geven hoor en je kan denken aan Mullberrieblad van Onlineaquariumspullen.nl
Daar zijn ze hier helemaal gek op namelijk.

Ik heb garnalenvoer gekocht bij het lokale tuincentrum, moet ook werken 😀

Ja dat begrijp ik. Ik geef de bladeren vaak als tussendoortje 1x per week. Ze zijn ook gek op een stukje komkommer of sla.

Ik vind het wel heel tof dat jullie, @jessicapilon en @Samzee mij zo goed hebben geholpen naar het juiste pad en dat het niet zoals wel vaker op het forum weer zo'n 'je hebt het verkeerd gedaan sukkel' topic werd. Echt fijn. Ik ga goed voor mn hartediefjes zorgen.

Hier voer ik die van mij komkommer, spaghetti en liggen er verschillende bladeren in. Catappa vinden ze lekker en heb nu beukenbladeren en elzenproppen, maar die eten ze volgensmij niet echt. Verder is mos heel fijn en vooral stofvoer... Dit Eten ze lekker op en dan moeten ze heel de bak door. Die garnalenkorrels zijn vaak vrij groot en naar mijn mening heel onhandig. Eén garnaal krijgt het meestal niet op en bij mij zwemmen ze er vaak gewoon mee rond.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan