Wat is er nieuw

Garnalen aquarium bodem op en afbouw

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lambiek
  • Startdatum Startdatum
L

Lambiek

Guest
Hallo,
Nadat ik mijn Rio 125 aardig voor elkaar heb, en in Mei 2015 pas de middelen heb om een Rio 400 te kopen en in te richten,werp ik me tussendoor op een garnalenbak.
Ik heb een aquarium besteld van 60 x 30 x30.
Daarbij een dubbele sponsfilter, en een eheim 100 luchtpomp.
Verder i.v.m. de kerstdagen nog geen planten en decoratie want ik weet niet op welke dag het aquarium word bezorgd.
Normaal de volgende dag maar met de feestdagen tussen 1 en 5 werkdagen.
Kan hem zelf niet halen.a geen vervoer en b zit in een rolstoel.
Als bodem heb ik de Wave Master Soil en poeder voor een langere werking.
Maar nu de vraag :
Wanneer na een jaar de bodem is uitgewerkt, moet ik dan het hele aquarium met planten,decoratie, garnalen en vissen helemaal leeghalen voor een nieuwe bodem?
En zo ja waar laat ik dan al die spullen en hoe zit het met de 4 tot 6 weken indraaien dan ?
Ik hoop dat er iemand is die het juiste antwoord weet.
Alvast bedankt !!
Met vriendelijke groet...
Piet :sorry:

Ik zit nu ook in de indraai van een garnalenbak. Ik zit nu in week 3. Na week 4 me waarden goed meten, zodra die in orde zijn gaan de bewoners erin. Ik heb een soortgelijke bodem. Mij is verteld (bij een grote hobbykweker) dat het evt niet hoeft, afhankelijk van de garnalen. Wat wel zou kunnen is waar het kan het grind afzuigen met bv een stuk slang en die plekken weer opvullen met nieuw grind. Catappa bladeren en andere bladeren ed toevoegen aan het water kan ook een beetje aanzuren. Bij de hobbykweker waar ik me garnalen ga halen zitten de crystal red en black ook al op een ph verlagende bodem die er al langere tijd inlegt.

Hallo,
Ik heb alleen een bodem waar je geen grind over mag gooien.
Het is een japanse bodem van vulkaangrond.
Mijn japans is niet zo goed lol.
Dus hoop nog op het juiste antwoord of je de hele aquarium leeg moet halen, en waar je die garnalen dan hou.
En met een nieuwe boden moet je weer 4 weken indraaien denk ik.
Dus waar laat je dan je garnalen.
Maar toch bedankt voor je antwoord !!
Groetjes...
Piet

Ja dat heb ik ook, zo'n vulkaanbodem met ph verlagende eigenschap.
Met een stuk slang kan je toch op de plekken waar geen decoratie ligt het grind uit je bak zuigen.
Dan met een stukje pvc pijp en een trechtertje erop kan je nieuw bodemmateriaal op die plek leggen.

Tevens wat voor filtertje ga je op het bakje laten draaien?

En weet je al welke bewoners erin gaan? Veel garnalen hebben deze eigenschappen van zo'n bodem niet nodig, waardoor je de bodem gewoon ongemoeid kan laten indien die ooit uitgewerkt is.

De bodem vervangen zonder daarna weer te moeten indraaien kan prima.
Bewoners met planten en draaiende filters apart zetten met driekwart van het oude water,oude bodem vervangen en alles weer overzetten en klaar ben je.

Hallo John (Seabait)
Hartelijk dank voor je antwoord.
Hier kan ik wat mee en zal het zo ook uitvoeren.
Met vriendelijke groet,
Piet

Hallo RMS90,
Ik heb een sponsfilter, zo'n dubbele waar 2 sponzen op zitten.Met een 100 watt eheim luchtpomp
Verder voor de zuurstof een keramiekpijp die bruist via een luchtpomp.
Ik begin met Oranje Sakura een stuk of 15.
Als dat goed ga dan wil ik graag Crystal black erbij.
Als visje wil ik er graag in de rasbora galaxy en als laatste de Pseudomugil gertrudae.
Groetjes ....Piet

Ik zou voor de zekerheid gewoon navraag doen waar je ze gaat aanschaffen. In sommige aqua winkels zitten ze ook gewoon op een normale bodem. Waar ik ze ga halen bij een bekende hobbykweker zitten ze ook op een ph verlagende vulkanische bodem die er al langere tijd inzit. De werking van de bodem zal echt niet van de een op de andere dag ineens over zijn. Dat zal heel langzaam afgebouwd worden. Die hobbykweker zei tegen mij dat je het water dan zelf met catappa-eikenbladeren zelf nog wat kan aanzuren en het grind waar geen decoratie zoals stenen liggen dan eff afzuiggen met een stukje slang en dat weer aanvullen met wat nieuw bodemmateriaal.

Maar mocht je toch besluiten om de bodem te willen vervangen, dan zal je een ander bakje of quarantaine bakje moeten hebben, ze uitvangen en even tijdelijk in dat andere bakje doen. Filter overzetten naar andere bakje. Bodem geheel uitzuigen, water opvangen in bijv emmers, nieuwe bodem erin, water geleidelijk terugstorten, Filter weer terug, garnalen weer terug.

Hoe het met de bacteriecultuur zal gaan, durf ik niet te zeggen. In de bodem zitten ook bacterien en die gaan bij het vervangen ervan verloren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan