Wat is er nieuw

Garnalen bak hulp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laetacara
  • Startdatum Startdatum
L

Laetacara

Guest
Hallo mijn nano cube 20 draait nu ong. 7 a 8 weken
2 weken geleden had ik vuurgarnalen gehaald de waterwaarde was teon

ph- 6.5
gh- 7
kh- 2
nh- 0
no2- 0
no3- 25

het viel me op dat sinds ik de garnalen heb er al 3 van de 11 dood zijn.
dus ik besloot maar even het water weer op te meten

ph- 8!
gh- 10
kh- 5
nh- 0
no2- 0
no3- 0

De PH is veel te hoog er is geen no3. (gh mag ook wel wat lager voglens mij).

Wat kan ik hier aan doen op een natuurlijke manier dus geen middeltjes. Misschien turf in de filter doen?

Ik ververs elke week 20% en gebruik alleen profito.

voor de No3 heb ik eventueel NPK boost dit bevat wel nitraat.....

Voor vuurtjes is dit prima..

Hoi Jordi, waar heb je je water mee gemeten?

Wat zijn de waarden van je kraanwater?

De gh mag wel 10 zijn hoor. Ik heb de Sakura s op een gh van 13 zitten. Je kh is wel erg laag.
Ook een ph van 8 mag voor Vuurtjes geen probleem zijn. Weet je op welke waarden ze zijn gekweekt?
Wat voor bodem heb je in de bak?
No3 kan ook geen oorzaak zijn hiervan. Dat is wel van belang voor de planten maar niet voor de garries.

o ik dacht dat de vuurtje rond de 7 7,5 moeten.

waterwaardes zin gemeten met een druppel test

De no3 zal indd misschien geen invloed hebben op de garnalen maar wel planten (al zijn dit gewoon zuurstofplantjes en hornblad)

De verkoper vertelde mij dat ze gewoon op rotterdams kraan water worden gekweekt dat is als het oed is 7 a 7,5

mijn bodem is van metselzand. heeft maar een heel dun laagje (een cm maar ofzo) omdat ik toch geen planten heb die voeding uit de bodem halen. en er kruipt ergens een torenslakje rond.

maar wat kan de oorzaak dan wel zijn? en ik wil wel wat meer vuurgarnalen hebben in plaats van minder garnalen....

Welke planten staan er in je auqarium? Cabomba toevallig?

ja toevallig wel.....
zijn deze giftig voor garnalen?

Vaak wel, zit slakkengif op/in. Wat ook vrij kan komen na snoeien van het plantje.

ik heb ze nog niet gesnoeid maar ik ga ze er gelijk uithalen.

verder heb ik

Elodea densa,Lysimachia nummularia en Ceratophyllum demersum

zal ik dat de Cabomba alleen weg halen of ook andere?

Nieuwe planten altijd goed afspoelen en evt. paar dagen in een emmer water (wel verversen).

Enige plant welke naast cabomba problemen kan geven waarvan ik weet is de anubias, welke bij snoeien schijnbaar ook iets giftigs kan afgeven waar garnalen niet tegen kunnen.

Als het enigszins kan: komende twee dagen minimaal 50% o.i.d. verversen om eventuele narigheid te verdunnen.

Je kan de Cabomba altijd nog even weken maar als die al even in de bak staat dan zal deze al wel schoon zijn inmiddels denk ik.
Ik week altijd alle planten voor alle zekerheid als die in de garnalenbak komen.

ja de planten zitten er net zolang in als dat de bak draait dus het verschonen ervan heeft denk ik niet veel zin. zal zo nog wel 1x 50% doen.
hopen dat dit het probleem was...

voor de zekerheid haal ik anders wel de Cabomba er uit.

ps:
wel zijn er slakken mee verhuisd met dit plantje moeten deze dan niet dood zijn?

zou je zeggen van wel he?

garnalen kunnen nog slechter tegen het gif dan slakken zelf, dus een dosis die niet dodelijk is voor slakken kan dat wel zijn voor garnalen.

heb zelf ook eerst al mijn planten in een emmer geweekt, en daar zaten aardig wat slakken in. en die overleefden het allemaal. zou je 1 zo een plantje (heb er helaas ervaring mee) meteen in een bak met garnalen zetten. vallen ze massaal uit.

maar 3 stuks in 2 weken tijd lijkt mij niet echt heel erg op een slakkengif vergiftiging, eerder of domme pech of de verandering van de oude water samenstelling naar de nieuwe (ph/kh dat soort) was voor die 3 stuks teveel.

Misschien dat ze niet door de vervelling heen zijn gekomen door de veranderde omstandigheden. Als ik andere garnalen krijg dan hou ik altijd rekening met uitval van 1 of 2.
Zoals Rich ook al aangeeft zou je door het gif eerder en meer dode garnalen verwachten.

Ik dacht te hebben begrepen dat dit gif niet direct slakken dood maar ze de mogelijkheid ontneemt om voeding op te nemen, dus vrolijk rondscharrelende slakken 'hoeft' op zich nog niets te zeggen over hun voorland.

Of er sprake zal zijn van massale uitval bij de garnalen of van een enkele dode om de zoveel tijd kan natuurlijk ook te maken hebben met de aanwezige dosis gif in het water, kan best dat ze dus niet meteen sterven maar beschadigingen oplopen en pas sterven tijdens de verschraling bv..
Misschien zelfs lang nadat het water gifvrij is..

Verder zullen de aangeraden (en aan te raden) grove verversingen ook weer een aanslag zijn op de gezondheid van de garnalen, het zijn nu eenmaal kwetsbare diertjes die niet dol zijn op grote schommelingen in watersamenstelling.

oke fijn om te weten, ik ga zo even waterverversen, even aankijken hoe het gaat en anders ga k er maar een paar bij bestellen.

aangezien het nu nog maar 8 zijn, hoop ik snel 1 te vinden die eitjes heeft.

kellemes zei:
Ik dacht te hebben begrepen dat dit gif niet direct slakken dood maar ze de mogelijkheid ontneemt om voeding op te nemen, dus vrolijk rondscharrelende slakken 'hoeft' op zich nog niets te zeggen over hun voorland.

Of er sprake zal zijn van massale uitval bij de garnalen of van een enkele dode om de zoveel tijd kan natuurlijk ook te maken hebben met de aanwezige dosis gif in het water, kan best dat ze dus niet meteen sterven maar beschadigingen oplopen en pas sterven tijdens de verschraling bv..
Misschien zelfs lang nadat het water gifvrij is..

Verder zullen de aangeraden (en aan te raden) grove verversingen ook weer een aanslag zijn op de gezondheid van de garnalen, het zijn nu eenmaal kwetsbare diertjes die niet dol zijn op grote schommelingen in watersamenstelling.

+1
Nu ik het lees schiet mij ook te binnen dat ze het eten wordt belemmert waardoor ze doodgaan. Ze verhongeren dan als het ware.

Maar zit gif dan ook op de andere plantrn?

De hele vraag of cabomba slakkengif opslaat in de stengels sla ik nu even over aangezien daar geen zekerheid over lijkt te bestaan.
Wel 'kunnen' bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt bij niet alleen cabomba, door de kweker of anders wel bij de tussenhandelaar/winkelier.
Voor de zekerheid altijd spoelen.. dag of 4/5 zeker.
Alleen 'steriel' opgekweekte planten (in-vitro) durf ik zonder spoelen toe te voegen, en planten van betrouwbare mede-aquariumhouders.

Persoonlijk zou ik niet rommelen met het water, met je zuurgraad, gh-waarde etc..
Ververs de komende tijd een paar keer grof en laat de boel dan zoveel mogelijk met rust.
Vuurtjes (en vele andere garnaaltjes) zijn veel meer gebaat bij stabiele omstandigheden, -dus niet teveel gerommel- dan dat je gaat proberen te sturen naar specifieke waterwaardes.. dit met een grotere kans op schommelingen.
Zou het zeker een maandje even aanzien, als de uitval stopt dan kun je altijd nog de groep uitbreiden, ook daar zijn ze bij gebaat.

Edit: Ik zie dat je nitraat 0 is.. nu betreft dit een onbetrouwbare strip-meting maar toch.. zorg ervoor dat je planten goed functioneren, ook dat helpt omstandigheden te cre�ren die in het belang zijn van garnalen.

Ik heb gewoon de cabomba weg gehaald en de hoornblad er in. Lijken toch op elkaar. ook heb ik er een grote steen uitgehaald. Denk dat deze iets te veel kalk bezit voor een 20liter. Nu laat ik het aquarium maar gewoon met rust en 1x per week 20 tot 30% verversen.

En inderdaad maar even afwachten met bij bestellen. Hoewel de garnalen zoch meer op hun gemak voelen als ze met meer zijn 10 voor 10 euro is niet heel duur....

De meting heb ik met een druppeltest gedaan. Die strips heb ik allang opgegeven waardeloos en geld verspilling. Zou verboden moet worden! 😛

Ik zag trouwens wel nadat ik de grote steen had verwijderd, dat er een 2 of 3 een wit kroontje hebben denk dat het klokdiertjes zijn. Deze gaan als het goed is weg na vervellen toch? Zal proberen te fotograferen

Dit heb ik overigens niet zien bij de garnalen die dood zijn.

7cLjtZGUPgHGpSDtubh-TIgArhybxcIt.jpeg

Ik vind het op klokdiertjes lijken jullie?

Zou het wel denken ja. Het is ietwat ver weg maar het lijkt er wel op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan