Wat is er nieuw

Garnalen bak opstarten (klein 30 liter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter RandJiina
  • Startdatum Startdatum
R

RandJiina

Guest
EehJ 🙂
Ik wil weer starten met kleine garnalen bakjes van 30 liter (citroen garnalen en Crystal blacks.
Het is voor mij alweer een aantal jaren geleden dat ik in de garnalen zat dus ik ben er helemaal uit.
Hebben jullie advies voor mij om de juiste bak op te starten?
Welke bodem, planten, temperatuur, inrichting, voeding.. noem maar op, alle tips zijn welkom.
Hoop van jullie te lezen, Bye!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het ligt eraan welke gradatie CB je wil hebben want als je een lage ph moet gebruiken dan is een ph verlagende bodem een must en anders kun je een gewone bodem nemen. Temp rond de 21 graden is meestal prima en ze waarderen mosjes omdat ze daar lekker tussen kunnen gaan zitten. Ook wat drijvers zullen ze waarderen want daar hangen ze graag in.
Laat de bak minimaal 4 weken indraaien en liever iets langer nog. Zet de nieuwe planten eerst 5 dagen te weken in een emmer om zo slakkengif eraf te weken en ververs de emmer met water elke dag.
Nou veel succes alvast met de opstart.

Het ligt eraan welke gradatie CB je wil hebben want als je een lage ph moet gebruiken dan is een ph verlagende bodem een must en anders kun je een gewone bodem nemen. Temp rond de 21 graden is meestal prima en ze waarderen mosjes omdat ze daar lekker tussen kunnen gaan zitten. Ook wat drijvers zullen ze waarderen want daar hangen ze graag in.
Laat de bak minimaal 4 weken indraaien en liever iets langer nog. Zet de nieuwe planten eerst 5 dagen te weken in een emmer om zo slakkengif eraf te weken en ververs de emmer met water elke dag.
Nou veel succes alvast met de opstart.

Ik heb uw bericht maar geciteerd want ik wist niet hoe ik alleen op uw bericht moet reageren.
Ik heb deze week mijn 30 liter bakken waterdicht gemaakt, alleen nu blijkt dat van alle bakken de verlichting kapot is, de aquarium is van het merk Rena en die heeft de verlichting ingebouwd in de deksel maar er is geen nieuwe verlichting meer voor te krijgen dus ik kan nu eigenlijks niks met de bakken.
Een bak zonder deksel en een losse lamp is geen optie omdat ik katten heb en die gaan vissen in de bak en er uit drinken, dus dat komt niet goed.
Ik moet dus nieuwe bakjes aanschaffen, maar wat voor bak kan ik het beste kopen voor garnalen, ik wil niet te groot.
Ik koop deze week nog een 100 liter bak maar daar wil ik gewoon vissen in houden.
Zou een 20 -25 of 30 liter bak wel goed zijn voor garnalen?
Ik ga een PH verlagende bodem kopen, maar ik ben bang dat de waterwaardes in een kleine bak moeilijk te stabiliseren is..
Wat voor bak zou u aanschaffen voor garnalen als je niet te groot wil?
Ik vind het zonde van de bakjes die ik al had, maar ik zie geen andere optie omdat er dus geen nieuwe verlichting in kan. Ik weet niet hoe ik dat anders kan oplossen.
Ben benieuwd naar uw mening.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag je pb en heb daar ook al eerder gereageerd 😉

En een losse lamp met een dekplaat? Dan hoef je in principe geen nieuwe bak te halen.
Ph verlagende bodem is geen must, als je de garnalen bij een hobbykweker/marktplaats weghaalt waar ze op een reguliere bodem zitten.

Ga je de citroengarnalen en de crystal blacks bij elkaar in de bak doen?

En inderdaad, misschien een dekplaatje gebruiken. Wij hebben dat ook soms op onze open bakken en het werkt goed.

Ga je de citroengarnalen en de crystal blacks bij elkaar in de bak doen?

En inderdaad, misschien een dekplaatje gebruiken. Wij hebben dat ook soms op onze open bakken en het werkt goed.
Nee ze komen in aparte bakken. 😉

• Leuk
Waarderingen: GCJ
En een losse lamp met een dekplaat? Dan hoef je in principe geen nieuwe bak te halen.
Ph verlagende bodem is geen must, als je de garnalen bij een hobbykweker/marktplaats weghaalt waar ze op een reguliere bodem zitten.

Het is ondertussen al opgelost, ik heb een ledstrip gekocht en die kit ik vast in de deksel zodat er toch verlichting in zit. 🙂

Als je een pH verlagende bodem gaat gebruiken, zou ik ook voor de combinatie met osmose water gaan. Zeker voor een 30 liter bak is dat wel te doen ???
Dan zou je zelf de benodigde mineralen kunnen toevoegen en ik denk dat dit makkelijker stabieler blijft.
30 liter is voor een paar garnalen groot genoeg hoor, sponsfiltertje erin 🙂 Daar kunnen ze na verloop van tijd op grazen.

Over de plantjes: in de garnalenbakjes komen niet bomvol planten denk ik? Aangezien de pH verlagende bodem toch ook weer vervangen moet worden..
Ik zou dan kiezen voor Invito plantjes, wat mosjes vinden ze vaak wel fijn.
Ook zou je een paar drijfplantjes kunnen nemen. Kikkerbeet en mosselplant (watersla) geven mooie wortels waar garnalen vaak in grazen.

Ik zou niet teveel aquaria tegelijk dan kun je de eerste ook gewoon de aandacht geven tijdens het opstarten

In een garnalenbak alleen de voorruit schoonmaken, dan kunnen ze alle algjes van de andere ruiten af eten 🙂

Bij garnalen gaat het de hele dag om schransen. Ze hebben in een wat oudere bak vaak al heel veel voer door alle algjes en biofilm.
Eten toevoegen zou ik in een klein (voeder)schaaltje doen. Zo kun je de boel zo schoon mogelijk houden. Teveel voer is kans op plaagbeestjes.

Voor je grotere aquarium: ga voor en bodem van filterzand. Dat is goed en niet duur. Het is afgerond en beïnvloed de waarden niet.
Doe er geen voedingsbodem onder, dat werkt toch snel uit 🙂je kunt altijd moet voedingscapsules gaan werken voor planten.

Bedank van te voren wat je graag wilt en stem je planten (en vissen!) daarop af.
Wil je bijvoorbeeld geen CO2? Zoek dan plantjes die het goed doen onder matig licht. Dan kan de verlichting ook lager en heb je minder kans op algen (heel kort uitgelegd).

Eten toevoegen zou ik in een klein (voeder)schaaltje doen

Heb ik geen goede ervaringen mee want die slimpies nemen tussen de pootjes rap voer mee en gaan elders in de bak zitten. Als je met beleid voert komt alles in de regel wel op en om de dag voeren kan prima met af en toe wat blad erin.

Heb ik geen goede ervaringen mee want die slimpies nemen tussen de pootjes rap voer mee en gaan elders in de bak zitten. Als je met beleid voert komt alles in de regel wel op en om de dag voeren kan prima met af en toe wat blad erin.
Ja dat doen ze inderdaad wel. En de vissen zijn hier weer zo slim om het uit de pootjes van de garnalen te pikken ?

Maar toch vind ik het handig voor voer wat snel uit elkaar valt. Zo heb ik bijvoorbeeld dille brokjes, dat verpulverd snel.

Haha, zo zie je dat iedereen zn eigen ethode heeft want ik gooi een aantal soorten voer in een bak en stamp de handel vrij fijn met een vijzel en voer ze dat. Zo krijgen de kleintjes ook wat fijner voer aangeboden en ach die garnalen vinden het snel tussen het grind terug denk ik.

Haha, zo zie je dat iedereen zn eigen ethode heeft want ik gooi een aantal soorten voer in een bak en stamp de handel vrij fijn met een vijzel en voer ze dat. Zo krijgen de kleintjes ook wat fijner voer aangeboden en ach die garnalen vinden het snel tussen het grind terug denk ik.
Ik ben wat voorzichtig met zwevend voer/vuil na mijn Hydra plaag ?

Ok, ik doe het al jaren zo en heb in alle garnalenbakjes zover ik mij herinner nog geen hydra gehad. Maar ja ik zal ff afkloppen 😉

Oei.. Ik heb de bak al opgestart met gewoon leidingwater 😕
Ik heb geen idee waar ik hier osmose water kan kopen.
jullie geven aan dat de bodem snel is uitgewerkt, hoelang duurt het dan ongeveer? En als ik gewoon leidingwater gebruik kan ik dan niet de bodem om de zoveel tijd vervangen? omdat jullie zeggen dat het snel uitgewerkt is.
Op de zak van de ph verlagende bodem stond dat je het van te voren niet hoeft uit te spoelen, dus dat heb ik ook niet gedaan, maar het water is echt pik zwart 😳
Bedankt voor jullie advies verder.

De bodem bevat waterstofionen als ik het goed heb en door kraanwater te gebruiken raakt dat sneller op waardoor de bodem de ph en kh minder zal verlagen.
Hoeveel sneller hangt af van hoeveel je ververst en je soort bodem. Soms verkoopt de lfs wel osmose of een glazenwassersbedrijf en anders kun je wellicht een osmoseapparaat aanschaffen want voor zo n 39 euro heb je die al te koop. Zie ook osmoseapparaat.nl helemaal bovenin op deze site.

Hoe snel het uitgewerkt raakt zal ook afhangen van de waterwaarden uit de kraan (lees: KH). Hoe hoger deze waarde, hoe sneller deze uitgewerkt is.
En wat John hierboven al zegt, afhankelijk van hoeveel en hoe vaak je ververst.

Osmose water, Demi water, gedestilleerd water. Het is allemaal zuiver water, alleen door een andere manier van filteren verkregen.

Osmosewater dient wel weer aangevuld te worden met mineralen (GH+ bijvoorbeeld) anders is dat voor je garnalen niet goed.

De combinatie pH verlagende bodem en osmose water is denk ik wel stabieler dan kraanwater.
Zuiver osmosewater heeft geen pH namelijk, er is immers ook geen KH (dat is eruit gefilterd).

Waar 'normaal' de KH zorgt dat de pH stabiliseert en niet naar beneden crasht door de natuurlijke zuren die ontstaan in een aquarium (afbrekent organisch materiaal), zorgt een pH verlagende bodem in dit geval voor de buffer.
De pH verlagende bodem zal de pH dus stabiel houden.

Voorbeeld:
Kraanwater heeft wel een pH (en een KH). Dus als je kraanwater met een pH van 7,5/8 erin doet, moet de pH verlagende bodem dit naar een pH van 6,5 (?) halen. Van 7,5 naar 6,5 klinkt niet zoveel, maar dat is 10 keer zuurder. Als je kraanwater een pH van 8 heeft en de bodem haalt deze naar een pH van 6, dan is dit zelfs 100x zuurder.

Al ververs je natuurlijk niet elke keer 100% en zal de schommeling minder zijn, maar deze is er wél.

De moeite waard om in iedergeval eens in te verdiepen in osmosewater denk ik ☺️
Succes!

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan