Wat is er nieuw

garnalen bak schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mir81
  • Startdatum Startdatum
M

Mir81

Guest
Hallo allemaal,

De garnalen hebben het reuze naar hun zin in mijn bak en planten zich vrolijk voort. Maar al dat gespuis poept er op los. 😀
Als ik met mijn Dennerle stofzuiger de bak half leeg heb gooi ik er vers water bij waardoor het water direct enorm troebel word (volgens mij van de poep). Dan zuig ik vervolgens nogmaals de helft weg waardoor ik heel wat vuil te pakken heb. Maar ik vraag me af of dit de manier is... Hoe doen jullie dat? En zijn er ook beestjes die poep eten? Tsja die poepen dan natuurlijk ook weer...

Als je bak goed is ingedraaid dan moet dat door de bacterien worden verwerkt.

Dan moet je het water er rustig in doen.
Zet er wat in, een vaas of zoiets, waar je het wat in laat lopen.

Als ik een emmer leeg gooi in de bak, stuift de bodem ook.
alles met beleid, he.
Je kunt er ok een filter in hangen, die het opzuigt.

Bertus zei:
Dan moet je het water er rustig in doen.
Zet er wat in, een vaas of zoiets, waar je het wat in laat lopen.

Als ik een emmer leeg gooi in de bak, stuift de bodem ook.
alles met beleid, he.
Je kunt er ok een filter in hangen, die het opzuigt.
Ja maar dat vuil moet er toch uit?

Ik laat het water altijd over het hout stromen, maar die ligt ook vol poepjes... Al probeer ik die er zoveel mogelijk af te zuigen.

Alle poepjes moeten verdwijnen...? Hoe kom ik aan voldoende bacteri�n dan? Bak draait al een hele tijd en gooi er na elke verversing ook weer bacteri�n in.

Nee, dat vuil hoeft er niet allemaal uit. Zeker als je spaarzaam/niet voert zou ik dat lekker laten liggen.

Normaal hoed je geen bacterien toe te voegen. Laat de bodem maar gerust een paar weken met rust en dan komt dat wel goed.

kellemes zei:
Nee, dat vuil hoeft er niet allemaal uit. Zeker als je spaarzaam/niet voert zou ik dat lekker laten liggen.
Ik moet toch wel voeren? Vissen en slakken willen ook graag eten...

jessicapilon zei:
Normaal hoed je geen bacterien toe te voegen. Laat de bodem maar gerust een paar weken met rust en dan komt dat wel goed.
Wat bedoel je met met rust laten, als ik niks doe dan word het water toch wel erg vuil/donker...

Daar zijn filters voor.
Met de stroming wordt dat opgenomen.

Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers met als toevoeging dat garnalen geen grote vervuilers zijn maar slakken juist weer wel. Welke slakken heb je? Zelf heb ik enkele posthoornslakken in mijn bak (haal het teveel er regelmatig uit) en ik had appelslakken erbij. Nou dat zijn "schijtbeesten" zeg. Ik heb wel een filter en er zat altijd een hele dikke drab in dat filter, nu de appelslakken eruit zijn is het filter veel schoner.

Daarmee bedoel ik dat je de bodem niet steeds moet schoonmaken want de bacterien in de bodem hebben ook "eten" nodig en als jij alles steeds verwijderd dan zal de bacteriecultuur moeilijk op gang kunnen komen in de bodem. Normaal is het meer als voldoende als je af en toe even met de hand over de bodem wappert tijdens het verversen en dan het losse vuil meeneemt. maar wekelijks is dat ook niet nodig.

Ik ga met John mee. Even met rust laten.
Ik vraag me wel af wat voor een bodem je hebt, en wat voor een filter. Als je er iets van een voedingsbodem in hebt zitten of ph-verlagend dan geloof ik het wel, als je daarhoor gaat is alles pikke donker! 😉

Je kan het vuil wat er op ligt een beetje wegzuigen en verder niet te veel in de bodem zelf komen, dat lost zich zelf op.

Ik heb een 0,3-0,5mm zand bodem (http://www.aquastorexl.nl/nautic-aquari ... t-9kg.html).
En een Dennerle hoekfilter met extra opzetstuk om de capaciteit te vergroten. De filter kan het net wel/net niet aan heb ik het idee, maar de XL pastte niet, die was te lang. Heb ook nog een bluwave 03, die zat bij het aquarium, maar vind ik zo groot en is niet garnaal proof.

Ik woel nauwelijks in de bodem, stofzuig er alleen een beetje overheen.

Zal in mijn fotoalbum binnenkort weer even wat recente foto's plaatsen.

Yilleke zei:
Welke slakken heb je?
Zie mijn onderschrift, 2 appelslakken ;-) en nog wat posthoornmini's die ik probeer uit te roeien...

Leg maar een schijfje komkommer op de bodem en daar zullen de slakken vaak snel op komen te zitten waarna je ze kan uitvangen.

jessicapilon zei:
Leg maar een schijfje komkommer op de bodem en daar zullen de slakken vaak snel op komen te zitten waarna je ze kan uitvangen.
Die tip had ik al eens gekregen, maar dat werkt helaas niet...

Stel fijnproevers dus 🙁. Dan maar afzuigen met een niet te dikke filterslang.

Ik denk dat die appelslakken dan de grote vervuilers waren en niet de garnalen 😀
Hier zijn ze helaas onlangs overleden, maar sindsdien liggen er ook veel minder uitwerpselen op de bodem. Af en toe boven de bodem afzuigen is prima, alles wegkrijgen zal toch niet lukken en is ook niet nodig bij een goed ingedraaide bak.

Zou het ook helpen om wat corydoras pygmaeus toe te voegen? Ruimen die dat ook op?

Het antwoord is al een paar keer gegeven. De uitwerpselen verdwijnen van zelf door de bacterie cultuur. Daarnaast het is goede voesing voor je plantjes en je hebt ook al een schoonmaak ploeg namelijk de garnalen. Af en toe wat ophevelen is genoeg, en zoals Noa zeg je krijgt toch niet alles weg.

Meer hoef je niet te doen 🙂

En als je er corydoras bij doet die poepen ook en dan heb je nog meer uitwerpselen op de bodem....

Laetacara zei:
Het antwoord is al een paar keer gegeven. De uitwerpselen verdwijnen van zelf door de bacterie cultuur. Daarnaast het is goede voesing voor je plantjes en je hebt ook al een schoonmaak ploeg namelijk de garnalen. Af en toe wat ophevelen is genoeg, en zoals Noa zeg je krijgt toch niet alles weg.

Meer hoef je niet te doen 🙂
Laetacara zei:
En als je er corydoras bij doet die poepen ook en dan heb je nog meer uitwerpselen op de bodem....
Ok dan hou ik het voorlopig zo.

Zal nog eens proberen iets te vinden op het vullen van de bak, dat het minder bende geeft.

Een te schone bodem is ook niet goed omdat het afval wordt omgezet naar nitraat en omdat zo ook de bacterien te eten hebben. Als je de bodem te schoon gaat houden dan hebben die ook weinig tot niets te eten. Daar is nu ook een topic over:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1886403

jessicapilon zei:
Een te schone bodem is ook niet goed omdat het afval wordt omgezet naar nitraat en omdat zo ook de bacterien te eten hebben. Als je de bodem te schoon gaat houden dan hebben die ook weinig tot niets te eten. Daar is nu ook een topic over:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1886403
Dat snap ik John. Bedankt ga het topic even volgen!

Ik wil het ook niet brandschoon hebben, maar viel me op dat als ik het aquarium weer vul er zoveel vuil/poep door het water heen ging. En omdat er behoorlijk wat garnalen in de bak wonen inmiddels, vroeg ik me af of dat geen kwaad kon, zoveel vuil.
De planten doen het heel goed, dus die werken ook goed mee ;-).

Iemand tipte me om wat Corydoras toe te voegen, maar dacht vraag het eerst hier even :engel:.

Voor het vullen van mijn nano aquaria heb ik een plantengieter gewoon zo een klejne van 2 liter. Deze gebruik ik alleen voor het aquarium (dus geen platen voeding voor de tuin buiten bijv.) En dan richt ik de straal van het water op me handen zo de bak in.
En bij mijn grote doe ik met tuin slang. Gewoon de kraan niet zo hard zette.

Mir,
Ik heb een nano 30 en daar zitten rond de 100 cr in maar als ik bijvul dan ligt er geen los vuil op de bodem eigenlijk. Zo goed als niks zeg maar. De bacterien breken dat af en de garnalen eten ook de troep wel weg.

jessicapilon zei:
Mir,
Ik heb een nano 30 en daar zitten rond de 100 cr in maar als ik bijvul dan ligt er geen los vuil op de bodem eigenlijk. Zo goed als niks zeg maar. De bacterien breken dat af en de garnalen eten ook de troep wel weg.
O... Dan doe ik toch iets niet goed...

Mir81 zei:
jessicapilon zei:
Mir,
O... Dan doe ik toch iets niet goed...

Denk het niet. Lijken mij eerder de appelslakken die er zo'n bende van maken 😀

Maar 2 appelslakken in een 50cm kan toch nooit de bak zo vervuilen? Ik heb weleens 3 of 4 in een 60cm gehad maar de bodem werd er niet echt zichtbaar vuil door.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan