Wat is er nieuw

Garnalen bakje 60*30*30 van TonHageraats

• Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Haha, zet ik net het bakje op het form (gratis af te halen) van een vriendin, ga ik er over na denken en kan ik er net zo goed zelf een garnalen bakje van maken, wilde ik eigenlijk al een tijdje, dus de advertentie maar weer verwijderd.

Ik denk aan een leuk aangezicht met veel hout, fijnbladige planten in verschillende grote en wat mos.

Een gewone bodem zonder ph verlaging of voeding, dit pas ik wel anders aan met b.v. turf en latriet.

Vrijdag krijg ik het bakje en dan eerst een bodem erin water, pomp aan en laten staan.

Blijven meten om de paar dagen en me vast verheerlijken en verdiepen op de bijzondere garnaaltjes, in ieder geval zeker blauwe,maar ik wil 2 soortjes dus kruisschema's nakijken en plannen over de scape. ZIN IN :smitten:

Vrijdag het bakje binnen gekregen en de zelfde avond gevuld en schoongemaakt, vanmorgen was alles droog dus lekvrij :springende_smilie: en dan gaat het kriebelen... vandaag dus maar begonnen met het plaatsten,
Eerst de onderfolie opmaat gemaakt, 7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

En de bak op zjjn plaats gezet 7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

Uiteraard de lamp vernieuwd omdat er een totaal ongeschikte in zat,
toen natuurlijk de bodem uitwassen en wassen en....Totdat al het water schoon bleef
7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg
En gestort...7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

Ik heb voor een zwarte bodem gekozen om meer bodemcontrast te krijgen

Gelijk bij de LFS hout en een achterposter meegenomen om een leuke scape te maken 7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

Uit mijn 125 Ltr. bak ongeveer 30 Liter water gehaalden in deze 54 Ltr. gestort zodat ik vast een basis heb om mee te beginnen, het filter ondertussen in mijn buitenfilter gestopt om wat bacteri�n mee te krijgen, toen afgevuld en uiteraard ging het hout drijven maar dat was gepland, vast wat snel groeiers erin getopt en nu maar wachten tot de bacterie groei tot stand is gekomen en de waarden voldoende zijn om garnalen te gaan plaatsen, 7gFW1SsYlMxMwAQZicQ54FLylpJ4SwVk.jpeg

Het ziet er even wat minder uit maar dat komt wel goed over een paar dagen nu eerst op zoek naar mos en garnaaltjes gaan uit zoeken. (euforie)

Goed bezig Ton,leuk bakje voor garnalen.
Die vriendin is er wel heel zuinig op geweest want ziet er als nieuw uit!

Inderdaad Seabait,
Ik hoefde er alleen een borsteltje door te halen en schoon was het,
ook de ruiten zijn bijna krasloos.

Ondertussen is het hout gezakt en drijft niet meer, het Javamos is binnen en de NO2 is wat te hoog.
Mooi om van het weekend te beginnen met de inrichting, eerst het hout op zijn plek leggen en het mos er omheen op de gewenste plaatsen, mogelijk een klein stukje hout erbij nemen om een mooi polletje te vormen, we gaan het zien tot hoeverre mijn fantasie en de werkelijk loopt 😎

Het bakje is ingedraaid, de waarden zijn goed, dus nu maar inrichten,
Het water is nog wat bruinig van het hout en dat zal nog wel even zo blijven maar komt vanzelf goed.

Hier even een quickshot van de inrichting tot nu toe.
526278tonhageraats_0_82_20140510_13.jpg

Opmerkingen en vragen worden op prijs gesteld :iloveyou:

P.s. ik had de ruit wel even mogen schoonmaken 😳

Ik denk te gaan beginnen met een 20 Crystal Red Gradatie A
Wat vinden jullie hier van?

Ik vind het een goed plan! 😉 misschien hier en daar nog een catappablaadje voor de snoeperds!

Die liggen al op ze te wachten Seabait kant en klaar :z

yeeh, ze zijn binnen, nog even aan de waarden wennen en ze kunnen losss 😉

481627tonhageraats_0_82_20140607_16.jpg

.....

383465tonhageraats_0_82_20140607_16.jpg

En loss zijn ze, druk aan het verkennen,

458336tonhageraats_0_82_20140607_16.jpg

Ze zijn nog zooo klein 🙂

Dat is gebeurd Bertus,
Tussen foto 1 en 3 zaten 5 uur, heel langzaam wat meer water toegevoegd :thumbs:

Dank je wel, het is de A gradatie waar ik om gevraagd heb en ook heb gekregen, ik had de eerste keuze uit 60 stuks, dus ik kon mooi uitzoeken 😛

Dat heb ik gedaan om het warmte verschil tussen bak en houten tafelblad op te vangen (lees condens)en tevens staat de bak ook mooi recht.

Nooit een zwanger vrouwtje gespot, maar wel het eerste jonkie :smitten:

En daar is weer even een update

Grote CR
575468_0_82_img_0015.jpg

En een stukje van de familie, ��n kleintje op de steen en 2 op de achterwand.
234371_0_82_img_0014.jpg

Ik ontdek steeds meer jonkies van verschillende grote, gaat dus goed met de bak,
verander nu even niets, en ga over een paar weekjes weer wat aan de aankleding doen, nu is het nog een rommeltje.

Het scheelt wel die als je een volle batterij in je toestel stopt :foto:

Garnalen impressie, jong en oud.
583762_0_82_img_0020.jpg

912373_0_82_img_0021.jpg

979698_0_82_img_0023.jpg

814687_0_82_img_0022.jpg

567672_0_82_img_0024.jpg

Niet alle foto�s even goed, maar het geeft de verschillen in grote en gradatie weer 🙂

Seabait zei:
Mooi dat ze het goed doen.
Garnalen houden zelf wel van een rommeltje hoor trouwens 😉

Klopt, maar het oog wil ook wat, ik gebruik een minimum aan plantenvoeding en dat doet de planten dus niet erg goed, ben heel langzaam wat aan het verhogen, wat merkbaar is aan de plantjes, binnenkort weer wat nieuwe er in. (wel makkelijke uiteraard)

Het is een zoekplaatje, maar ontdekte net deze 2 ieniminie jonkies op de achterkant, kan helaas niet verder inzoomen.

361217tonhageraats_0_82_img_0026.jpg

Schitterende gradaties heb je.
Ik weet niet of je er bekend mee bent maar pas op met nieuwe plantjes bij de garnalen,kan zomaar heel je populatie kosten Ton.

Klopt Seabait,

Maar alle plantjes die ik koop worden eerst "uitgepakt" en goed schoongespoeld, daarna een dagje in een bak met schoon water, weer uitspoelen en daarna pas planten, dit voorkomt al een hoop ellende van wat er mogelijk mee kan komen, ook koper etc.

Zeker als de planten net binnen bij de lfs zijn en je koopt ze,sommige zitten zwaar onder het slakkengif en kan een dagje spoelen zelfs nog te kort zijn.
Vaak wordt er in garnalenland als advies gegeven om ze minimaal 3 dagen apart te laten spoelen.

294228tonhageraats_0_82_img_0034.jpg

555958tonhageraats_0_82_img_0035.jpg

Eerst maar eens de spraybuis verstoppen daarna wachten op het Javamos voor op het hout.

Leuk gedaan dat hout zo. Heb eventueel nog wel Javamos wat je zo kan komen halen als je in de buurt bent.

Heb het gisteren besteld, maar toch bedankt.

Is nog op lange na niet af, maar het idee wordt zichtbaar.

657428tonhageraats_0_82_img_0057.jpg

Veel licht weerkaatsing dus niet helemaal lekker!

Dit kan natuurlijk mijn bedoeling niet zijn, Anatome Helena eet C.R.

344977tonhageraats_0_82_img_0060.jpg

115976tonhageraats_0_82_img_0061.jpg

Ik wil niet direct zeggen dat hij is gedood, ik was er niet bij, maar het zou kunnen, de A.H. is uit voorzorg naar een andere bak geplaatst

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan