Wat is er nieuw

Garnalen bakje opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Carlo0
  • Startdatum Startdatum
C

Carlo0

Guest
Beste forum leden,

Ik weet dat er al heel veel over te lezen is op dit forum maar wil toch nog een keer een aantal vragen stellen die voor mij van toepassing zijn.

Ik heb op het moment al een zoet tropisch aquarium (60L).
Heb nog een bakje staan en wil daar graag garnaaltjes in hebben.
Bakje is (ongeveer) 20L.

- Welke garnalen raden jullie aan? (voor een beginner) + zijn er garnaaltjes die op kamer temp. kunnen dus geen warmte bron nodig in het bakje?
- hoe lang de bak laten indraaien en moeten er middeltjes bij zoals bijv. aqua start of bacterie start.
- moet de bak dicht zijn aan de bovenkant of kunnen ze er niet uit klimmen?

Mochten me nog meer vragen te binnen schieten zal ik die hieronder nog vragen.

Alvast bedankt voor het op weg helpen

Gr. Carl0

Vuurgarnalen of 1 van de vele kweekvarianten.. rilli's bv..
Kamertemperatuur is prima.
4-6 weken indraaien, liever 6 dan 4.
Geen middeltjes.
Normaal gesproken zullen garnalen niet zomaar je aquarium verlaten, al verschilt dat ook wel weer per soort dacht ik, en verder ook de omstandigheden waarin je ze houd.

Bedankt voor uw snelle antwoord mark.

En na de 4 tot 6 weken, om zeker te weten dat het water ok� is, waar moet ik dan voorop op letten of welke waarde moet ik vooral testen (nitriet?)

Nog enkele vragen:
- welke planten kan ik het beste erin zetten? cabomba?
- Een filtertje van aquafish van 0-50L is oke voor zo�n klein bakje denk ik he?

Alvast bedankt.

Groet,
Carl0

Zelf meet ik dan nitriet inderdaad, meet ik niets dan ga ik er van uit dat het goed is.
Zeker als je een week of 6 hebt ingedraaid met ruim wat beplanting zou het goed moeten zijn.

Planten.. bij het toevoegen van planten in een aquarium waarin garnalen komen altijd een dag of 3-4 laten weken, dus.. planten in een emmer water leggen, elke dag een paar keer het water verversen, dit een dag of 3-4 volhouden, dan pas in de bak.
Dit aangezien sommige plantensoorten nogal eens worden behandeld met slakkengif.. en dat is zeer giftig ook voor garnalen.
Ik ken garnalenhouders die per definitie nooit ooit meer waterpest of cabomba bij hun garnalen zullen houden omdat ze ondanks het 'weken' ze toch nog problemen veroorzaakte bij de garnalen.

Zou zeker gaan voor zoiets als javamos , opbinden op een stukje hout oid.. javavaren is ook prima.. ook drijfgroen wordt door garnaaltjes weer voeding uitgehaald.. kikkerbeet bv.. of dit.. Salvinia natans
Ik noem er maar een paar die vrij makkelijk te houden zijn, er zijn er nog veel meer natuurlijk.

Qua filtertje hangt het een beetje af van het budget wat je wilt uitgeven.. voor voordelig zou ik dan eerder gaan voor de SuperFish Aqua-Flow 100. Wel zul je dan iets van een stukje pantykous om de onderkant moeten knutselen om te voorkomen dat jongbroed wordt opgezogen.
Kunnen anderen je meer over vertellen.

Haha voortaan is het "jij en je" dan haha! Bedankt voor je duidelijke antwoord. Heb vandaag alle spulletjes gehaald en het indraaien kan beginnen. Graag ontvang ik inderdaad meer informatie over het stukje filter afbinden zodat de jonkies er niet in kunnen. Alvast bedankt weer!

Zelf heb ik ook de Aquaflow en ik heb er een beetje muggengaas in gestoken.

Waar je die cartridge open kan maken om de spons er uit te halen zit er bij mij dus nog een stukje dubbelgevouwen muggengaas. Normaal geraken ze daar niet door.

Zou zelf gaan voor een sponsfiltertje met een luchtpompje.
Voordeel hiervan vind ik zelf dat garnalen er graag rondneuzen of er wat te eten valt te halen op/tussen de sponzen en je hoeft niks af te schermen.

SamL zei:
Zelf heb ik ook de Aquaflow en ik heb er een beetje muggengaas in gestoken.

Waar je die cartridge open kan maken om de spons er uit te halen zit er bij mij dus nog een stukje dubbelgevouwen muggengaas. Normaal geraken ze daar niet door.

Zo doe ik het ook bij deze filter in de garnalenbakjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan