Garnalen belastend voor aquarium?

  • Onderwerp starter GiantUriza
  • Startdatum

G

GiantUriza

Guest
Hoi,

Ik speel met het idee om aan mijn 60L aquarium waarin 10 blauwoogjes en 6 corydoras panda zitten een aantal garnaaltjes toe te voegen.
Nu vroeg ik me af of garnalen een extra belasting voor het water betekenen?
Mijn aquarium is goed beplant en ik heb ook kienhout en javamos dus dat is alvast geen probleem.
Indien er volgens jullie nog garnaaltjes bijkunnen, welke zou ik dan nemen en hoeveel?
Ik ben in de mogelijkheid om goedkoop tijgergarnaaltjes (Caridina cf. cantonensis var. Tiger) te kopen, maar ook vuurgarnaaltjes of japonica's zijn voor mij een optie. Tenzij jullie nog iets anders voorstellen uiteraard.
 
Vuurtjes zijn vaak het sterkste, kweken ook snel dus als er eens een vis wat kleintjes opeet is dat niet zo'n probleem.
 
Kunnen prima garnalen in je bak hoor en die tijgergarnalen zijn vaak wel heel mooi,welke kleur hebben ze?
 
Als je zorgt voor veel beplanting en schuilplekken dan zal een groot deel van de kleintjes het wel kunnen overleven.
 
Kunnen prima garnalen in je bak hoor en die tijgergarnalen zijn vaak wel heel mooi,welke kleur hebben ze?

Op de foto's lijkt het of ze zo'n beetje grijs doorschijnend zijn met een gele schijn en 2 zwarte strepen
 
Als je zorgt voor veel beplanting en schuilplekken dan zal een groot deel van de kleintjes het wel kunnen overleven.
Mijn filter is een SF aquaflow200, moet ik die garnaalproof maken met een panty of is dat niet nodig?
 
Dat is wel een probleem want de kleintjes kunnen door de sleuven van de bodem en bij de ingang waar het snoer de filter ingaat. Die ingang kun je opvullen met een stukje filterwatten en de bodem daar kun je een stukje pantykous omdoen. Zo deed ik het ook bij de Aquaflow 100. Verder wel goede filter.
 
Nog 1 vraagje (omdat ik wil dat mijn garnaaltjes het naar hun zin hebben), ik voeg wekelijks (2 × 2,5ml) profito toe aan mijn water (60L) en dagelijks 1ml carbo. Kan ik dat gewoon blijven doen? Ik heb al enorm veel verschillende meningen gelezen over profito en garnalen. De ene zegt dat dat geen probleem vormt, een ander zegt onmiddellijk stoppen en nog iemand anders dosis halveren. Ik had zelf gedacht, wanneer er garnaaltjes inzitten, om de andere dag 1ml profito toe te voegen en de dosering van carbo te behouden zoals voorheen.
 
Zoals je al aangeeft zijn er veel meningen . Bij de wat makkelijkere garnalen is het vaak geen probleem in ieder geval. er zijn ook genoeg die de garnalen met de EI houden zonder verdere problemen. Het zijn ook meer de zware metalen die fataal kunnen zijn voor de garnalen.
 
Ik had geen problemen met de profito, maar juist met de carbo. Toen ik dat ging gebruiken plantten de garnalen zich een stuk minder voort en leek of ze wat moeite kregen met vervellen (ik heb vuurgarnalen overigens). Kan toeval zijn geweest, maar ik ben er maar mee gestopt.
In mijn aquarium gebruik ik nu de all in one van plantedbox en daar geen problemen mee, maar ik gebruik geen co2(vervangers) meer.
 
Zoals verwacht dus diverse meningen en geluiden. Als je wat makkelijke planten hebt dan is veel toevoegen ook niet nodig en dan zal een klein beetje plantenvoeding al snel volstaan en eventueel een voedingsbol bij de wortels van de moerasplanten.
 
Ik heb pogostemon helferi, javamos, javavaren en echinodorus amazonicus als beplanting evenals wat drijfplanten (limnobium laevigatum). Misschien weten jullie of het bij deze planten veel zin heeft om carbo en/of profito toe te voegen?
 
Tijgergarnalen, zijn niet altijd de makkelijkste garnalen qua waterwaarden.
En omdat je je waterwaarden niet aan kunt passen vanwege de vissen zou ik hier even goed naar kijken.

Als de verkoper de garnalen op dezelfde waterwaarden heeft dan kan het wel, maar vaak worden ze gehouden op een ph verlagende bodem wel of niet icm osmose water en dan zou ik het afraden.

Zelf zou ik dan gaan voor een leuke groep neocaridina garnalen.
Dit zijn de vuurgarnaaltjes die je in allerlei kleurtjes kunt kopen.
Zou wel voor 1 kleur gaan, want ze kunnen onderling kruisen, maar de kleur gaat dan mengen en op den duur houdt je enkel grijzige garnalen over.

Je kunt ook gaan voor de crystal black en red garnaaltjes MITS ze gekweekt zijn op een gewone bodem en leidingwater.
Hierbij kun je wel gaan voor beide kleuren omdat de kleuren niet mengen wanneer ze gaan kweken.


Javamos en javavaren zijn gemakkelijke planten die zeer weinig voeding nodig hebben.
De Echinodorus Amazonicus heeft voedingstabletten/bolletjes/capsules nodig bij de wortels die je in de bodem bij de wortels drukt.
Pogostemon helferi is een rare knakker, bij de ene doet hij het prima op weinig voeding, bij de ander doet hij het helemaal niet terwijl er wel veel voeding is.


Persoonlijk zou ik gaan voor een goede complete vloeibare voeding waarvan bekend is dat deze veilig is voor garnalen.
Plus voedingsbolletjes voor in de bodem voor de moerasplanten.

Carbo en Profito van Easy life zijn niet 100% safe voor garnalen. Bij overdoseren kunnen ze zelfs dodelijk zijn.
Dus daar ben ik geen fan van, maar de meningen lopen uiteen.
 
De Helferi is niet echt makkelijk en hier aten de garnalen deze heel snel op:(
 
Helferi werd door mijn lfs verkocht als 'gemakkelijke' plant. Had wel al door dat deze plant een eigen willetje heeft. Een aantal van deze plantjes groeien als kool terwijl andere nog net zo klein zijn als toen ik ze 2 maand geleden plantte.
Heb beslist om volgende week een 20-tal vuurtjes in mijn bakje los te laten omdat ik totaal geen ervaring heb met garnalen en deze toch de gemakkelijkere zouden moeten zijn.
Ik ga proberen verder te doen met mijn profito en carbo maar dan maar half doseren en als ik zie dat de vuurtjes het niet goed doen, schakel ik over op garnaalvriendelijke plantenvoeding. Blijkbaar is HS aqua FloraCarbo shrimp speciaal ontwikkeld voor garnaaltjes.
Zou het een probleem zijn moesten de vuurtjes die ik koop op osmosewater opgegroeid zijn terwijl ik kraantjeswater gebruik?

De Echinodorus Amazonicus heeft voedingstabletten/bolletjes/capsules nodig bij de wortels die je in de bodem bij de wortels drukt.
Pogostemon helferi is een rare knakker, bij de ene doet hij het prima op weinig voeding, bij de ander doet hij het helemaal niet terwijl er wel veel voeding is.


Persoonlijk zou ik gaan voor een goede complete vloeibare voeding waarvan bekend is dat deze veilig is voor garnalen.
Plus voedingsbolletjes voor in de bodem voor de moerasplanten.
Bedankt voor de tip ivm die voedingsbolletjes. Dat wist ik niet, dacht dat vloeibare voeding wel voldoende zou zijn. Mijn Echinodorus groeit goed maar heeft tamelijk veel last van bruinalg.
 

Terug
Bovenaan