Garnalen bewegen niet en zitten stil


R

Ruben

Guest
Ik hoop dat iemand me kan helpen...
Gisteren 30 stuks mini japonica garnalen gekocht bij een kweker. Aan het begin waren ze lekker bezig, maar nu zitten ze alleen nog maar bovenin de bak...
Zo heb ik gisteren gelijk een waterwissel van circa. 50% uitgevoerd en nieuwe bacterieën erbij gedaan. Het ging even goed, tot ik vanochtend weer keek en ze hetzelfde doen als gisteren... Niets dus. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen nu, waterwaardes via een teststrip gemeten en deze blijken ok te zijn, alleen een wat hoge GH.
Hoor het heel erg graag! Zodat ik de mini japonica's weer een goed leven kan geven.
 
Hoe lang draait je bak?
Strips zijn niet erg naukeurig, beter daarvoor een druppeltest aanschaffen.
Heb je een foto van de bak en de garnalen, dan kijken we even met je mee.
 
Zitten op gewoon kraanwater neem ik aan. Hoe lang draait je bak al? Foto kan handig zijn.
Ik zou nu weer gelijk 50 a 75% verversen.
 
Als alles bovenin zit is je water niet goed, heb je recentelijk nieuwe planten toegevoegd? zoja dan kan het zijn dat er pesticiden opzitten (dat word veel door de plantenkwekers gebruikt) en vissen hebben daar geen last van maar garnalen gaan eraan dood.
Daarnaast zijn strips verre van nauwkeurig en wijken meer dan 50% af en kun je beter investeren in een goede druppeltestkit (ik had hier eens voor de grap die strips gekocht en in een opstartende bak meette ik met strips 0 nitriet en met de druppelest een ruime 1 nitriet, dat is een wezenloos groot verschil.
 
Mini Japonica's zitten op een temperatuur van 25 graden en kraanwater inderdaad. Wil er een tropisch aquarium van gaan maken en ben gestart met deze garnalen.
Recentelijk de Riccia Fluitans en Javamos voor de garnaaltjes. Zo even naar de lokale dierenwinkel om te vragen of zij via een druppeltest me kunnen helpen met secure waterwaardes..
Bak draait nu 2 weken, volgens de kweker kon het geen kwaad om via deze garnaaltjes het aquarium zo op te starten. Vanaf het begin al Bio Nitrivec de bak in laten draaien. Wanneer ik waterwissels doe, is het dan ook handig om hier telkens nieuwe bacterieën bij te voegen? Lijkt me niet toch?

Bijgevoegd de foto's waarbij je (hopelijk) ook kunt zien dat ze zich erg koest houden in een hoekje nu, zie heel soms een garnaaltje door de bak zwemmen na een waterwissel. Hoe vaak zal ik nu de waterwissel uitvoeren (+percentage)?

Alvast onwijs bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_6890.jpg
    IMG_6890.jpg
    287 KB · Weergaven: 197
  • IMG_6891.jpg
    IMG_6891.jpg
    258.1 KB · Weergaven: 227
  • IMG_6892.jpg
    IMG_6892.jpg
    159.7 KB · Weergaven: 190
  • IMG_6894.jpg
    IMG_6894.jpg
    44.5 KB · Weergaven: 177
Na 2 weken zie je vaak een nitrietpiek dus dat kan de oorzaak zijn of gif wat is gebruikt op de Waterpest. Ik zou veel verversen in ieder geval.
 
leuk bakje, maar die 2 weken indraaien is net niet genoeg, dit is meestal het punt waar de nitriet op zijn hoogst is, veel verversen is nu het enige wat je kunt doen.
En even een goede test halen zoals eerder al is aangegeven.

Potverdikkie, nu plaats ik weer een post die veel lijkt op de voorgaande :D
 
leuk bakje, maar die 2 weken indraaien is net niet genoeg, dit is meestal het punt waar de nitriet op zijn hoogst is, veel verversen is nu het enige wat je kunt doen.
En even een goede test halen zoals eerder al is aangegeven.

Potverdikkie, nu plaats ik weer een post die veel lijkt op de voorgaande :D

Ik typte net iets sneller Patrick;)
 
Bedankt voor alle behulpzame en snelle reacties. Dus veel water verversen elke dag neem ik aan en de waterwaardes goed in de gaten houden.
Helpt extra zuurstof in de bak misschien? Of zou dat er niks mee te maken hebben...
 
Zekers, luchtpompje je erbij ,kan geen kwaad.
 
Niemand die nog een opmerking heeft gemaakt over het "advies" van de kweker? :(

Succes met je bak, gaat vast en zeker goed komen met deze adviezen!
 
Niemand die nog een opmerking heeft gemaakt over het "advies" van de kweker?

Er is al aangegeven dat je rond de tweede week je de nitrietpiek kan krijgen dus daaruit kun je wel opmaken dat het een slecht advies was volgens mij ;)
 
Niemand die nog een opmerking heeft gemaakt over het "advies" van de kweker? :(

Succes met je bak, gaat vast en zeker goed komen met deze adviezen!

wat let je om het dan zelf te doen :S :!

mensen zijn hier "slechte adviezen" moe :D
 
Net bij de speciaalzaak geweest om de waterwaardes op te meten. Volgens hen niks aan de hand qua waarden en zit het goed.
Ze zitten nu wel in een groep bovenaan op de achterwand. Heeft iemand een verklaring waarom zij dit doen? En of dit 'normaal' gedrag is?
 

Bijlagen

  • IMG_6896.jpg
    IMG_6896.jpg
    224.6 KB · Weergaven: 153
Het kan zijn dat daar algjes zitten waarvan ze eten.
 
Hebben ze bij de winkel met druppels gemeten of met strips? d emeeste winkels testen namelijk met strips

Als garnalen bovenin zitten is je water niet goed, simpel zat: verversen dus
 
Eerst een strip, hierna druppels.
Vandaag al circa. 50% ververst, wanneer weer de eerste verversing?
 
Morgen weer verversen en je waterpest eruit halen en tijdelijk in een emmer plaatsen en die emmer een week lang dagelijsk 100% verversen, wat je ook kan doen is er een koolfilter inhangen in je bak, die filtert giftige stoffen eruit
 
OK, zou dus ook aan de waterpest plant kunnen liggen?
 
Zoals gezegd: plantenkwekers gebruiken pesticide en daar gaan garnalen aan dood, dus als je die waterpest uit de winkel heb, is de kans groot dat daar pesticide opzit
 
Ja klopt die heb ik uit de winkel. Hoeveel % van het water verversen?
Thanks!
 
Het veiligste met garnalen is dat je invitro planten koopt, of bij andere aquarianen planten koopt, daar zit nisk aan nare stofjes in/op
 
Ja klopt die heb ik uit de winkel. Hoeveel % van het water verversen?
Thanks!
Van je bak kan je nu gerust nog zo'n 50% verversen, en een koolfilter erin hangen (zakje actieve kool in je filter stoppen) die haalt dan het gif uit het water
 
Bij garnalen en nieuwe planten zet ik de planten altijd eerst 5 dagen in een emmer te weken en vers dat water dagelijks.
 
Goed bezig! Blij om te zien dat je zo goed oplet en er waarschijnlijk op tijd bij bent. Actieve kool werkt meestal snel en als het inderdaad om pesticiden gaat dan verwacht ik morgen al een hele verbetering. Succes met je aquarium!
 
Pesticiden overleven ze niet.
Gaan ze gelijk liggen.
 
Ik hoop dat je problemen snel voorbij zijn inderdaad en dat de garnalen zich snel lekker voelen in de bak.
 

Terug
Bovenaan