Wat is er nieuw

Garnalen bij gezelschap aquarium

Danysnipe

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2015
Leeftijd
30
Ik heb op het moment al een draaiende Rio 125 met platy's, honing gourami's en rasbora hengeli/espei.
Nu zou ik graag een groep garnalen toevoegen, ik dacht zelf gewoon aan vuurgarnalen omdat dat de makkelijkste garnalen zoude zijn.

mijn vraag is: zullen de vissen die ik er al in heb zitten de garnalen met rust laten of zullen ze de garnalen opeten?

Ik ben bang dat je weinig garnalen over zult houden.

Misschien dat er een paar volwassene over blijven, maar de kleintjes zullen zeker opgegeten worden.

In ieder geval zullen ze de kleintjes opeten dus zelf zou ik dit niet doen hoor.

in mijn rio 125 zitten ook vuurgarnalen samen met de rasbora espei en kempvissen 1m/3v en dwerg corydoras. begon er met 10 nu zo 30 a 40 gaat niet snel dus het kan dus wel heb er wel veel planten in.

Ik denk niet dat je er dan veel over gaat houden, Dany.

Ik blijf nog altijd bij het standpunt, dat als je garnaaltjes wilt gaan houden, dat je dit best in een aparte bak kan gaan doen, zo komen ze ook het mooist tot hun recht.

En het is een echte hype, een garnalenbak.

Je moet niet een te grote bak nemen voor een garnalen bak, wat heel veel gebruikt wordt is een nano aquarium.

Dus, ik zie graag je beslissing, en laat het ons gerust weten wat het geworden is 😉

Er wordt hier wel een beetje overdreven zeg. Het gaat om vissen met niet de grootste bekjes en zo'n beetje de snelst kweken garnalen. "niet veel overhouden" en "zeker" is veel te stellig.

Dave, je idee kan absoluut goed uitwerken. Belangrijk punt van aandacht is wel het toevoegen van de garnalen: eerst flink voeren je vissen en de garnalen in een veilig hoekje tussen planten uitzetten als het licht uitzetten is raadzaam.

Overdrijven is het nu ook weer niet, hoor.

Ik heb enkel mijn mening gegeven, en ik heb er daarom ook onderaan mijn post bijgezet dat ik benieuwd ben naar zijn beslissing.

ik ga met mijn voorganger mee. (masha&ivo)

de grote zullen ze niet pakken. dus zorg er iig voor dat je begint met een volwassen groep.

weet niet hoe je bak eruit ziet maar als je deze leuk beplant (hebt) zullen er vast wel jonkies overleven. niet allemaal natuurlijk maarja.

en uiteraard dan goed de uitzet tip volgen

Ja, maar het zijn heel snel kwekende garnaaltjes, maar de kans om te kweken zullen ze niet krijgen, de kleintjes zullen opgegeten worden.

De grootsten zullen inderdaad niet weggeplukt worden.

C�dric Vleminckx zei:
Ja, maar het zijn heel snel kwekende garnaaltjes, maar de kans om te kweken zullen ze niet krijgen, de kleintjes zullen opgegeten worden.
V��l te stellig. Feitelijk onjuist zelfs met deze mate vanstelligheid.

Dit is ieder zijn mening of het nu gaat of niet gaat.

Dany kan het natuurlijk altijd eens proberen.

C�dric Vleminckx zei:
Dit is ieder zijn mening of het nu gaat of niet gaat.
Het geven van feitelijk onjuiste of op zijn minst overdreven, te stellige informatie heeft niets te maken met een mening geven.
Kijk, je geeft keurig aan dat je vindt dat garnaaltjes het best tot hun recht komen in een apart bakje. Niks mis mee.
Maar dat is een heel belangrijk verschil.

Ja, daar heb je misschien wel een punt.

Garnaaltjes zijn (persoonlijk) mooier in een apart aquarium.

En om mijn eerste bericht anders te zeggen: ''Het zou misschien ietswat riskant zijn, maar je kan het altijd proberen, maar kies dan vooral grote garnalen uit.''

DePlantenMan zei:
in mijn rio 125 zitten ook vuurgarnalen samen met de rasbora espei en kempvissen 1m/3v en dwerg corydoras. begon er met 10 nu zo 30 a 40 gaat niet snel dus het kan dus wel heb er wel veel planten in.

Natuurlijk kan het wel maar zoals ik al aangaf zal het merendeel van de jongen worden opgegeten. Als je blij bent met een paar jongen of stabilisatie van de groep dan kun je het best gaan doen.
Veel planten en mossen zullen de overlevingskans vergroten.
Het is ook zeker niet zo dat het niet kan, maar voor jezelf moet je de afweging maken of je het wil.
Persoonlijk houd ik garnalen liever in een aparte bak, maar smaken verschillen natuurlijk 😉.

RichD1011 zei:
ik ga met mijn voorganger mee. (masha&ivo)

de grote zullen ze niet pakken. dus zorg er iig voor dat je begint met een volwassen groep.

weet niet hoe je bak eruit ziet maar als je deze leuk beplant (hebt) zullen er vast wel jonkies overleven. niet allemaal natuurlijk maarja.

en uiteraard dan goed de uitzet tip volgen

Als er een Betta in de bak zit, zoals bij DePlantenMan, dan is de kans echt wel aanwezig dat die ook de grote garnalen zal wegsnoepen. Ik heb dat zelf gehad met een betta en Citroentjes namelijk.
Maar goed, van zoiets leer je weer. Het hangt ook weer af van het karakter van de Betta.Gelukkig heeft de TS die dus niet.

jessicapilon zei:
Persoonlijk houd ik garnalen liever in een aparte bak, maar smaken verschillen natuurlijk 😉.

Ja, dit probeerde ik ook enkel maar duidelijk te maken.

Ook dat het riskant zou zijn om garnalen te nemen in een gezelschapsaquarium.

Veel hangt ook af van de soort vissen die je hebt en hoe de bak is ingericht. Maar hier aten zelfs in de 60cm de Briggitae de jonge garnaaltjes op. Vandaar dat het zaak is snelkwekende te hebben en veel schuilplekken. Dan kun je misschien wat jongen overhouden.

Denk dat het vooral te maken heeft met veel schuil mogelijkheden, zoals heel veel mos op verschillende plekjes. En beginnen met een grote groep volwassen garnalen.

En de vissen natuurlijk niet vergeten hun eten te geven 😀

En als je vuurgarnaaltjes wilt, kun je het proberen zonder dat je direct veel geld kwijt bent.

Zelf heb ik gedurende lange tijd garnalen gehouden in een gezelschapsaquarium. Ze zaten samen met apistogramma's, honinggoerami's en platy's en ik heb er nooit enig probleem mee gehad. Wanneer ik een tijdje kersenbuikcichlides in mijn bak hield, verminderde hun aantal wel heel snel. Dus met honinggoerami's en platy's gaat er geen probleem zijn denk ik.

Hier zitten de garnalen ook gewoon in mijn gezelschapsbak. Voldoende mos en andere schuilmogelijkheden geven de kleintjes zoveel kans op overleven dat ik er regelmatig te veel heb. Ik heb er ook een koppeltje Apistogramma Agasizzi inzitten en 15 Citroentetra's, allemaal vissen die best een klein bewegend snackje lusten! De vissen die genoemd worden heb ik geen ervaring mee.

Bij mij gaan ze ook vaak in het filter (extern) zitten. Dus als ik het filter schoonmaak ben ik vaak eerst een klein half uur bezig met het uitvangen van garnalen in allerlei maten.

Ik moet wel zeggen dat ik geen vuurtjes heb. Mijn garnalen zijn groter van stuk, maar baby's zijn hoe dan ook klein!

Zo te zien zijn er veel verschillende meningen en ervaringen.

Op het moment is een special aquarium voor garnalen geen optie dus daarom het idee om ze bij de rest te doen.

Komt er toch op neer dat ik het eigenlijk moet uit proberen en dat het met vuurgarnalen het makkelijkste gaat omdat ze niet duur zijn en makkelijk kweken.

Danysnipe zei:
Komt er toch op neer dat ik het eigenlijk moet uit proberen en dat het met vuurgarnalen het makkelijkste gaat omdat ze niet duur zijn en makkelijk kweken.

uh ja 😀

moeilijkste is misschien nog wel om een volwassen startgroep te vinden.

Het in het aquarium uitzetten is idd iets wat met de nodige maatregelen gedaan moet worden maar verder zie ik het probleem niet. In mijn gezelschapsaquarium heb ik guppen, platy's en molly's en een van de molly's is zelfs van de grote soort. In die bek past zelfs een volwassen endler mannetje. In mijn aquarium zitten ook honderden vuurtjes, ik schat zo'n 500 en dat is een voorzichtige schatting. Het zullen er eerder tegen de 1000 zijn als ik het zo bedenk, want ik verkoop regelmatig garnalen, meestal tussen de 100 en 200 per keer en dan zie ik niet dat er garnalen uit zijn. In november 2014 ben ik begonnen met ca 20 vuurgarnalen en in mijn bak hoef je ze niet te zoeken want ze zitten overal. Wel heb ik verstopplekken en veel mos. als ik een algentablet in de bak gooi dan vallen de molly's en de garnalen tegelijk aan en ook dat gaat goed. Oke er zal best wel eens een jong sneuvelen maar om te stellen dat de meeste sneuvelen vind ik wat ver gaan. Ook heb ik vijf garnalenbakken met soorten die minder snel kweken sinds januari. In deze bakken heb ik ook endlerguppen en ook hier is dat geen probleem, deze groepen groeien ook en nog best wel snel ook. Ik zeg dus gewoon proberen want het gaat vaak veel beter dan hier beweerd wordt.

100 tot 200 garnalen per keer? volgens mij koopt deze meneer/mevrouw deze garnalen dan als luxe levend voer voor zn visjes 😀

Yilleke zei:
Het in het aquarium uitzetten is idd iets wat met de nodige maatregelen gedaan moet worden maar verder zie ik het probleem niet. In mijn gezelschapsaquarium heb ik guppen, platy's en molly's en een van de molly's is zelfs van de grote soort. In die bek past zelfs een volwassen endler mannetje. In mijn aquarium zitten ook honderden vuurtjes, ik schat zo'n 500 en dat is een voorzichtige schatting. Het zullen er eerder tegen de 1000 zijn als ik het zo bedenk, want ik verkoop regelmatig garnalen, meestal tussen de 100 en 200 per keer en dan zie ik niet dat er garnalen uit zijn. In november 2014 ben ik begonnen met ca 20 vuurgarnalen en in mijn bak hoef je ze niet te zoeken want ze zitten overal. Wel heb ik verstopplekken en veel mos. als ik een algentablet in de bak gooi dan vallen de molly's en de garnalen tegelijk aan en ook dat gaat goed. Oke er zal best wel eens een jong sneuvelen maar om te stellen dat de meeste sneuvelen vind ik wat ver gaan. Ook heb ik vijf garnalenbakken met soorten die minder snel kweken sinds januari. In deze bakken heb ik ook endlerguppen en ook hier is dat geen probleem, deze groepen groeien ook en nog best wel snel ook. Ik zeg dus gewoon proberen want het gaat vaak veel beter dan hier beweerd wordt.

Dat jij veel verstopplekken en mos hebt is denk ik zeker van belang. Dat hebben we al eerder benoemd 😉.
ook zal het wel meespelen dat je een vrij grote bak hebt en ze dus overal en nergens kunnen zitten en dus minder snel te vinden zijn. In een klein 60cm bakje is dat weer anders denk ik en is de kans om opgepeuzeld te worden dan wel weer groter.

Ik zet de vuurtjes op marktplaats en als ik er dan in totaal zo'n 100-200 verkocht heb dan wacht ik weer een tijdje. Meestal zo eens in de zes weken verkoop ik ze en het grootste aantal dat ik in een keer verkocht heb is 50.

r5lrzuyYnF3rReq0e7ueaH4Ozo54eXHw.jpeg

Stukje bodem van mijn 170 liter bak

Mijn 60 liter bak met endler guppen

Mijn 30 liter bak met endlerguppen en citroentjes. Deze groep (begonnen met 20) heb ik nu ca 2 maanden en de groep is aan het groeien.

Ik zeg niet dat er nooit garnalen gegeten worden hoor maar om nu te stellen dat het absoluut fout gaat vind ik te zwart/wit. Ik ken een verhaal van een neon tetra die de eitjes onder de garnalen uit vrat. Kunnen garnalen en neon tetra's nu niet meer samen dan? Natuurlijk heb ik het geluk dat hier in Hengelo het leidingwater voor garnalen heel goed schijnt te zijn en ook deze factor zal in de voortplanting meespelen maar zelfs in mijn 30 liter bakje met caridina tangerine tiger op grind met guppen groeit de groep gestaag.

Het is ook zeker niet zo dat het altijd misgaat. Ik heb tot nu toe hier 2x een slechte ervaring ermee. Maar zoals ik al in je topic zag Yilleke is je grote bak echt een "oerwoud" en dan zijn er meer dan voldoende schuilmogelijkheden. Bij veel mensen (en vooral die net beginnen) is dat niet zo en dat maakt de kans op overleven wel kleiner.
Ik had in mijn 60cm een normale beplanting met 15 Sakura s en 2 Chuna s en 6 Brigittae s. na een jaar was het totaal aan Sakura s met 2 toegenomen en vaak zag ik de jongen na enkele dagen niet meer. Daarbij zag ik vooral de Chuna regelmatig op een kleintje jagen.
Maar goed, dat was ook niet een oerwoud aan beplanting.
Dus laten we zeggen zijn dat het best zou kunnen mits de medebewoners en de inrichting goed zijn 😉.

Dat ben ik idd 100% met je eens John dat mijn bak een oerwoud is. 😳

Ff serieus, je hebt gelijk dat dat oerwoud heel belangrijk is. Al mijn bakken worden bij de opstart flink beplant want ook de andere 5 doen niet onder aan oerwoudgehalte. Ik ben van mening dat de garnalen dit ook nodig hebben om zich prettig te voelen, ook hebben ze een grote groep nodig. Hoe groter de groep hoe sneller deze groeit verhoudingsgewijs. Verstoppen doen ze zich ook niet, ze zitten overal, zwemmen tussen de molly's door en proberen het voer voor de neus van de vissen weg te kapen. Ik voer de garnalen niet extra bij maar voer wel heel regelmatig, nl 4 keer per dag zodat er geen sprake is van honger.

:thumbs: voor het oerwoud 😉
Staat veelal haaks op wat mensen voor ogen hebben bij de inrichting van een aquarium maar zeker garnaaltjes lijken gebaad bij oerwoud-bakken.

Ach, dat vind ik eigenlijk ook mooier hoor maar is niet in het belang van de bewoners. Soms zie ik hele mooie aquascape bakken en kan ik best jaloers worden hoor maar het is niet anders. Ik vind een bank zonder haar ook geweldig mooi maar we hebben 4 katten en die zijn helemaal happy als ze erbij kunnen liggen. Mijn man zegt dat hij een huis zonder vrouw ook heel fijn vindt maar dat ik daar zo vrolijk van wordt als ik binnen mag komen haha.

Even weer on topic ligt het er eigenlijk meer aan hoe je een gezelschapsbak inricht als je garnalen met grotere vissen wilt houden dan aan de combinatie.

Om maar een iets andere hoek van inval te gebruiken. Ik ben van mening dat het niet alleen KAN maar ook een sterke toevoeging is. De garnalen zijn sterke opruimers en dat ere met regelmaat een paar jongen gesnoept worden is weer een verijking voor de vissen toch ?

Mits maar tenzij natuurlijk het moet in de gegeven bak wel haalbaar zijn.

MauriceM zei:
Om maar een iets andere hoek van inval te gebruiken. Ik ben van mening dat het niet alleen KAN maar ook een sterke toevoeging is. De garnalen zijn sterke opruimers en dat ere met regelmaat een paar jongen gesnoept worden is weer een verijking voor de vissen toch ?

Mits maar tenzij natuurlijk het moet in de gegeven bak wel haalbaar zijn.

Toch zou ik liever geen TB in een gezelsschapbak doen hoor (haha, grapje) 😉.

TB zou ik ook niet doen nee. Maar ik ben het er wel mee eens dat een snelkwekende garnaal zoals het vuurgarnaaltje zeker een toevoeging is. Ruimen goed voedselresten op en dat de vissen af en toe wat levend voer krijgen vind ik prima. Zelf ben ik begonnen met 20 stuks. Na iets minder dan een jaar heb ik er nu 40-50. De populatie groeit dus wel, maar niet explosief.

Nee dat kunnen dan dure lekkernijen worden 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan