Garnalen bij vissen voor in een rio 180


M

Markh

Guest
Hallo,

Na een jaar of 3 een 60l bakje gehad te hebben komt en eindelijk een update, een rio 180. :D

Het vissen bestand van de huidige bak die verhuizen mee.

10 corydoras panda
9 kegelvlek barbeeltjes
3 l144
1 slak etende slak

Na dat de bak goed ingedraait is willen we er misschien wat garnalen bij zetten. Alleen weet ik niet zeker of dit goed gaat met de huidige bewoners.

We willen de bak goed beplanten, als bodum wil ik er zwart zand in doen van hornbach.

Water waardes nu zijn:
Ph:6.5
Kh:4
Gh: weet ik op het moment niet druppel test was over code
No2:0

Wat is jullie kijk er op?
 
Als er meer dan genoeg verstop plekken zijn zou een begin groep van 20 vuurtjes het KUNNEN redden, maar geen garantie daarop.

P.s.,
Dan wel eerst de vuurtjes erin zodat ze zich vast kunnen ori�nteren op de verstop plekken.
 
Om eerlijk te zijn zou ik het niet doen. Gewoon omdat het een gegeven is dat veel jongen zullen worden opgegeten. ook lees je nog weleens dat garnalen zich wat minder laten zien als er vissen bij zitten. Toevallig waren daar deze week ook 2 topics over herinner ik me zo.
Wellicht kan de groep zich in stand houden maar veel nakweek zal worden opgegeten.
 
Mischien een paar jappen? ;)
 
Vissen en garnalen hu je beter altijd gescheiden.

Natuurlijk kan je dat ook beschouwen als een eigen mening, dus is daar niet echt een juiste remedie voor.

De ene vind dat het wel kan, de andere niet.

Maar ook als je garnaaltjes alleen gaat houden, gaan ze veel beter tot hun recht komen.

Is al meerdermale gebeurd dat als je vissen en garnalen samen hebt, dat de garnalen hun steeds verstoppen en nauwelijks durven te bewegen.

Als ze alleen zitten, zie je hun mooie gedrag naar boven komen, en dat is hetgeen wat je wilt.
 
Met die bewoners zou ik het wel aandurven, mits er flink wat ontsnapmogelijkheden zijn. Er zullen minder kleintjes weggesnoept worden dan er zullen overblijven.
Voeg de garnalen toe als het licht uit is.
Vuurgarnalen redden zich wel en kweken (meestal) vlot.
 
Corydoras en je l144 laten garnalen wel met rust, de kegelvlekjes durven wel eens een jong garnaaltje opeten maar vuurgarnalen kweken inderdaad heel erg snel dus met dit bestand lijkt het mij niet echt een probleem. Wel moet je starten met een voldoende grote groep, zo rond de twintig stuks, zoals al eerder verteld. Dan zal de populatie misschien niet heel snel groeien, maar zich wel zeker in stand kunnen houden :)
 
Moet kunnen met dit bestand inderdaad, zou wel lekker wat schuilplekken cre�ren voor het garnalen-jongbroed, ideaal is Lomariopsis lineata op de bodem, ik zie bij mij dat zowel vissen- als garnalenjongbroed daar graag in scharrelt en schuilt.
Mossen is natuurlijk ook een optie.
 
Het punt is dat ik het altijd zonde en zielig vindt voor de kleintjes als je de wetenschap al hebt dat een groot deel zal worden opgegeten.
Maar ja, hierover heeft iedereen zijn eigen idee�n en gedachten natuurlijk ;).
 
Zal wel goed gaan, kegelvlekjes zullen af en toe een kleintje pakken maar meeste zullen bij voldoende mos wel overleven, daar komen de kegels niet (zaten hier vaak wat hoger (midden/bovenin) en eigenlijk maar weinig op de bodem).
 
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen/ meningen.

Ik denk dat ik geen garnalen er bij doe, als ze zich moeten verschuilen om te overleven is het leuke er denk ik wel een beetje vanaf.
 
Is in de "natuur" (onze aquariumgarnalen zijn kweekprodukten) ook zo dat ze moeten schuilen en snel moeten zijn. Je zal ze bij een goede inrichting vaak genoeg zien hoor!
 
Zeker de halfwasjes/volwassenen idd, die zijn verre van schuw in het algemeen.
Als ik voer dan zijn bij mij de garnalen er eerder bij dan de aanwezige C.Panda's en Puntius titteya's, betrap ze niet op enige schuwheid ;)
 
Ter overdenking wat provocatief gesteld:

Het is ergens cru als en deel van de kweek eindigt als visvoer. Maar enige tijd geleden werd ook de vraag gesteld:"Waar laat ik het kweek-overschot van mijn snel-kwekende garnalen". Er waren toen meerdere garnalenhouders die rapporteerden ze via marktplaats te verkopen en dat er dan regelmatig dezelfde kopers langskwamen omdat die ze als levend voer gebruikten.


Vuurtjes kweken als en dolle en tenzij je alle groei gaat opvangen met nieuwe bakken, zal tenslotte niet alle nakweek mogen overleven.................
 
Hier zie je ze ook tussen de vissen, mooi op het hout.

846684_0_82_286852tonhageraats_0_82_20151115_12_1.jpg
 
Ik denk dat het hier zoals zo vaak afhangt van hoe je ertegenaan kijkt. Zelf heb ik er wel moeite mee als ik weet dat ze zullen worden opgegeten ook al is dat de natuur.
In de natuur hebben ze vaak meer plaatsen om te schuilen. Dat is in onze bakken vaak erg beperkt.
Natuurlijk is iedereen vrij erin om hier een mening over te hebben en is het ook aan iedereen afzonderlijk om te beslissen of je wel of niet de garnalen bij vissen wil plaatsen.
 
jessicapilon zei:
is het ook aan iedereen afzonderlijk om te beslissen of je wel of niet de garnalen bij vissen wil plaatsen.

Exact.
 
Snap je precies John.

Ik wilde echter aangeven dat de garnalen zich wel zullen redden en zich ook laten zien.
Wat oa de foto van Ton ook laat zien.
 
Is mijn ervaring ook.

Maar het is hobby en ieder moet dat doen zoals hij daar het meeste plezier aan beleeft.
 
Ik heb een dubai 100 (vergelijkbare afmetingen) en ondanks mijn neon tetra's en diamantgoerami's had ik honderden garnalen. Ik heb wel een hele volle plantenbak met plekken waar de vissen niet goed kunnen komen, maar ik moest er altijd ladingen garnalen uitvissen om door te verkopen omdat er anders overbevolking kwam. Ik geloof dus dat het zeker goed kan gaan.
 
peterdenhaag53 zei:
Snap je precies John.

Ik wilde echter aangeven dat de garnalen zich wel zullen redden en zich ook laten zien.
Wat oa de foto van Ton ook laat zien.

Dat klopt en in de regel zullen de volwassen zich ook best wel redden. En vaak een deel van de kleintjes ook wel en dan met name in de goed beplantte bakken.
 
Ik denk dat zo'n beetje alle voors, tegens en mogelijkheden de revue hebben gepasseerd hebben even als het ethische, het laatste woord is aan Markh hoe hij er tegen aan kijkt.
 
jessicapilon zei:
is het ook aan iedereen afzonderlijk om te beslissen of je wel of niet de garnalen bij vissen wil plaatsen.

Vind ik ook. Dat is een eigen mening, en daar valt niet over te twisten.
 
Bedankt voor al jullie reacties, is idd een mooi duidelijk verhaal.

Ik neig er nu toch sterk naar om er ook garnalen in te zetten, nu ik lees dat garnalen wel tot hun recht kunnen komen in mijn bak (mits ik uiteraart zorg voor voldoende schuilplek).

Misschien dat ik in de toekomst een bak alleen voor garnalen maak, maar eerst maar eens mijn rio 180 opstarten.

Vuurgarnaaltjes zouden een goede optie zijn las ik. Zijn er dwerg garnalen die ik er beter niet in kan zetten? Of is het een beetje vergelijkbaar?
 
Hoi Mark,

In principe kweken de NEOcaridina garnalen het snelst en deze zijn ook geschikt voor kraanwater water en er is geen speciale bodem voor nodig.

Je kunt zelf kiezen welke kleur je het mooiste vind.
Er zit wel behoorlijk wat verschil in prijs.

Zo heb je al rode neo's voor 0,75 cent per stuk
Maar je hebt ook rode neo's voor 3,50 per stuk

Het verschil zit hem vooral in de hoeveelheid rood dat de garnalen hebben.

Het zelfde geld voor de andere kleurtjes die verschillen ook nog wel in prijs.


In een Rio 180 zou ik persoonlijk starten met een groep van minimaal 25 garnalen.
 
Ik heb een poosje een stuk of 15 CR's gehad in een gezelschapsaquarium o.a. samen met een apistogramma Borellii. Dat ging prima. De vissen keken er niet naar om, en ze lieten zich vaak zien. Ik had wel vrij grote exemplaren uitgezocht, en heb daarnaast een vrij dichte begroeiing, veel mos en verstopplaatsen dat scheelt wel denk ik. Uiteindelijk is er een ruw einde aangekomen nadat ik nieuwe plantjes niet voldoende had uitgespoeld, en ze een paar uur later allemaal lagen te creperen van het slakkengif (me zelden zo slecht over mezelf gevoeld :() Maar anders had ik er volgens mij nog lang plezier van gehad.

Kweken is een ander verhaal natuurlijk. Kleintjes hebben denk ik niet veel kans, al zullen er wellicht wel een paar overleven in een goed beplante bak. Maar als kweken niet je doel is...de meningen verschillen zo te zien of dat dan ethisch verantwoord is. Zelf heb ik daar niet zoveel problemen mee om eerlijk te zijn.
 
@Sanneke oke top, dan zal ik als het zo ver is samen met mijn vriendin op zoek gaan naar een mooi groepje.

@sven, oh nee dat is idd mega sneu. Jammer dat het zo gelopen is. Ik ben erg blij dat je het met mij deelt. Zou er zelf ook niet over na denken om om die reden de planter grondig te spoelen.
 
TonHageraats zei:
P.s.,
Dan wel eerst de vuurtjes erin zodat ze zich vast kunnen ori�nteren op de verstop plekken.
Belangrijkste opmerking die gemaakt kan worden bij de combi vis + garnaal!
 
Sven70 zei:
Ik heb een poosje een stuk of 15 CR's gehad in een gezelschapsaquarium o.a. samen met een apistogramma Borellii. Dat ging prima. De vissen keken er niet naar om, en ze lieten zich vaak zien. Ik had wel vrij grote exemplaren uitgezocht, en heb daarnaast een vrij dichte begroeiing, veel mos en verstopplaatsen dat scheelt wel denk ik. Uiteindelijk is er een ruw einde aangekomen nadat ik nieuwe plantjes niet voldoende had uitgespoeld, en ze een paar uur later allemaal lagen te creperen van het slakkengif (me zelden zo slecht over mezelf gevoeld :() Maar anders had ik er volgens mij nog lang plezier van gehad.

Kweken is een ander verhaal natuurlijk. Kleintjes hebben denk ik niet veel kans, al zullen er wellicht wel een paar overleven in een goed beplante bak. Maar als kweken niet je doel is...de meningen verschillen zo te zien of dat dan ethisch verantwoord is. Zelf heb ik daar niet zoveel problemen mee om eerlijk te zijn.

In een bak met garnalen is het raadzaam om altijd de planten eerst te weken in een emmer voor 4-5 dagen.
Het is altijd zonde als ze omvallen omdat zoiets over de kop wordt gezien.
 
Ja ik weet dat inmiddels ook John :(...had daar eerder wel eens iets over opgevangen, maar me nooit gerealiseerd dat de consequenties zo groot zouden kunnen zijn.

Toen het gebeurde was 5 minuten googlen voldoende om er achter te komen wat een stommiteit ik had begaan. Ik heb er slecht van geslapen dat kan ik wel zeggen.
 
Zolang je er iets van leert is het een goede les. Maar ja, het is en blijft altijd zonde natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan