Garnalen (deels) onvindbaar


Elvis

Member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
15
Leeftijd
55
In mijn aquarium had ik blue diamond en citroengarnaken, sinds januari. Dat ging heel goed. Maar sinds een week ben ik een deel ‘kwijt’. Ik heb slechts twee dode diertjes gevonden, drie gele en een blauwe scharrelen nog rond. De rest, toch een stuk of 10, is zoek. Kunnen ze tussen de steentjes zijn gekropen en daar overleden, zodat ze niet bovendrijven? Heb ik ze overvoerd, dat ze zich blijvend verstoppen? En hoe voorkom ik dit in de toekomst? Hebben de resterenden een nieuwe groep nodig?
 
Hoe groot is de bak? Heb je mede-bewoners? Onlangs wat aan de bak veranderd? Het zijn meesters in verstoppen, dus daar acht ik al de mogelijkheid. Heb je wellicht een foto van de bak?
 
Hij is 30 liter kubus. Vijf medebewoners: drie platys en twee black molly’s. Dat ging al die tijd goed.
 
Je blackmolly's hebben een lekkere maaltijd gehad daar past in die bek met gemak een volwassen garnaal
 
Ik heb ze al die weken niet agressief gezien richting de garnalen. Integendeel. Ook de paar dode garnalen lieten ze voor wat ze waren.
 
Hm, dus ik gooi de black Molly’s eruit? De platys geen bedreiging?
 
Hm, dus ik gooi de black Molly’s eruit? De platys geen bedreiging?
Ja platy's lusten ook graag garnaaltjes, en als ik niet al te lomp overkom, je bak is ook te klein voor visjes in te huisvesten wegens gebrek aan zwemlengte, dus kun je ze beter elders huisvesten in een groter aquarium, visjes blij en garnaaltjes blij
 
Advies was Max zes visjes in deze bak. Snap dat niet iedereen het daar over eens is. Is er een protocol voor garnalen?
 
Advies was Max zes visjes in deze bak. Snap dat niet iedereen het daar over eens is. Is er een protocol voor garnalen?
Ja de winkel zal geen nee verkopen want dat levert ze geen geld op, die verkopen ook goudvissen in een vissenkom waarin de goudvis met veel pech max 1 jaar word, terwijl als je diezelfde goudvis goed huisvest met gemak 30 jaar word en een ruime 30 cm.

En nee protocollen zijn er niet in de aquariumwereld maar dat komt door gebrek aan wetgeving en erkenning.

Bij aquarium houden is vooral logisch nadenken belangrijk, jij zou ook doodongelukkig worden als je niet meer lekker lang kan wandelen of rennen maar enkel wat rondhangen in de doucheruimte, zo werkt dat met visjes in ene te klein aquarium ook
 
In een 30 liter kun je geen Molly s of Platy s houden want dat is echt veel te klein. De ruimte is erg beperkt dus de garnalen zullen ook dan veel sneller een prooi worden voor ze. In een 30 liter kun je het beste alleen garnalen houden of 1 solitaire Betta.
 
Eens met Johan en Antje, 30L is leuk voor een enkele betta of als garnalenbakje, maar absoluut niet voor andere vissen. Die worden eigenlijk altijd te groot en hebben echt meer lengte nodig om eens een baantje te kunnen zwemmen. Zelfs de kleintjes als een boraras soortje doe je hier geen plezier mee, ook al tikken die net de 1,5cm aan. Die moeten hun energie ook kwijt
 
Winkels gaan je altijd zeggen dat het gaat in zo'n kleine bak. Je moet een keuze maken. Ofwel een exclusieve garnalenbak en de vissen wegdoen ofwel de garnalen wegdoen.
 
je kan prima een paar endler mannetjes kopen en wat garnalen erbij in 30 liter je moet dan wel weten waar je me bezig bent
 
De Mollies en platies zijn retour dierenwinkel. Ik ga het voorlopig met alleen garnalen proberen. En is zo’n enkele Betta niet een beetje zielig?
 
Juist niet, mannen vechten zelfs tot de dood als je ze samen zet en ook met vrouwen is de combi echt niet altijd geslaagd
 
De dwergrasbora’s waren ook niet echt een succes. Nu grepen de garnalen zelfs de visjes. Ik zag een grote citroengarnaal met een rasbora in zijn pootjes, ongelooflijk. Binnen een week van 10 naar 2 stuks.
 
Dat was toch ook aangegeven? De bak is te klein voor vissen, ook voor de kleintjes als een dwergrasbora. Heb ze hier zeer succesvolg ehouden (en op het moment nog steeds) met garnalen. Ik vermoed dat het een verzwakt visje is geweest of is overleden en ja; dan maken de garnalen er enorm snel korte metten mee en hebben ze er een goede snack aan. Het zijn ook visjes die erg kleine bekjes hebben, mogelijk is je voer te groot en kan dit voor verzwakking zorgen.
 
garnalen doen het wel goed dan zo te horen 👨‍🍳
 
De dwergrasbora’s waren ook niet echt een succes. Nu grepen de garnalen zelfs de visjes. Ik zag een grote citroengarnaal met een rasbora in zijn pootjes, ongelooflijk. Binnen een week van 10 naar 2 stuks.
Ik denk dat die dwergrasboras dan al ziek of dood waren.. ik combineer garnalen met dwergrasboras (wel in een 80 centimeter) en beiden laten ze elkaar met rust.
 
Ik denk dat die dwergrasboras dan al ziek of dood waren.. ik combineer garnalen met dwergrasboras (wel in een 80 centimeter) en beiden laten ze elkaar met rust.
Toch acht ik het niet onwaarschijnlijk dat de rasbora gewoon gezond en fit was, ik had hier neocaredina's samen zitten met mijn kweekgroepen (ancistrus en corydoras) en op termijn overleefden steeds minder baby's van die ancistrussen en corydoras, die werden simpelweg opgevroten door de garnalen. heb het toen heel drastisch aangepakt en nu geen neocaredina's meer in de bakken en nu overleeft 95% van de nakweek
 
Toch acht ik het niet onwaarschijnlijk dat de rasbora gewoon gezond en fit was, ik had hier neocaredina's samen zitten met mijn kweekgroepen (ancistrus en corydoras) en op termijn overleefden steeds minder baby's van die ancistrussen en corydoras, die werden simpelweg opgevroten door de garnalen. heb het toen heel drastisch aangepakt en nu geen neocaredina's meer in de bakken en nu overleeft 95% van de nakweek
Ik geloof eerder dat een volwassen garnaal een jonge ancistrus of corydoras pakt die op de bodem ligt te chillen dan een rasboras die in de middenlaag zwemt :)
 

Terug
Bovenaan