Garnalen die voortplanten en aquarium schoonmaken


Lid geworden
7 september 2022
Berichten
16
Leeftijd
21
Hoi allemaal,
Ik heb gister bij de dierenwinkel een stuk of 7 blauwe mini garnalen gekocht. De medewerker zei dat ze zich waarschijnlijk zullen gaan voortplanten en er zat er ook eentje bij die al eitjes bij zich draagt. En mij werd aangeraden om een plant te kopen waar de larven, als ze nog heel klein zijn in kunnen zitten, tot ze groot genoeg zijn om eruit te komen en gewoon rond te zwemmen. Dus ik heb ook twee van dat soort plantjes gekocht. Ook zouden de larven zich kunnen verstoppen op stenen en in mosballetjes, daarvan heb ik er meerdere in mijn aquarium zitten. Nou is mijn vraag hoe ik het aquarium het beste schoon kan maken, mochten er over een tijdje larven verstopt zitten. Wat ik normaal gesproken doe is dat ik de stenen, planten, hout etc. even uit het aquarium haal en afspoel onder de kraan, zodat die ook weer fris zijn (er wil nog wel eens voer in de plantjes blijven hangen) en zodat ik makkelijker de zandbodem kan "stofzuigen". Maar als er larven van de garnalen op de decoratie van mijn aquarium zitten, dan lijkt het me niet dat ik ze zo makkelijk uit het aquarium kan halen om even af te spoelen. Wat zou de beste manier zijn om het aquarium toch schoon te maken?
Alvast bedankt!
 
Die kleine garnaaltjes kunnen gelijk al zwemmen eigenlijk hoor en mos stellen ze vaak wel op prijs om in te zitten.
Waarom haal je telkens alles uit de bak want een goed draaiend aquarium heeft genoeg aan af en toe de filter doen. Dwz de spons licht uitspoelen als de uitstroom zichtbaar minder wordt.
 
Hi, bedankt voor je reactie! Goed om te weten. Ik haal de dingen die in het aquarium staan eruit omdat er dus nog wel eens wat eten blijft hangen in de planten wat dan vies wordt en zodat ik beter overal de bodem kan schoonmaken :)
 
De bodem moet je eigenlijk ook met rust laten. Tijdens afzuigen/verversen kun je met de hand rustig wapperen en zo los vuil meezuigen. In de bodem zo min mogelijk komen.
Als je met de hand wat wappert dan haal je ook vuil van de planten maar goed dat eten de garnalen doorgaans wel op tenzij je veel teveel voert.
 
Okee dat is goed om te weten, bedankt!

Er zit trouwens ook een japonica garnaal in het aquarium, die zit de hele tijd naast/dichtbij de zwangere garnaal. Moet ik me daar zorgen om maken?
 
Misschien wacht die op eitjes of larven om op te eten? T zijn carnivoren. Bij mijn hoogzwangere guppen hingen ook wel vissen in de buurt. Klaar om toe te slaan als de geboorte begint.
 
Dat zou niet best zijn, is er iets wat ik daar aan kan doen? Ik heb niet een apart aquarium ofzo waar de japonica garnaal of larven in zouden kunnen.
 
Ik weet niet of hij op de larven wacht. Maar mocht dat zo zijn. Geen idee wat je daaraan kan doen. Hem vermanend toespreken misschien. Maar een dier is een dier. Dat is wat ze doen.
 
Vanaf het moment dat de garnaaltjes uit de eitjes komen zijn het gewoon jonge garnalen, geen larven.
 
Vanaf het moment dat de garnaaltjes uit de eitjes komen zijn het gewoon jonge garnalen, geen larven.
Kunnen ze dan alsnog worden opgegeten door de grotere garnalen?

Ook begweegt de zwangere garnaal niet zo veel ze zit al de hele dag op dezelfde plek, is dat erg?
Sorry als ik onnozele vragen stel maar ik wil zorgen dat alles zo goed mogelijk gaat
 
Kunnen ze dan alsnog worden opgegeten door de grotere garnalen?

Ook begweegt de zwangere garnaal niet zo veel ze zit al de hele dag op dezelfde plek, is dat erg?
Sorry als ik onnozele vragen stel maar ik wil zorgen dat alles zo goed mogelijk gaat
Vlakvoor het loslaten van de jongen zijn ze vaak erg rustig en vaak zoeken ze ook een rustig plekje op.
 
Vlakvoor het loslaten van de jongen zijn ze vaak erg rustig en vaak zoeken ze ook een rustig plekje op.
Ja mijn ervaring is ook dat je zwangere garnalen minder vaak ziet en ze rustiger zijn. Ze lijken zich wat meer te verstoppen.

Ik heb japonica's erbij en nog steeds babygarnalen, dus het kan in ieder geval gewoon werken. Ik heb nooit gezien dat ze ze proberen te vangen, maar goed ik zie wel meer niet.
 
De zwangere garnalen willen net als wij op de meeste momenten, rust, regelmaat en reinheid maar als het er 100den zijn geworden dan let je daar uiteindelijk niet meer op ze worden net als slakken goede opruimers.
Bij het spoelen van me sponsen kijk ik er niet eens meer na als er wat in de gootsteen verdwijnen.
 

Terug
Bovenaan