Wat is er nieuw

Garnalen dood, advies nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianne20
  • Startdatum Startdatum
R

Rianne20

Guest
Goedenavond allen,

Gisteren heb ik een nieuwe CO2 fles aangesloten, maar per ongeluk te ver open gedraaid waardoor alle garnalen dood zijn. Kan ik ze verwijderen en gelijk nieuwe plaatsen of kan ik beter een weekje wachten? De CO2 draait nu overigens wel goed.

(Geen idee of dit het goede onderwerp is)

In feite hebben ze teveel co2 gehad en dat dat weer op peil is dan zou je denk ik best nieuwe kunnen halen. Ik zou een dropchecker kopen om te zien hoeveel co2 aanwezig is voordat je nieuwe koopt.

Ongecontroleerde Co2 toevoeging is in combi met vissen danwel garnalen een slechte combinatie
Nu veel water wisselen en als je waarden 2 weken goed zijn voor je garnalen kan je ze weer toevoegen.

Ja ik denk dat als je geen co2 meer toevoegd dat het overtollige snel weg is en dan zal het peil wel weer acceptabel zijn. Verversen is denk ik niet nodig maar je kan een zuurstofsteentje erin doen als het gehalte nog te hoog is.
Vandaar ook dat ik adviseer om met een dropchecker te werken.

Een dropchecker heb ik wel, maar die was nog niet verkleurd en de garnalen waren toen al dood. Verversen heb ik voor de zekerheid wel gedaan, dat kan nooit kwaad denk ik. Het is in ieder geval een eenmalige fout!

Ja jammer maar goed dat gebeurt de beste.

Een dropchecker heb ik wel, maar die was nog niet verkleurd en de garnalen waren toen al dood. Verversen heb ik voor de zekerheid wel gedaan, dat kan nooit kwaad denk ik. Het is in ieder geval een eenmalige fout!
Zowiezo zijn garnalen en co2 een slechte match

Zowiezo zijn garnalen en co2 een slechte match
Dat heb ik inderdaad ook weleens gelezen. Misschien blijft het bakje wel leeg staan, ik zag de garnaaltjes sws al weinig

Dat heb ik inderdaad ook weleens gelezen. Misschien blijft het bakje wel leeg staan, ik zag de garnaaltjes sws al weinig
Je zou er ook een betta in kunnen doen

15 liter is voor een Betta en garnalen niet echt veel want de waterwaarden stabiel houden is dan lastiger. Vooral een Betta zou ik niet zelf in 15 liter houden maar goed er zijn er die dat wel doen.

Rianne, wat vervelend! Lijkt me heel vervelend om zo’n massamoord mee te maken door co2.
heb zelf geen ervaring met co2 en hoe snel dat uit je water is maar wilde toch even reageren en mijn medeleven tonen!
Fijn weekend

Vooral met zo n klein bakje loopt de co2 dan heel rap op.

Gelukkig waren het er maar een stuk of 8, ik ga er wel nieuwe in doen om op te kweken want de dames Betta eten het andere aquarium leeg :DD :oopss:

Ten eerste hoort toegevoegde co2 al niet in het water, en ten tweede zijn de garnalen erg gevoelig voor alles wat niet in het water thuishoort, en je leest zeer regelmatig op de diverse fora en facebookgroepen dat het fout gaat (dat de garnalen eraan dood gaan)

Ik heb hier neocaridina garnalen en die kweken heel goed terwijl ik wel co2 toe voeg. Maar ik hou het altijd goed in de gaten dat het niet teveel wordt. Niet alleen dmv een dropchecker, maar ook kijken naar de dieren.

Ten eerste hoort toegevoegde co2 al niet in het water, en ten tweede zijn de garnalen erg gevoelig voor alles wat niet in het water thuishoort, en je leest zeer regelmatig op de diverse fora en facebookgroepen dat het fout gaat (dat de garnalen eraan dood gaan)
Met zulke argumenten zijn we natuurlijk snel klaar met de discussie Antje...

Co2 zit van nature al in water en is een essentiële bouwstof
Garnalen zijn ook gevoelig voor vanalles dat wél in het water thuishoort, kwestie van de juiste waterwaarden met de juiste garnaal matchen
Wat je leest, al helemaal op facebook, is niet bij definitie op feiten gebaseerd, maar be my guest om het voor zoete koek klakkeloos aan te nemen.

Ten eerste hoort toegevoegde co2 al niet in het water

Zonder co2 zullen planten het niet redden hoor en zolang je alles met mate doet zal dat niet zo n probleem zijn.

Zonder co2 zullen planten het niet redden hoor en zolang je alles met mate doet zal dat niet zo n probleem zijn.
Dat vind ik een zeer achterhaalde opmerking (dat planten het zonder co2 niet doen) hier groeit alles letterlijk de bakken uit en voeg 0,0 aan voeding toe (behalve bij de procerpinaca palustris daar zitten voedingscapsules bij voor d ekleur)

Dat vind ik een zeer achterhaalde opmerking (dat planten het zonder co2 niet doen) hier groeit alles letterlijk de bakken uit en voeg 0,0 aan voeding toe (behalve bij de procerpinaca palustris daar zitten voedingscapsules bij voor d ekleur)

Dat kan maar dan heb je weinig vraag naar co2 en dan kan de natuurlijke hoeveelheid al voldoende zijn. Planten hebben nu eenmaal co2, licht en voeding nodig. Of extra nodig is om toe te voegen hangt van veel factoren af maar wellicht moet je dit eens lezen:

https://www.aquainfo.nl/co2/

Dat kan maar dan heb je weinig vraag naar co2 en dan kan de natuurlijke hoeveelheid al voldoende zijn. Planten hebben nu eenmaal co2, licht en voeding nodig. Of extra nodig is om toe te voegen hangt van veel factoren af maar wellicht moet je dit eens lezen:

https://www.aquainfo.nl/co2/
Toch zie ik legio aquaria zonder co2 toevoeging die allemaal mooi beplant zijn, ik ben echt d emening toegedaan dat dat hele co2-gebeuren overraded word en aangepraat word

Toch zie ik legio aquaria zonder co2 toevoeging die allemaal mooi beplant zijn, ik ben echt d emening toegedaan dat dat hele co2-gebeuren overraded word en aangepraat word

Ja maar als je alles nu eens leest dan zul je ook ontdekken dat dat prima kan als je planten hebt die met minder licht en co2 uit de voeten kunnen. Maar boven veel bakken zit heden ten dage led wat vaak inhoudt dat je al zoveel licht hebt dat je niet zonder co2 kan. Het kan ook wel zonder zoals ik al zei maar vaak is co2 wel nodig.

je kan echt wel zonder co2 veel planten groeien wat je bijvoorbeeld kan doen is veel drijf planten en dan een rustig overgang maken naar planten die op de bodem groeien het kost gewoon alemaal veel meer tijd zonder co2.
die system waar ze planten met vissen groeien kunnen soms wel andehalf jaar de tijd nodig hebben om goed in gedraait te zijn

je kan echt wel zonder co2 veel planten groeien wat je bijvoorbeeld kan doen is veel drijf planten en dan een rustig overgang maken naar planten die op de bodem groeien het kost gewoon alemaal veel meer tijd zonder co2
Nou we gooien allemaal de co2 de deur uit en dan gaan we over in veel gevallen op het kweken van bakken met de mooiste algensoorten 🤣 😉.

Ja maar als je alles nu eens leest dan zul je ook ontdekken dat dat prima kan als je planten hebt die met minder licht en co2 uit de voeten kunnen. Maar boven veel bakken zit heden ten dage led wat vaak inhoudt dat je al zoveel licht hebt dat je niet zonder co2 kan. Het kan ook wel zonder zoals ik al zei maar vaak is co2 wel nodig.
Ik heb geen geduld dat hele artikel te lezen, heb er her en der wat uitgepikt.

Overigens hoef je helemaal geen last van algen te hebben zonder co2 toevoeging, kwestie van licht/natuurlijk aanbod (vissenpoep) verhouding in de gaten houden

Nou we gooien allemaal de co2 de deur uit en dan gaan we over in veel gevallen op het kweken van bakken met de mooiste algensoorten 🤣 😉.
hier heb ik van de 8 bakken 7 bakken zonder alg zonder co2 of enige andere toevoeging voor planten 12 uur lampen aan perdag

hier heb ik van de 8 bakken 7 bakken zonder alg zonder co2 of enige andere toevoeging voor planten

Zover ik je bakken ken heb je ook makkelijke planten en vrij weinig licht en zoals ik al eerder aangaf is het dan inderdaad vaak wel mogelijk. Ik heb ook geen co2 in de 2 nano s maar daar heb ik weinig led boven en ook enkel een paar makkelijke plantjes of mossen. Licht bepaald de vraag naar voeding en dus ook naar co2 en zolang dat minimaal is dat licht zal de vraag gering zijn en lukt het vaak wel om zonder co2 te werken. Maar ik denk dat je bij alle nieuwe grotere bakken met led echt wel je licht moet dimmen of met co2 moet werken.

Tjah. Een aquarium zonder toevoeging van extra CO2 kan ook prima. Maar dan moet je rekening houden met de overige voedingsstoffen en belichting. En daarom dus ook rekening houden met het soort planten.

Niet elke plant kan zonder extra toevoeging van CO2 goed groeien.

Ik heb een aquarium zonder CO2 prima lopen en ik heb een aquarium met CO2 prima lopen. Maar wel een totaal ander plantenbestand!

In beide bakken heb ik wel eens een dood garnaaltje. Ook genoeg aanwas, dus ik maak me er vooralsnog niet zo'n zorgen over.

kwestie van licht/natuurlijk aanbod

Juist, zoals ik al zei bepaald licht de vraag naar voeding en zolang dat licht matig is zal de vraag naar voeding en co2 ook gering zijn en kan het best goedgaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan