Wat is er nieuw

Garnalen en kalk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dennis_89
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis_89

Guest
Vanmiddag bij de dierenwinkel een aantal garnalen gekocht. Nu wil ik in verband met een review schrijven het ��n en ander verifi�ren. Ik vertelde de meneer dat ik garnalen zocht voor het opruimen van mijn aquarium. Keurig de juiste garnalen gevangen. Ik kijk ondertussen even rond, komt meneer met een potje aanzetten. Ik kijk erop, ik zeg: "Daar zit bijna hetzelfde in als in tabletten." "Ja maar, hier zit kalk in, dat hebben ze nodig." Het ging om vuurgarnalen en japonica's. Overigens vond ik het duur en ik heb hem ook ronduit gezegd dat ik mijn voer vaak bij goedkoopvisvoer.nl koop. Vond hij niet leuk, hij reageerde met. Die hebben dat niet, dat scheelt, dus... Ik kijk net en dat is dus gezwets, ze hebben allerlei garnalenvoer. Wat mij doet afvragen of de rest ook niet wat overdreven is. Als ik bijvoorbeeld op https://sites.google.com/site/crustahob ... -beginners kijk staat er niks over tabletten met kalk, voer met kalk, of wat anders met kalk. Kan iemand dit voor me bevestigen voor ik deze winkel hierover beoordeel?

Bij garnalen is het meer van belang dat er mineralen inzitten ivm het vervellen. ik heb nog nooit kalk toegevoegd bij de garnalen.
Ik gebruik van Dennerle van die druppels die de nodige stoffen bevatten voor de vervelling.

Nu weet ik dat ze wel wat kalk nodig hebben en hier kun je mooi lezen hoe of wat:

http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewt ... 53&t=10098

En weer bedankt, John. Conclusie moet dus zijn: Meneer sprak een kern van waarheid maar wilde iets te graag verkopen. 😛

Bericht Verschalen en de invloed van calcium

Garnalen zijn schaaldieren, met een exoskelet dat is opgebouwd uit chitine en kalk.
Het pantser is bedoeld als bescherming en biedt steun aan de spieren en weke delen.
De schaal is opgebouwd uit verschillende lagen die van binnen naar buiten worden opgebouwd.
Deze lagen bestaan uit een basis membraam, een eencellige huidlaag, een binnenhuid en een waterdicht vlies.

De binnenhuid is opgebouwd uit drie verschillende lagen.
Zo heb je de elastische en kalkloze laag, daarna de harde kalkhoudende laag en de van pigmenten voorziene prismalaag.
De opbouw van de schaal gaat uit van de huidlaag.
De huidlaag scheidt een waterdicht vlies af waar geen chitine in te vinden is.
Daarna wordt de pigmentlaag afgezet, die bestaat uit een eiwitlaag waarin chitine en melanine pigment wordt opgenomen.
De pigmentlaag is opgebouwd uit rechtopstaande prisma�s waarbij ieder prisma met 1 huidcel overeenkomt.

Het pantser wordt versterkt door een dikke kalklaag die bestaat uit lagen eiwit vezels waartussen chitine en kalk zitten.
Deze laag vind je niet in de onderlinge verbindingen en gewrichten omdat deze vrij en soepel moeten kunnen bewegen.
Omdat het pantser van een garnaal niet mee rekt in de groei , verschalen garnalen.
Het nieuwe pantser vormt zich onder het oude pantser.
Het oude en te krappe pantser zal zacht worden doordat de kalk en chitine gedeeltelijk worden afgebroken onder invloed van fermenten. (enzymen)
Het grootste gedeelte van de kalk uit het oude pantser wordt heropgenomen in het lichaam en wordt deels hergebruikt voor de aanmaak van het nog zachte nieuwe pantser dat onder het oude pantser wordt gevormd.
Doordat het oude pantser 'dunner en soepeler' is geworden komt er tussen het oude en het nieuwe pantser een waterige oplossing waar ook enzymen inzitten, en een deel van de afbraakproducten van het oude pantser.
Daardoor komt het oude pantser makkelijk los en breekt op vooraf bepaalde plaatsen open zodra de vervelling plaatsvindt.
Het nieuwe en grotere pantser is nog zacht en zit nog opgevouwen.
Langs de maag wordt veel vocht opgenomen, en zo wordt het nieuwe pantser uitgerekt.
Vervolgens zal het pantser verder uitharden, het overtollige vocht wordt na de uitharding weer afgevoerd, en het pantser is nu een stuk groter, en geeft de garnaal ruimte om te groeien.
Vlak voor en tijdens een vervelling zal de garnaal niets eten.

Het verschalen is dus een complexe zaak, waarbij veel mis kan gaan.
Soms is er een oorzaak te vinden in verkeerde voeding, en soms blijken de waterwaarden niet aan te sluiten op de specifieke wensen van de soort.
Zoals we inmiddels al hebben kunnen vaststellen doen sulawesi soorten het beter op wat harder water, en zie je dat bijvoorbeeld de crystal red garnalen weer de voorkeur geven aan wat zachter en zuurder water.
Nu kun je de waterwaarden be�nvloeden met bepaalde middeltjes of andere toevoegingen, maar ik wilde het eens bekijken vanuit een andere hoek; het metabolisme.
Bekend is dat teveel dierlijke eiwitten kunnen zorgen voor verschalings problemen, maar toch is het belangrijk dat garnalen deze eiwitten in een bepaalde mate binnenkrijgen.
Bij een teveel aan dierlijke eiwitten zal de calcium onttrokken worden aan het lichaam, dus het pantser.
Daarom is het belangrijk om niet teveel dierlijke eiwitten te voeren, en de dieren calcium aan te bieden dmv het geven van groene groenten en planten.
Ook onmisbaar voor de opbouw van het exoskelet is calcium.
Dit wordt niet alleen opgenomen vanuit het water, maar kan ook op andere manieren aangeboden worden.
Calcium speelt ook een belangrijke rol bij de afbraak van dierlijke eiwitten.

Bepaalde soorten planten bevatten extra calcium, zorgen voor een goede waterhuishouding en zijn ook decoratief in een garnalen aquarium.
Dit zijn bijvoorbeeld de eikenbladvaren, hoornblad, salvinia en waterpest.
Ik denk dat het plaatsen van deze planten in het aquarium dus een positieve invloed kan hebben op het verschalen van garnalen.
Garnalen eten wel geen levende planten, maar knabbelen wel graag aan de gekneusde en afstervende delen en blaadjes.
Ook zijn er bepaalde groenten die rijk aan calcium zijn, zoals broccoli, koolsoorten, spinazie en waterkers.(opletten met bespoten groenten !!!)
Door deze groenten gekookt en ongezouten te geven bied je ook weer een extra bron van onder andere calcium.
Als ik logisch rederneer zou extra calcium dus kunnen bijdragen tot minder verschalings problemen doordat het dierlijke eiwitten afbreekt, en helpt bij de opbouw van het nieuwe pantser.

Dus samengevat, ik denk dat de keuze van bepaalde planten in het aquarium, het geven van calciumrijke groenten een positieve invloed kunnen hebben op het verschalen van garnalen en kreeften.

Bepaalde soorten planten bevatten extra calcium, zorgen voor een goede waterhuishouding en zijn ook decoratief in een garnalen aquarium.
Dit zijn bijvoorbeeld de eikenbladvaren, hoornblad, salvinia en waterpest.!!!!!!

Ik kan ook zelf een link openen Bertus 😛 Toch bedankt voor je behulpzaamheid.

jessicapilon zei:
Dennis_89 zei:
Ik kan ook zelf een link openen Bertus 😛 Toch bedankt voor je behulpzaamheid.

😀 😀

Het is goed bedoeld in ieder geval.

😛 Ach ja, iemand een klein beetje plagen moet ook kunnen toch

Dennis_89 zei:
En weer bedankt, John. Conclusie moet dus zijn: Meneer sprak een kern van waarheid maar wilde iets te graag verkopen. 😛

Inderdaad ja.. op zich begrijpelijk.
Voor het houden van de meest gangbare siergarnalen heb je eigenlijk opvallend weinig nodig. Maar als ie met dat verhaal komt dan verdient ie weinig tot niets.
Ze moeten het hebben van de potjes met speciale garnalenkorrels, korrels voor de kleur, druppels voor de mineralen, poeders voor de kalk, pillen voor een betere stoelgang .. etc.. 😉

kellemes zei:
Dennis_89 zei:

Inderdaad ja.. op zich begrijpelijk.
Voor het houden van de meest gangbare siergarnalen heb je eigenlijk opvallend weinig nodig. Maar als ie met dat verhaal komt dan verdient ie weinig tot niets.
Ze moeten het hebben van de potjes met speciale garnalenkorrels, korrels voor de kleur, druppels voor de mineralen, poeders voor de kalk, pillen voor een betere stoelgang .. etc.. 😉

Ik begrijp je punt, alleen ik liep net 40 euro lichter de winkel uit. Dat is niks in de hobby, dat weet ik, maar alleen maar 10 garnaaltjes en 10 Catappa bladeren rijker. (6 vuur en 4 japonica)
Plus dat ik nu minder snel wat van hem aanneem en niet meer zo snel terug kom (tenzij ik moet) en liever in de dierwinkel verderop ga omdat hij me geen kletskoek verkoopt 😉.

Had veel goedkoper gekund ja.. maar ja, da's jouw keus 😉
Kan hij niks aan doen, hij maakt veel meer kosten dan veel webshops.
Wel jammer inderdaad dat een groot deel van de reguliere handel vaak kletskoek verkoopt.

Trouwens, @Ludger heeft voor je catappa bladeren wel een voordelig adresje 😉
(hint hint)

Ik heb laatst een heleboel bij ludger besteld. Catappa staat nog op het lijstje, maar ik wacht even tot ik nog meer nodig heb.

Hoi Dennis,
Heb je ook aan de eigenaar van de dierenwinkel gevraagd,of de garnalen al het kalk,waarvan in Nederland tegenwoordig genoeg in het drinkwater zit niet opgenomen kan worden of van de ramen zal worden opgepeuzeld?

Tja, je merkt erg vaak dat de winkels alleen maar willen verdienen en dat dan het advies niet altijd is zoals het behoort. Al ontbreekt de echte kennis ook van nog wel.

basssiedtc zei:
Hoi Dennis,
Heb je ook aan de eigenaar van de dierenwinkel gevraagd,of de garnalen al het kalk,waarvan in Nederland tegenwoordig genoeg in het drinkwater zit niet opgenomen kan worden of van de ramen zal worden opgepeuzeld?

Nee, dat heb ik niet gevraagd, klinkt op zich logisch maar zou het zo simpel zijn?

jessicapilon zei:
Tja, je merkt erg vaak dat de winkels alleen maar willen verdienen en dat dan het advies niet altijd is zoals het behoort. Al ontbreekt de echte kennis ook van nog wel.

Ik moet wel zeggen dat deze winkel goed bekend staat hoor, ik denk alleen dat te ze soms iets te happig zijn met het overnemen van informatie van fabrikanten. Weleens van dat verhaal gehoord van konijnen en die knaagblokken? Je moest konijnen knaagblokken geven anders groeiden de tanden te ver door. Dat bleek achteraf ook allemaal niet waar te zijn, en is het geven van voldoende hooi en geschikt voer voldoende.

Vaak is het zo simpel als de meest eenvoudige logica ,weet niet of garnalen mineralen opnemen die in het water zitten, maar als ze algen van de ramen afeten ,waarom dan geen kalk?
Groeten Bassie

Dennis_89 zei:
basssiedtc zei:
Hoi Dennis,

Nee, dat heb ik niet gevraagd, klinkt op zich logisch maar zou het zo simpel zijn?

jessicapilon zei:

Ik moet wel zeggen dat deze winkel goed bekend staat hoor, ik denk alleen dat te ze soms iets te happig zijn met het overnemen van informatie van fabrikanten. Weleens van dat verhaal gehoord van konijnen en die knaagblokken? Je moest konijnen knaagblokken geven anders groeiden de tanden te ver door. Dat bleek achteraf ook allemaal niet waar te zijn, en is het geven van voldoende hooi en geschikt voer voldoende.

door. Dat bleek achteraf ook allemaal niet waar te zijn, en is het geven van voldoende hooi en geschikt voer voldoende.

Tja, Zo,n zaak wil ook blijven bestaan, OOK voor jou.

Elke dierenzaak, waar dit gezegt wordt, gaat op de fles.

Omdat het nut er niet van in gezien wordt.

Resultaat is, dat jij een stad verder moet gaan zoeken.

Er is nog een verschil tussen het aanprijzen van produkten die misschien overbodig zijn maar niet perse schadelijk, zoals kalk voor garnalen of een flesje 'watervoorbereider'.. en het aanprijzen van per definitie schadelijke produkten, zoals het knaagblok voor een konijn of een vissenkom voor sluierstaarten.
Dat verhaal over de knaagblokken is al zo oud als de weg naar Rome, mensen die nu beginnen aan een konijn en dat niet weten zijn dom of te beroerd om zich in te lezen, wat bij de aanschaf van een dier een morele plicht is wat mij betreft.

Feit blijft dat zo'n zaak weinig tot niets verdient aan de handel in dieren, ze moeten het hebben van de accessoires, me dunkt dus dat ze die aanprijzen.

Bertus zei:
Tja, Zo,n zaak wil ook blijven bestaan, OOK voor jou.Elke dierenzaak, waar dit gezegt wordt, gaat op de fles.

Omdat het nut er niet van in gezien wordt.

Resultaat is, dat jij een stad verder moet gaan zoeken.

De dierenwinkel om de hoek kom ik al jaren, omdat ik hem nog nooit iets heb horen zeggen dat niet waar is.
Resultaat, ik durf hem te vertrouwen op iets wat ik zelf niet zeker weet. Daar moet ik al honderden euro's besteed hebben.
Dus dat werkt 2 kanten op. Hij geeft mij soms 12 visjes voor de prijs van 10, verkoopt me geen kletskoek en verteld me gewoon dat ik geen ander voer hoef te kopen en ik kom terug en ik bestel bij hem mijn aquaria en levend voer terwijl hij daarin iets duurder is.

Ik heb dan wel geen dierenwinkel maar ik denk dat dit toch de beste manier is om zaken te doen, en op de lange termijn het meest lucratief.

En de dierenwinkel die niet eerlijk is? Daar kom ik niet meer, tenzij ik er niet onderuit omdat ze daar wat hebben en om de hoek niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan