Garnalen en koper, wanneer is het teveel (of te weinig) ?


S

Sokonomi

Guest
Ik sta op het punt om mijn eerste tank bewoners los te laten, echter is er nog een klein puntje waar ik me zorgen om maak.
Ik heb ergens gelezen dat koper dodelijk is voor garnalen, en dat je er mee moet oppassen.
Dus ik heb eens naar mijn planten microvoeding gekeken, en jawel, koper..

Mijn microvoeding is tenso cocktail.

Dus even technisch;
Er gaat per week 730mg tenso cocktail in mijn 70 liter tank.
En 0.53% van de cocktail bestaat uit koper.
Omgerekend gaat er dus 3.869mg koper in.
Mijn water zou dus 0.055mg/L aan koper bevatten.

Buiten het feit dat mijn planten een deel opnemen,
en dat er misschien nog wat mee komt in het leidingwater,
is deze hoeveelheid acceptabel voor garnalen?
 
Meten=weten er zijn kopertests te koop, zou het niet gokken er garnalen in te doen voordat je gemeten hebt, dan heb je zekerheid, en plantenvoeding en garnalen zijn heel vaak een slechte combinatie
 
Met mijn huidige dosering Tenso kom ik 0,07 koper, en dat gaat met de garnalen die ik heb (mini Japonica) goed.
Maar sommigen soorten zijn er gevoeliger voor.
 
Ik weet van Dirk Bazuin dat de hoeveelheid koper in de Tenso vrij hoog is en hij is daarom hiermee gestopt. Welke waarden ze kunnen verdragen weet ik zo niet maar ze zijn gevoelig voor zware metalen en de hogere gradaties zullen wel weer gevoeliger zijn dan bv Vuurtjes.
 
Kijk dat bedoel ik en daarom is Dirk er weer mee gestopt.
 
Bij mij betreft het de Neocaridina davidi blauw (blue velvet), en die schijnen er redelijk goed tegen te kunnen,
ik zie op andere forums een aantal mensen die ook tenso gebruiken met cherry garnalen (zelfde genus).
Maar als het echt niet verstandig is zal ik over moeten stappen naar CSM+B ofzo.

Wat voor garnalen heb jij in je tenso bak zitten, @Patrix ?
 
Ja altijd lastig om te bepalen welke er wel en welke er niet tegen kunnen.
 
Die zijn van de Caridina, maar ook weer niet; Is een vreemde soort die niet te kruisen is. ;)

Ik zie heel veel forum draadjes die zeggen dat ze extreem gevoelig zijn voor alles met koper,
maar ik zie ook heel veel forum draadjes waar ze vertellen dat het prima gaat met tenso voeding erbij.
Dus het is een beetje een tweestrijd van welles/nietes, zo lijkt het.
Ik denk dat een deel ook te verklaren valt met "hoe heeft je kweker ze opgekweekt".
Sommige colonies kunnen er misschien beter tegen?
 
Die zijn van de Caridina, maar ook weer niet; Is een vreemde soort die niet te kruisen is
Dus ergens tussen de Caridina en Neocaridina dan?

Ik ben begonnen met 15 van die beestjes, daarna nog 35 bij gekocht maar dat had achteraf niet gehoeven, ik heb er nu een dikke 100 (voor zover ik het kan tellen)
 
Ik heb eens naar die mini Japonica zitten kijken, wel een aparte soort zeg.
Het is wel een Cardina, maar ze willen niet met andere Caridina soorten kruisen, echt exclusief hun eigen soort.
En blijkbaar krijg je spontaan een heleboel verschillende kleurslagen als ze aan het paaien gaan.
Je weet dus eigenlijk nooit welke kleuren je krijgt, als je ze gaat kweken, best wel leuk.
Is dat bij jou ook gebeurd @Patrix?

Ik heb ze inmiddels in mijn tank zitten, 20 blauwe rakkers, ze vermaken zich prima zover ik het kan zien.
Ze zijn echt totaal niet schuw, en ze peuzelen volop van de algen, erg leuk om te zien.
De kleur is echt niet verkeerd voor een garnaaltje van 75 cent. :D
20190610_160738.jpg
 
En blijkbaar krijg je spontaan een heleboel verschillende kleurslagen als ze aan het paaien gaan.
Je weet dus eigenlijk nooit welke kleuren je krijgt, als je ze gaat kweken, best wel leuk.
Is dat bij jou ook gebeurd @Patrix?
Nee ze hebben hier allemaal dezelfde kleur, of eigenlijk geen kleur beter gezegd wat volgens mij ook zo hoord dacht ik? soms zijn ze iets donkerder maar dan zitten ze tegen een verveling aan volgens mij.
 
Ik heb eens naar die mini Japonica zitten kijken, wel een aparte soort zeg.
Het is wel een Cardina, maar ze willen niet met andere Caridina soorten kruisen, echt exclusief hun eigen soort.
En blijkbaar krijg je spontaan een heleboel verschillende kleurslagen als ze aan het paaien gaan.
Je weet dus eigenlijk nooit welke kleuren je krijgt, als je ze gaat kweken, best wel leuk.
Is dat bij jou ook gebeurd @Patrix?
Dan hebben ze op google een puinhoop ervan gemaakt van je zoekresultaten want dan ben je in de war met de malawagarnaal, die kan inderdaad allerlei kleurtjes krijgen en zelfs streepjes, de mini-japonica niet, vaak wordne beide soorten met elkaar verward dus heel vreemd is je uitspraak niet
 
Ik had et van de wikipedia, dat moet je soms idd met een korreltje zout nemen. ;)

Ik heb inmiddels ook antwoord gehad van de winkel die de tenso cocktail receptuur heeft aangeraden;
Hoi Sven,

Wees gerust, de concentraties die wij in het aquarium gooien (bij een verversing van minimaal 25%/week) zullen niet schadelijk zijn. We hebben hier zelfs vrij gevoelige en hoge gradaties bee's op Tenso zitten.

Mvg
Gilles
Dus ik denk dat ik van een mug een olifant gemaakt heb. ;)
 
Evengoed is de wetenschap hierover van belang.
 
:deal: Erkend onderzoek op het effect van kopersulfaat op ongewervelden;
Taaie kost, en ook een iets ander soort, maar blijkbaar valt het te vergelijken.
Een beetje bevorderd de vervelling en voortplanting,
en pas bij 0.2mg/L is er spraken van sterfte.

En volgens berekeningen zou ik rond de 0.05mg/L moeten zitten,
en dat past op wat die winkel zelf ook zegt.

Ze zitten er inmiddels al weer 20 uur in, en ze zwemmen en snoepen nog volop,
dat wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand is, maar het is iig geen water-des-doods.
 
pas bij 0.2mg/L is er spraken van sterfte
Kijkend naar dit getal zou je toch moeten gaan denken of de 0,05 dan wel aanvaardbaar is, zo heel ver liggen die waardes niet uit elkaar.
Als ze al sterven bij 0,2 lijkt mij 0,05 ook niet heel goed voor de garnaaltjes, zelf zit ik nog iets hoger (0,07)
 
Géén koper is ook weer niet goed, ze hebben het nodig voor hun bloed.
Bij 0.2 is de sterfte ook nog slechts 5% (1 op de 10 vrouwtjes bezwijkt eraan).
Ik vermoed dat als je het tussen 0.01 en 0.1 houd, het wel goed zal gaan.
 
Aah oké, we hoeven ons geen zorgen te maken dus.
 
Géén koper is ook weer niet goed, ze hebben het nodig voor hun bloed.
Bij 0.2 is de sterfte ook nog slechts 5% (1 op de 10 vrouwtjes bezwijkt eraan).
Ik vermoed dat als je het tussen 0.01 en 0.1 houd, het wel goed zal gaan.

Ik denk dat het ook wel per soort/gradatie zal verschillen toch?
 
Géén koper is ook weer niet goed, ze hebben het nodig voor hun bloed.
Bij 0.2 is de sterfte ook nog slechts 5% (1 op de 10 vrouwtjes bezwijkt eraan).
Ik vermoed dat als je het tussen 0.01 en 0.1 houd, het wel goed zal gaan.

Koper hebben ze idd nodig maar krijgen ze op een andere manier binnen en is plantenvoeding daarvoor gelukkig niet noodzakelijk.
Bovendien hebben heel veel planten in onze bakken totaal geen extra toevoeging van vloeibare middeltjes nodig en groeien ze prima met de reeds aanwezige stoffen in de bak.
Ik zie bv op de foto met je mooie blauwe garnaal al 4 verschillende plantensoorten die heel makkelijk zijn en prima zonder dure en eventueel schadelijke middeltjes kunnen.
 
Wij kunnen ook op water en brood, maar om ons echt lekker te voelen zijn er extraatjes. ;)
Ik heb inmiddels een koper test gedaan, de 'trace elements' in mijn plantenvoeding zijn blijkbaar zo minuscuul dat de test niet eens aanslaat.
Er zit iig geen noemenswaardige hoeveelheid koper in mijn water ondanks de tenso cocktail voeding.

De beestjes doen het ook nog steeds goed, ik heb nog geen dode tegengekomen.
 

Terug
Bovenaan