Wat is er nieuw

Garnalen en Sera CO2 tabs, een slechte combinatie?

Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Ik gebruik in mijn rio 125 al geruime tijd CO2 tabs van Sera, deze namelijk:
image.jpg

Een aantal maanden geleden heb ik hier een groep van 30 bijengarnalen in geplaatst, hier is er nu nog maar 1 van in leven naar mijn weten. Een paar weken geleden heb ik er dan maar chocogarnalen bij geplaatst uit mijn vaders bakje, nu merk ik echter steeds minder garnalen op.

Gezien dat het leidingwater hetzelfde is als bij mijn vaders bakje en ze beide goed zijn ingedraaid zijn er 2 redenen voor de sterfte vermoed ik. De ene is de oryzias woworae, wat ik ten zeerste betwijfel gezien dat de danio's die vroeger bij mijn vader zaten ook nooit effect hadden op zijn groep, de andere is de CO2 tabs. Overdoseren doe ik volgens mij niet, een half tablet per 2 dagen (aangeraden dosering is 1 tablet per 2-3 dagen), de vissen vertone overigens ook geen ademhalingsproblemen zoals naar lucht happen.

Zijn er dus nog mensen die deze ervaring hebben of mogelijk weten welke stof hier de reden voor is.

Zou me niet verbazen dat die tabletten de oorzaak zijn maar is altijd lastig zulke dingen,vraag me af waarom je ze gebruikt bij garnalen zeker omdat het voor de planten weinig effect heeft zo'n kleine dosering denk ik.
Wat zijn de waterwaarden van de bak?

Doen die tabletten de waarden niet redelijk schommelen? Je voegt co2 toe en dat is al vrij snel weer weg en dat heeft toch invloed op de waterwaarden zou ik denken. Garnalen houden niet van zoveel schommelingen.

In CO2 is er overigens relatief weinig verschil tussen een volledig en een half tablet, de 'reactor' zit namelijk vol met een half tablet, bij een heel tablet stijgt de helft gewoon op naar het wateroppervlak zonder veel op te lossen.

Wat ik met de teststrip hier kan meten geeft de volgende waarden (in hoeverre,dat ze nauwkeurig zijn):
NO3: 10
NO2: 0
GH: 8°d
KH: 5-6°d
pH: 6,8

IMG_0057.JPG

Dit is hoe het er uit ziet, je stopt links in het gleufje je tablet, dat zinkt naar beneden en de vrijgekomen CO2 wordt gevangen in de kamer erboven.

Ik zou zelf met dat co2 ding stoppen iig en een betere watertest aanschaffen.

Met die strips kun je nooit grote schommelingen zien Jarne .
Voor de rest denk ik er hetzelfde over als John .
voor 30 € heb je al een goede testkit .

Dat de teststrips onnauwkeurig zijn weet ik zelf ook, welke testset zou je dan eventueel aanraden?

Vraag eens aan Ton hij had een leuke advertentie en die heb ik ook aangeschaft op zijn aanraden .

Ja zo'n koffertje met druppels en voor bij jullie is het wel handig als er ook een test voor koper bijzit bv.

Als die waarden zouden kloppen dan heb je redelijk wat co2 in de bak maar of die kloppen is natuurlijk nog de vraag.

Na hoeveel tijd is zo n tablet opgelost en is de co2 uit die kamer?

Zo een tablet lost op in een paar minuten maar de CO2 blijft hier gewoonlijk 1,5-2 dagen in de kamer.

Moest vandaag in Putte, NL zijn dus ook maar even in hoogerheide geweest. Daar de Colombo testset gekocht. Ga straks testen.

Net de KH gemeten: 12 Duitse graden. Heb intussen gewoon besloten te stoppen met de tabletten. Hoewel deze op vissen weinig effect hebben vrees ik dat geen enkele garnaal het er goed bij doet. Als zelfs neocaridina davidi's het niet goed doen.

Maar die co2 heeft toch geen invloed op je kh? Ik gebruik het uit drukflessen maar co2 beinvloed de kh niet meetbaar. Waar is deze mee gemeten want dit is het dubbele van wat je eerst noemde.

Deze is gemeten met de Colombo meestet, de vorige met een jbl teststrip. Normaal zou CO2 de KH moeten beïnvloeden, het noemt namelijk Karbonaathardheid voor een reden.

Excuseer, het is blijkbaar omgekeerd, hogere kH is een lagere hoeveelheid CO2

Excuseer, het is blijkbaar omgekeerd, hogere kH is een lagere hoeveelheid CO2
Nog nooit zoveel onzin gelezen op 1 pagina. Co2 verandert helemaal niets aan de KH maar wel aan de PH. Het laat de zuurtegraad stijgen, dus een lagere PH. De KH is de hoeveelheid calcium en magnesium in uw water. KH werkt als een buffer voor de beinvloeding vd PH door toevoeging van Co2. Hoe hoger de KH waarde, hoe moeilijker het is om dmv Co2 de PH naar omlaag te krijgen. Maar het geeft je wel een zeer stabiele meting van je PH.
is de KH laag, dan is het heel makkelijk om je PH te laten beïnvloeden dmv Co2 maar dan moet je onnauwkeurige meting en een instabiele PH er wel bijnemen.
Wil je alles weten over waterwaarden, lees dit dan maar.
https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/

Nog nooit zoveel onzin gelezen op 1 pagina. Co2 verandert helemaal niets aan de KH maar wel aan de PH. Het laat de zuurtegraad stijgen, dus een lagere PH. De KH is de hoeveelheid calcium en magnesium in uw water. KH werkt als een buffer voor de beinvloeding vd PH door toevoeging van Co2. Hoe hoger de KH waarde, hoe moeilijker het is om dmv Co2 de PH naar omlaag te krijgen. Maar het geeft je wel een zeer stabiele meting van je PH.
is de KH laag, dan is het heel makkelijk om je PH te laten beïnvloeden dmv Co2 maar dan moet je onnauwkeurige meting en een instabiele PH er wel bijnemen.
Wil je alles weten over waterwaarden, lees dit dan maar.
https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/
Oké maar dit is een topic van 3 jaar geleden..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan