Wat is er nieuw

Garnalen en Tylomelania

Henny

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 januari 2010
Leeftijd
66
Ik heb 2 weken geleden een bakje opgestart (60x30x35), waar ik een paar Tylo's in wil houden en een groepje garnalen.
Ik heb heel fijn zwart grind op de boden en een stapel lavastenen.
Ook een stukje kienhout met mos er op gebonden. Er zit kraanwater in,
Ph 7,8
KH 6
GH 8
Hier wil ik in ieder geval een paar Tylo's in hebben, omdat ik die geweldig vind! ook zou ik er graag wat garnalen bij houden, maar welke?
Ik dacht aan een groepje kardinaalgarnaaltjes, maar las ergens dat die gevoelig zijn voor de vervuiling van de slakken.
Is er een alternatief voor de garnaaltjes? Vuurgarnalen heb ik wel genoeg gehad, maar iets anders misschien?
Mijn waterwaardes zijn aan te passen hoor, ik kan met osmosewater het water zachter maken eventueel, maar het moet wel voor de Tylo's leuk blijven natuurlijk!! 🙂
Of heeft iemand ervaring met de combi kardinaaltjes en Tylo's in dit formaat bakje?
Of waaierhandgarnalen samen met Tylo's? Teveel stroming voor Tylo's wellicht?

Voor de Tylo zou ik geen Lava gebruiken omdat dit soms scherpe hoeken kan hebben.

Op jou waarden kun je ook denken aan de Rode Sakura of de Citroengarnaal, het Bijtje en verdere Davidi soorten. Ook kan je de cb/cr nemen. Keus genoeg denk ik zo.

Hoewel ik elders heb gehoord,dat lavastenen juist prima geschikt zijn, neem ik geen risico. Een vriendin heeft nog allerlei andere stenen die in aquaria zijn gebruikt. Eens even kijken vanmiddag.Een grijze steen zou ik ook mooier vinden bij mijn zwarte bodem. Ben benieuwd waar ik mee thuis kom.

Kunnen scherpe randen en hoekjes geen probleem geven??
Ik zou het er niet op wagen om eerlijk te zijn. Ze vallen ook met regelmaat van de ruiten en als daar een stuk steen onderligt dan is dat slecht voor hun huis. Dus ook oppassen waar je de stenen in je bak plaatst. Ik zit met de pc naast de bak met Tylo s en vooral s avonds hoor ik iedere avond er 1 of meer naar beneden zeilen.

Voor vissen is het een ander verhaal maar slakken zijn zo flexibel dat ze er gewoon overheen kruipen hoor.
Ik heb ze ook gehad en ze laten zich idd regelmatig van het glas vallen maar in het water valt de klap op een steen wel mee.

Het breekt de val wel natuurlijk, maar ik heb er behoorlijk wat in een nano en dan vallen ze snel op elkaar zeg maar. Daardoor hebben enkele al een stukje van het huis kapot.
verder heb ik niks in de bak behalve een stukje hout in het midden. Dus door het vallen beschadigen de huisjes soms wel denk ik. neemt niet weg dat het ze niet de kop zal kosten, maar ik vind het zelf wel zonde van het huisje 😉

Ik zou zelf dus zeker geen stenen dichtbij de ruiten plaatsen.
Ik heb de bak ook echt voor de sierslakken zeg maar en hou daarom de huisjes ook graag heel 😀.

Ook moet je er rekening mee houden dat je geen visjes neemt die weleens willen pikken want een Tylo trekt niet de sprieten in zoals een Appel wel doet. Dus dan loop je het risico dat de visjes daaraan gaan pikken en dat is fataal voor de slak. Maar met garnalen speelt dat niet natuurlijk.

Leuke discussie zo! De lavastenen zijn al jaren in aquaria gebruikt, dus hebben niet echt scherpe randen meer.
De grijze stenen zijn wellicht makkelijker begaanbaar voor de slakken, maar op lavasteen groeit weer makkelijker alg, waar de garnaaltjes weer blij van worden.
Helaas zijn twee aparte bakjes geen optie, want dat vindt manlief geen goed plan helaas.
Dus ik ga het eens rustig bekijken en ook eens goed aan de stenen voelen alsof ik slak was. 😉
Er komen waarschijnlijk helemaal geen visjes in hoor, ik weet van die sprietjes.

Kardinaalgarnalen zijn niet de makkelijkste idd maar wel heel mooi trouwens.
Met normaal onderhoud waardoor de boel in balans blijft kan de combinatie prima.

Mascha en Ivo van het forum hebben een bakje met ze en die kan je ook altijd een pb sturen voor info bv.

Het worden toch de lavastenen, de grijze stenen waren niet van verschillende soorten gesteente en dat vind ik rommelig. Ik heb alle lavastenen door mijn handen laten gaan en ik heb er eentje uitgehaald waar scherpe randjes aanzaten. De rest was glad gesleten.
Ik ga daar weer mee bouwen en zal daarna plaatjes schieten.

jessicapilon zei:
http://www.garnalenschuur.nl/kardinaal-garnaal.html

Qua waarden passen ze prima bij de Tylo s.
Dat weet ik, ik had natasja al een paar keer gemaild over deze garnaaltjes. Zij hebben de garnaaltjes op hetzelfde leidingwater als ik, dus ik ga daar binnenkort een afspraak maken om de definitieve beslissing over de garnalensoort te nemen. 😀

Zo, het bakje is weer opgebouwd en met hetzelfde water gevuld.
443281henny_0_82_garnaal6.jpg

Dat zijn vrij ronde stenen hoor. Die gaan niet echt problemen opleveren schat ik zo in. Dat heb je verder leuk gemaakt hoor.

Ik heb het stukje hout op een steentje gebonden, zodat het wat hoger staat, vind ik toch mooier staan.
945721henny_0_82_garnaal7.jpg

Ik ben hier een beetje laat mee... maar toch:

Ten eerste. De tylo's hebben waarschijnlijk weinig concrete problemen met deze stenen, maar ik denk niet dat ze er veel overheen zullen kruipen. Het zijn geen liefhebbers van de lastige route. Hoe gladder, hoe meer ze er gebruik van maken. Begrijpelijk overigens, want het zijn niet de handigste dieren.
Ze zullen van de meeste ornamenten �berhaupt weinig gebruik maken, is mijn ervaring. (Behalve de ramen, gek genoeg, maar die zijn wel lekker glad)

Ten tweede. De bodem. Ik had mijn tylo's op grind, en daarna op zand. Zand werkt echt veel beter.
Ze kruipen nogal ongelukkig en slepen zich als het ware voort. Bij grind hebben ze eigenlijk te weinig houvast om zich aan naar voren te slepen. Ze komen dan slecht vooruit. En ik had het idee dat de slakken het bij mij op een gegeven moment opgaven. Ze bleven veel op 1 plek hangen.
Toen ik ze in een bak met zand zette, hebben ze dagenlang dolblij heen en weer gekropen. Geloof me, ik heb nog nooit zulke gelukkige slakken gezien.
Gedrag is in deze bak veel actiever gebleven. (temperatuur gelijk)

Over het gevaar van vallen zit ik in de middenmoot. Ja, ze donderen constant van de ruiten af, maar ik denk niet dat het risico op beschadigingen erg groot is.

Lastig! Ik begreep dat de garnaaltjes van een donkere bodem houden.
De slakken hebben weer liever zand? Ik dacht dat ze van nature juist op de rotsen leefden?
Ik krijg van verschillende fora zoveel tegenstrijdige informatie!!!!
Misschien kan ik aan de voorkant een zandstraatje maken?

De Hornbach heeft mooi zwart zand. Heb je het beste van beide: donker voor de garnaaltjes en zand voor de Tylos.
Ligt er een beetje aan welke Tylos je in gedachten had?

Een ding is zeker: eventuele aanpassingen doe je veel liever voordat je dieren huisvest.

Ik zal daar eens naar kijken, ik heb nu nog geen dieren hoor.
Heb niet een bepaalde soort in gedachten.
Het is wel raar, dat niemand het daar over heeft gehad op garnalenfora, dat zwarte zand. Ik wist niet van het bestaan af! Gebruik altijd filterzand in mijn aquaria.
Ik vind het een prettig idee, dat ze het allemaal naar hun zin krijgen, dus ik ga dat zwarte zand halen.
Jeetje, ik ben in 38 jaar aquaria hebben, nog nooit zo lang bezig geweest met een bakje opstarten! :stars:

Misschien doe ik het alleen om de stenen groep heen, zand heeft wel weer sneller last van bodemrot, en dan kan ik er goed bij met waterverversen om de zandbodem af te hevelen.

Je kan in het FA van Crash kijken voor die bodem en ik heb het ook in de Panda bak dus ook in mijn fotoalbum kun je dat zien. Het heeft een korrel van 0,4-0,8mm.

Ziet er mooi uit inderdaad, heb je geen last van bodemrot met deze bodem?

Als je nu van bodem wil wisselen dan moet je wel weer rekening houden met het indraaien.
Maar goed, als je dat wil dan is het beter om het nu te doen dan over enkele maanden.

Het gaat er niet om wat ik wil, maar wat de dieren eisen! Dat is altijd mijn insteek. Ik zou niet de gehele bodem vervangen dus er blijven genoeg baccies over in bodem en filtermat hoor.
Maar nogmaals, heb je geen last van bodemrot met dit zand?

Ik voel me bijna schuldig dat ik je plannen heb omgegooid. Nog even wat extra toelichting:

Ik baseer me op mijn ervaring, maar dat betreft enkel de gele poso slak.
Een hard substraat kan, of zacht. Bij mij was het zo dat grind precies de grootte had die geen houvast bood. Dus als ze zich vooruit wilden trekken, dan eindigden ze met een handje los grind onder hun voet, in plaats van dat ze vooruit gingen. (wel een grappig gezicht overigens)

Als je de bak echt helemaal op tylo's in wilt richten, dan kun je er misschien nog 1 of twee stenen uithalen, zodat er wat ruimere kruiproutes op de bodem ontstaan.

Ten slotte. Ze hebben bij mij de neiging om stengelplanten door te knagen. Ik zie bij de beplanting in jouw bak geen problemen overigens, maar weet dat sommige planten lastiger zijn hierdoor.
De vallisneria knagen ze bij mij af en toe het buitenste blad eraf. Maar dat is eigenlijk wel prettig: ze knagen onderaan het buitenste blad los: en dat is een hele mooie manier van snoeien!

Dat geeft niets! Ik vind eigen ervaringen delen juist prima! Dat is beter dan maar wat roepen, zonder dat je die eigen ervaring hebt! Nu is het ongetwijfeld zo, dat er meer wegen naar Rome leiden. Ik krijg ook reacties van mensen die ze zelf op fijn zwart grind houden en helemaal geen problemen met hun Tylo's zien, maar misschien maakt het ook nog uit welke soort het is? Geen idee. Ik heb in ieder geval Bij Hornbach zwart zand gekocht,(mooie ronde korreltjes trouwens) en daar ga ik een zandpad mee maken om de stenen stapel heen. Iedereen blij.Alleen het hoekje bij de Vallisneria blijft denk ik grind en onder de stenen. We blijven lekker bezig. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan