Wat is er nieuw

Garnalen en visseneitjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen zie ik iets onverwachts bij mijn garnalen en ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Het gaat om mijn Corydoras pygmaeus kweekbak. Omdat ik een aantal beschimmelde eitjes zag, heb ik hier vorige week 10 Citroengarnalen bij gezet. De beschimmelde eitjes zijn inmiddels netjes opgeruimd, maar ik heb de indruk dat ze ook 'gezonde' eitjes eten. Het lijkt alsof er minder eitjes te zien zijn en ik heb het idee dat sommige eitjes te snel 'verdwijnen'; na een paar dagen zijn ze al niet meer te zien, terwijl het normaal gesproken langer duurt voordat de pygmaeus eitjes uitkomen.

Ik heb ook ervaring met de combinatie Corydoras pygmaeus en vuurgarnalen en zover ik heb kunnen beoordelen hadden zij geen invloed op de pygmaeus kweek. Daarom ging ik ervan uit dat de Citroengarnalen ook veilig zouden zijn.

Zou het kunnen dat de ene neocaridina 'soort' wel eitjes eet en de andere niet?

Hiervoor hebben de pygmaeus een aantal maanden in een aquarium gezeten met Crystal red garnalen en in die periode hebben ze niet of nauwelijks gekweekt. Sinds ze niet meer met de Cr's samen zitten gaat de kweek weer goed. Zou hier ook een verband kunnen zijn? In het vorige aquarium zat ook Planaria en veel poel- en schrijfslakken, dus ik heb altijd gedacht dat ��n van die twee de boosdoener was, maar nu ik deze ervaring heb met de Citroengarnalen, begin ik toch ook weer aan de Cr's te denken.

Ik durf niet te zeggen of ze dit vaker doen, maar je zou ze dan ook wel de eitjes moeten zien opeten zou ik denken. Garnalen eten niet zo heel snel namelijk.
Eten de Cory s niet zelf de eitjes weer op?? Dan doen de Panda s hier wel namelijk.

Bedankt!
Van de pygmaeus weet ik zeker dat ze de eitjes niet zelf opeten. Tot mijn verbazing eten grotere cory's ze trouwens ook niet op.
Omdat ik hun aquarium schoon moest maken om van de planaria en (teveel) slakken af te komen, hebben ze tijdelijk in een aquarium met 8 Corydoras concolor en 50+ vuurgarnalen gezeten. Toen ik de pygmaeus moest uitvangen om ze terug naar hun eigen aquarium te verhuizen, moesten alle planten eruit, dus heb ik ze gelijk maar gecontroleerd op eitjes en deze in een netbreeder gezet. Ik heb toen rond de 120 eitjes weggehaald (bij 100 ben ik maar gestopt met tellen 😉 ). Ik zie nu regelmatig een aantal baby pygmaeus door dit aquarium zwemmen, dus dat waren ze nog niet allemaal.
Ik denk dat ik op basis hiervan wel kan concluderen dat de ouders en de vuurgarnalen geen eitjes eten (en de Corydoras concolor overigens ook niet).

In het aquarium waar ze nu inzitten, begonnen ze gelijk weer met afzetten en na een paar dagen zaten echt overal eitjes; op alle planten, op de ruiten, op het filter enz. Precies een week geleden heb ik de citroengarnalen in het aquarium gezet. Ondanks dat ik de pygmaeus bijna elke dag heb zien afzetten, zie ik veel minder eitjes. Ik heb net wat planten gesnoeid en in het snoeiafval kwam ik maar 4 of 5 eitjes tegen, terwijl de vorige keer de planten echt helemaal vol zaten.

Ik zie wel af en toe weer wat hele kleine poelslakjes tevoorschijn komen, maar die maak ik gelijk dood en ik kan me niet voostellen dat zij dit veroorzaken.

Dan lijkt me de citroengarnalen de enige mogelijkheid...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan