Wat is er nieuw

Garnalen en zout?

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
In een bak met o.a. lichtoogjes wil ik het water iets zout maken om ze een beetje steviger slijmhuid te laten ontwikkelen. Echter: Er zitten ook Desmocaris trispinosa garnalen in. Kunnen deze tegen een beetje zout?

Deze staat al een poosje open 🙂

Ik snap dat hier geen ervaring mee is. Maar is er misschien iets te zeggen over het effect van zout en te vergelijken met andere soorten waarin dit wel of niet goed ging?

Ik kan over deze soort niets zeggen maar bij mijn eigen TB en cr zou ik het niet durven. Verder kan ik er zo niets over vinden.

http://database.gek.nu/?id=104

Dank voor je antwoord 🙂 Ik had dat inderdaad elders gelezen. Ik weet dat jij ook geen vissen en garnalen samen zult zetten en dan zou ik ook voor de veiligheid kiezen van niet doen. De combi met lichtoogjes verandert die afweging: er is wel een voordeel voor de lichtoogjes, en ik moet dus de effecten op de Desmo's snappen om een goede afweging voor de bak als geheel te kunnen maken.

Ik ken de ref. die je geeft. Daarin worden alleen de ranges van de waterwaarden gegeven. Welke invloed zou zout hebben op de KH? De geleidbaarheid zal stijgen, maar hoe hard? Wat is ongeveer de geleidbaarheid van kraanwater in onze regio?

Maar zijn er ook andere effecten van zout op garnalen?

Ik heb hier net kraanwater gemeten voor je en de uS is rond de 400 hier. Wat voor invloed zout verder heeft durf ik niet te zeggen.

Als de omstandigheden in de bak zoals oa voeding en waterkwaliteit goed zijn is de slijmlaag van vissen stevig/gezond genoeg lijkt me.

Als de omstandigheden in de bak zoals oa voeding en waterkwaliteit goed zijn is de slijmlaag van vissen stevig/gezond genoeg lijkt me.
Het werd me specifiek voor afrikaanse blauwoogjes (Poropanchax normani) aangeraden. Die zijn erg gevoelig en kunnen na plaatsing wel een steuntje gebruiken.

Ik heb hier net kraanwater gemeten voor je en de uS is rond de 400 hier. Wat voor invloed zout verder heeft durf ik niet te zeggen.
Dank je Jonh! 400 uS/cm ligt al midden in de gegeven range van 250-750 uS/cm.

Ik heb inmiddels ook een tabel gevonden van zoutconcentraties en geleidbaarheid. 1g/liter lijkt neer te komen op een geleidbaarheid van 2000uS? Als dat klopt, is het waarschijnlijk niet slim het in de gezelschapsbak te doen.

Nee dat zijn hele hoge waarden en dat lijkt me inderdaad niet goed dan.

Het werd me specifiek voor afrikaanse blauwoogjes (Poropanchax normani) aangeraden. Die zijn erg gevoelig en kunnen na plaatsing wel een steuntje gebruiken.

Ah oke,weer wat geleerd!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan