Garnalen eten planten

K

Kempvis

Guest
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een zoetwater aquarium met ook zoetwater garnaaltjes.

Nu valt me op (en ik heb het zelf ook gezien) dat de Garnalen flijtige arbeiders zijn...

Ze eten zelfs gezonde planten op.
Wat mij ook is opgevallen, is dat zij (ik ben helaas geen plantenkenner) het vooral hebben voorzien op de Rode waterplanten in mijn bak.

De groene laten zij met rust.
Ze knagen de bladen, maar ook de steeltjes helemaal op.

Ik las hier al een wat oudere topic hier over, maar daar werd min of meer beweerd dat het niet de Garnalen konden zijn, maar Slakken. Ik heb geen Slakken in de bak.

Heeft iemad ervaring hiermee, of heeft iemand een goede oplossing hiervoor?
 
Ik heb zelf eigenlijk enkel mosjes bij de garnalen en er geen last van dus maar dat ze sommige planten wel pakken heb ik ook vaker gehoord inderdaad.
 
Ik heb het hier ook meegemaakt dat ze van de planten aten.
Nou weet ik niet meer of het vanzelf gestopt is of dat het is sinds ik spinazie,moerbei en brandnetel bladeren geef maar dat zou je dus kunnen proberen.
Welke garnalen heb je?
 
Dit doen garnalen inderdaad als ze bepaalde voedingsstoffen tekort komen, de oplossing is inderdaad zoals Seabait ook al zegt: meer bladeren voeren
 
Bladeren is inderdaad een optie maar ook heb je wel speciale voeding zoals spinaziekorrels en andere waar veel groen inzit.
 
Het lijkt misschien wel zo maar garnalen eten geen gezonde planten.

Vaak is het een blad (of plant) die een vorm van voedingstekorten heeft waardoor de gezondheid afneemt.
Als een blad zwakker word gaat op microscopisch niveau het celweefsel kapot. Daar hoef je in 1e instantie niets van te zien.garnalen hebben dit wel door omdat de plant hierbij ook 'glucose' laat ontsnappen.
Dus lijkt het net of de garnalen je mooie planten opeten, terwijl ze alleen het beschadigde blad voor hun rekening nemen.

Dat het hoofdzakelijk rode planten zijn kan wel kloppen. Rode planten in optimale gezondheid houden is erg moeilijk. Dit omdat ze gevoeliger zijn voor voeding en CO2 tekorten dan groene planten.
Rode planten zijn ook vaak de 1e planten die gaan krengen in een bak als de condities niet optimaal zijn om in te groeien. Dat is vaak ook de reden dat rode planten eerder onder de alg zitten dan groene.
 
Okay, thanks voor de tip mbt voer.

Ja, welke Garnalen heb ik...

Gewoon van die kleintjes.

Ik zou echt niet weten hoe ze heten.
 
Hopelijk plaatst ts nog een foto maar JohnP en Mike gaan voor Neocaridina en moeten dus hun prijs delen als het zo is en ik ga voor de Caridina spec mini! ;)
 
Prima om te delen hoor, maar ben wel heel benieuwd aan het worden wat het nou is
 
Het lijkt misschien wel zo maar garnalen eten geen gezonde planten.

Vaak is het een blad (of plant) die een vorm van voedingstekorten heeft waardoor de gezondheid afneemt.
Als een blad zwakker word gaat op microscopisch niveau het celweefsel kapot. Daar hoef je in 1e instantie niets van te zien.garnalen hebben dit wel door omdat de plant hierbij ook 'glucose' laat ontsnappen.
Hier hebben de planten geen gebrek en toch zitten de CR garnalen aan m'n Belgisch groen (en ook alleen maar aan m'n Belgisch groen). Ik denk dat het blad gewoon te lekker is (en te zacht). En nee, het is echt geen gebrek (macro's, micro's, CO2 en licht, alles is keurig aanwezig). Het is echt de vraatzucht van de garnaaltjes (de niet aangevreten stukken blad zien er nog perfect uit). Als ik een paar dagen een komkommer shish kebab neerzet dan heb ik het idee dat de nieuwe blaadjes er beter uitzien dan wanneer ik het niet doe). Maar aangevreten steeltjes... Nee, dat heb ik nog nooit gezien.

Zitten overigens wel zo'n 400 stuks CR in een 120 liter bakje (dus ook dat zal er wel iets mee te maken hebben).
 
Ik heb gisteren nieuwe Rode planten gehaald, van dat Mos (had speciaal nagevraagd of Garnalen dit eten) en Speciaal Garnalenvoer gekocht.

Het Mos wordt nauwelijks naar gekeken, de Bolletjes Garnalenvoor eten ze meteen van, maar ze gaan vrolijk verder met de plant.

De Plant die ik gisteren heb gekocht, dus nu nog geen 22 uur in de bak zit, is zowel aan het blad, als ook weer aan de steel aangevreten.

Dus ja... neigt idd naar vraatzucht.
 
Ik heb trouwens op 80 liter water maar 10 Garnalen. Maar sjonge... wat kunnen die beestjes huishouden!
 
Heb je het ze zien doen?
 
15B39799-7BF4-45C6-AF84-D838148C28CE.jpeg
710871AA-1F87-402D-BD9D-3462F7C5B2F8.jpeg
BDF30893-065F-4097-80A7-074ADFDF170D.jpeg
916F21BE-ABE8-41C6-B863-9D062F69A32C.jpeg
5C5D5901-14F9-467E-B538-5FB071CE2A6B.jpeg
B2A63D63-B39F-46F4-88CF-09003D9B4114.jpeg
15B39799-7BF4-45C6-AF84-D838148C28CE.jpeg
710871AA-1F87-402D-BD9D-3462F7C5B2F8.jpeg
BDF30893-065F-4097-80A7-074ADFDF170D.jpeg
916F21BE-ABE8-41C6-B863-9D062F69A32C.jpeg
5C5D5901-14F9-467E-B538-5FB071CE2A6B.jpeg
B2A63D63-B39F-46F4-88CF-09003D9B4114.jpeg
Dit zijn the Lil MTRFCKRS
 
Ze zitten de heledag aan de planten te knagen.
 
Dat is niet zo fraai.
Zijn Japonica trouwens maar niet de kleintjes.
 
Nou gelet op de vele reacties doen ze het bij de een wel en bij de ander niet dus.
 
Ah vervelend dat ze het nog doen. In het Nederland de (draad)algetende garnalen, ook wel japonica, maar dacht dat ze hiertussen naar voeding zochten, niet dat ze planten of algen eten
 
Zoals eerder al is gezegd, al groenvoer geprobeerd? Of zorgen voor alg in je bak :D
 
Novo Prawn voor Garnalen

En een mosstruikje
 
Lijkt me sterk dat ze mos eten maar heb zelf geen Japonica,mijn garnalen niet iig.
Gewoon wat blad in je bak doen van brandnetel,spinazie etc.
 
Terug
Bovenaan