Garnalen gaan dood. Wat nu?


M

Miesosoep

Guest
Beste lezers,

Sinds een week hebben wij garnalen in ons aquarium. Dit zijn op het moment de enige bewoners van het aquarium. Voordat we ze aanschaften hebben we onze waterwaardes laten testen. Dit was allemaal prima. Toen zijn wij begonnen met 2 vuurgarnalen en 2 blauwe garnalen. Dit ging goed en na een dag hebben wij de familie uitgebreidt met 8 zwart-wit gestreepte garnalen, en 2 rood-wit gestreepte garnalen. Deze leefden in een 30l bak.

De eerste dag dat deze garnalen erbij kwamen overleden na een paar uur een rood-wit gestreept garnaaltje, en een vuurgarnaal. Nu een paar dagen later nog een vuurgarnaal en een blauwe garnaal.

Bij deze laatste twee viel het ons op dat ze de laatste twee dagen weinig bewogen. En weinig aten. Heeft iemand het idee wat dit kan zijn?

Plus: we willen het liefst voor de overgebleven garnaal, de blauwe. Weer wat vriendjes bijkopen. Is dit aan te raden?

20180522_085128.jpg


20180522_085118.jpg
 
Ton stelt goede vragen en ik wil er nog aan toevoegen dat je nu Caridina en Neocaridina samen hebt zitten. De Neo s kweken veel sneller en kunnen de Caridinas wegconcurreren op den duur. Ik zou zelf dus voor een van beide gaan.
 
Heb je onlangs toevallig ook nog nieuwe planten toegevoegd? Dit kan ook een oorzaak zijn vanwege het mogelijke slakkengif wat hier op kan zitten
 
Jammer zulke leuke beestjes, eerst even een paar vragen.
Hoelang heeft de bak ingedraaid, wat zijn de waterwaarden, geef je plantenvoeding, zowel welke en hoeveel.

De rode plant is voor in de vensterbank en geen aquariumplant.
https://www.aquaforum.nl/threads/kamerplanten-zijn-geen-aquariumplanten.9816/
Hi Ton Hageraats,

dankjewel voor jouw reactie. De bak heeft 1,5 week ingedraaid. De exacte waardes weten we niet.
Maar het water is getest door een vissenspeciaalzaak bij ons in de buurt. Zij hebben de waardes getest en ons een go gegeven om dieren in het aquarium te plaatsen.
De plantenvoeding die wij geven is: initial sticks. Mijn vriend heeft enkele staafjes in het zand gezet.

Wat betreft het plantje, wat apart dat ze dat op die manier doen. Kan het kwaad het plantje erin te laten?
Of moeten wij hem echt uit het aquarium halen en maar in een potje aarde zetten :).

Ton stelt goede vragen en ik wil er nog aan toevoegen dat je nu Caridina en Neocaridina samen hebt zitten. De Neo s kweken veel sneller en kunnen de Caridinas wegconcurreren op den duur. Ik zou zelf dus voor een van beide gaan.

Dankjewel voor de reactie! Is het dan dus wel of niet aan te raden om er blauwe garnalen bij te plaatsen?
Is dat een Neo caridina soort? Mijn partner heeft ze aangeschaft dus die weet het precies, maar die is nu niet bij mij in de buurt.

Heb je onlangs toevallig ook nog nieuwe planten toegevoegd? Dit kan ook een oorzaak zijn vanwege het mogelijke slakkengif wat hier op kan zitten

Het laatste plantje is een paar dagen geleden in het aquarium geplaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dankjewel voor jouw reactie. De bak heeft 1,5 week ingedraaid. De exacte waardes weten we niet.
Maar het water is getest door een vissenspeciaalzaak bij ons in de buurt. Zij hebben de waardes getest en ons een go gegeven om dieren in het aquarium te plaatsen.
De plantenvoeding die wij geven is: initial sticks. Mijn vriend heeft enkele staafjes in het zand gezet.

Wat betreft het plantje, wat apart dat ze dat op die manier doen. Kan het kwaad het plantje erin te laten?
Of moeten wij hem echt uit het aquarium halen en maar in een potje aarde zetten :).
Normaal draai je een bak in in een week of 4, na de 3e week ontstaat er vaak een nitriet piek welke giftig voor dieren is, de "speciaalzaken" zijn daar vaak makkelijk in en willen graag dieren aan je verkopen,
De plant moet er zeker uit worden gehaald, ook dat kan de sterfte in de hand hebben.

Er zijn 2 soorten garnalen, Neocaridina, welke op eenvoudige waterwaarden kunnen Caridina welke een meer speciale waarden behoeven mede een PH verlagende bodem.

Laat planten voor in een garnalenbak minstens een dag of 4 in gewoon water staan, regelmatig spoelen en water verversen, uiteraard nadat je de pot en de wol hebt verwijderd.
 
Normaal draai je een bak in in een week of 4, na de 3e week ontstaat er vaak een nitriet piek welke giftig voor dieren is, de "speciaalzaken" zijn daar vaak makkelijk in en willen graag dieren aan je verkopen,
De plant moet er zeker uit worden gehaald, ook dat kan de sterfte in de hand hebben.

Er zijn 2 soorten garnalen, Neocaridina, welke op eenvoudige waterwaarden kunnen Caridina welke een meer speciale waarden behoeven mede een PH verlagende bodem.

Laat planten voor in een garnalenbak minstens een dag of 4 in gewoon water staan, regelmatig spoelen en water verversen, uiteraard nadat je de pot en de wol hebt verwijderd.

Wat dan dus wel bijzonder is, want onze Caridina's is er maar 1 van de 12 van overleden, maar van de Neocaridina's 3 van de 4. Is daar nog een aanwijsbare reden voor?
Of haal ik de twee soorten nu door elkaar?

het plantje gaan we er in ieder geval uithalen en in een potje aarde zetten (laat dat nou net mijn hobby zijn).
Voor de plantjes zullen wij dat aan gaan houden.
 
Vuurtjes zijn de Neocaridina. Er zijn ook wel makkelijke Caridina gradaties die op leidingwater kunnen. Ik denk ook dat de bak niet goed ingedraaid is en dat je daar nu de gevolgen van ziet. Mocht je weer laten meten vraag dan of ze dat met druppels kunnen doen en of ze de waarden willen opschrijven.
 
Das wel een rare situatie bij jullie want normaal gezien zijn het de Neocaridina's die het sterkst op gewoon leidingwater kunnen overleven.
Bij de Caridina's is het niet alleen een ph verlagende bodem maar worden ze ook gehouden op de helft osmosewater.
 
Das wel een rare situatie bij jullie want normaal gezien zijn het de Neocaridina's die het sterkst op gewoon leidingwater kunnen overleven.
Bij de Caridina's is het niet alleen een ph verlagende bodem maar worden ze ook gehouden op de helft osmosewater.

Oke even to clarify. Caridina's zijn de gestreepte garnaaltjes?
De Neocaridinia's de blauwe en de rode?
 
Je geeft aan dat de overleden garnaaltjes lange tijd erg stil zaten voordat ze overleden. Dit doet mij denken aan nitriet in de bak. Zeker gezien het feit dat de bak slechts 1,5 weken heeft ingedraaid. Ik zou adviseren regelmatig op nitriet te testen en voorlopig even veel waterwissels te doen.

De andere feitjes zoals de plantenvoeding kan ik weinig over zeggen maar zouden zomaar een boosdoener kunnen zijn.

Hoe doen de garnalen het nu nog meer overleden garnalen? Zijn ze allemaal zeer actief?
 
Ik zou gelet op de indraaitijd ook flink verversen en als het kan de no2 meten en in de gaten houden en erg zuinig voeren.
 
Je geeft aan dat de overleden garnaaltjes lange tijd erg stil zaten voordat ze overleden. Dit doet mij denken aan nitriet in de bak. Zeker gezien het feit dat de bak slechts 1,5 weken heeft ingedraaid. Ik zou adviseren regelmatig op nitriet te testen en voorlopig even veel waterwissels te doen.

De andere feitjes zoals de plantenvoeding kan ik weinig over zeggen maar zouden zomaar een boosdoener kunnen zijn.

Hoe doen de garnalen het nu nog meer overleden garnalen? Zijn ze allemaal zeer actief?

Nee er zijn dus niet meer overleden garnalen. En de garnalen die nog leven hobbelen wel nog lekker rond. Mijn vriend heeft net een deel van het water ververst.
Het schijnt dat de activiteit nu wel is toegenomen. Hoe vaak raad je aan om het water te wisselen? Plus hoeveel dan? Er was ons verteld 20%.
 
Nee er zijn dus niet meer overleden garnalen. En de garnalen die nog leven hobbelen wel nog lekker rond. Mijn vriend heeft net een deel van het water ververst.
Het schijnt dat de activiteit nu wel is toegenomen. Hoe vaak raad je aan om het water te wisselen? Plus hoeveel dan? Er was ons verteld 20%.
Dat ligt eraan of er nog nitriet in je bak zit. Wanneer dit er nog in zit kun je haast niet genoeg water wisselen. Als er geen nitriet in de bak zit en alles is gezond en wel is 20% per week inderdaad prima.
 
Dat ligt eraan of er nog nitriet in je bak zit. Wanneer dit er nog in zit kun je haast niet genoeg water wisselen. Als er geen nitriet in de bak zit en alles is gezond en wel is 20% per week inderdaad prima.

Oke hartstikke bedankt. We gaan er mee aan de slag.
 
Kijk dit filmpje (ja heel de 3.5 uur!!!!)

Het is hier op het forum al gepost, en ik moet zeggen dat ik 3.5 uur met klapperende oren heb geluisterd. Het is natuurlijk maar 1 mening, maar de beste rechtse man heeft echt wel ervaring met garnalen, en ik zou zijn advies dan ook als basis gebruiken.
Ze hebben het over waterwaardes, soorten, verlichting, bodems, filters, voortplanting, herkenning etc etc... echt alles komt aan bod.

Ook al hou je geen garnalen dan nog zou ik echt vanavond op je gemak dit hele filmpje kijken.

(zo claimt hij zonder verwarming en zonder licht met enkel een UGFilter en ph verlagende bodem op osmose al zijn garnalen te kweken. Als dat minimale al voldoende is... dan moet er echt wat mis gaan willen ze niet overleven op je bak)

 
Leuk en aardig zo n video maar die duurt zolang dat je op het einde bent vergeten wat er bij het begin werd gezegd. Dat is denk ik al helemaal bij een beginner zo. Er zijn voldoende sites en fora waar je ook deze info kan vinden en rustig kan nalezen als je daar behoefte aan hebt en zo kun je het ook niet vergeten.
Voor lieden die vragen wilden stellen aan deze man was het een mooie kans natuurlijk maar er is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel info gegeven voor een beginner (en dat is begrijpelijk).
Ik zou beginners dan ook adviseren of op het net te gaan kijken voor goede info. Het Garnalen en Kreeftenforum is ook een forum die specifiek voor garnalen is bedoeld en daar vindt men veel info, net als hier op het AF overigens;).

(zo claimt hij zonder verwarming en zonder licht met enkel een UGFilter en ph verlagende bodem op osmose al zijn garnalen te kweken. Als dat minimale al voldoende is... dan moet er echt wat mis gaan willen ze niet overleven op je bak)


Kweken kan wellicht prima als de omgevingstemp voldoende hoog is en vaak zie je in kweekbakjes geen planten dus dan is licht ook geen must. Maar voor de gemiddelde garnalenhouder hier ligt dat vaak anders want die heeft meestal wel plantjes in de bak en die hebben wel licht nodig in de regel;). Vaak staan de bakjes ook nog in een niet verwarmde ruimte en dan is het bij de winterdag al snel te koud. Wat deze kweker doet kan wel maar dan moeten de omstandigheden er ook naar zijn.
 
wat stroming en een goed ingedraaide bodem is doorgaans al genoeg voor garnalen, zou het niet aanraden maar het kan.

wat verlichting betreft, ik snap dat als je heel veel kweekbakken hebt staan je die niet allemaal gaat verlichten.
maar de doorsnee huis tuin & keuken aquariaan wil toch graag zien wat er in zijn bak gebeurd :D
 
Zi is het maar net Richard. De TS is beginneling en moet nog een boel leren en dat hebben we allemaal gemoeten. Maar dan moet je de info wel doseren en kijken welke info nuttig is en dan is zo n video van 3,5 uur gewoonweg teveel.
 
Kijk dit filmpje (ja heel de 3.5 uur!!!!)

Het is hier op het forum al gepost, en ik moet zeggen dat ik 3.5 uur met klapperende oren heb geluisterd. Het is natuurlijk maar 1 mening, maar de beste rechtse man heeft echt wel ervaring met garnalen, en ik zou zijn advies dan ook als basis gebruiken.
Ze hebben het over waterwaardes, soorten, verlichting, bodems, filters, voortplanting, herkenning etc etc... echt alles komt aan bod.

Ook al hou je geen garnalen dan nog zou ik echt vanavond op je gemak dit hele filmpje kijken.

(zo claimt hij zonder verwarming en zonder licht met enkel een UGFilter en ph verlagende bodem op osmose al zijn garnalen te kweken. Als dat minimale al voldoende is... dan moet er echt wat mis gaan willen ze niet overleven op je bak)



Dankjewel voor je reactie. Ik zal er eens naar kijken.

We hebben in ieder geval een aantal concrete stappen ondernomen waarmee we al vooruitgang zien. Hopelijk hebben jullie tips dus in ieder geval geholpen!
 
Zonde van de garnalen,nou waren jullie zo goed bezig door hier lid te worden maar dan laten jullie je nog verkeerd informeren door zo'n winkel helaas.
Is het dezelfde winkel waar het water getest is en dat plantje vandaan komt? als dat zo is zou ik daar maar niks meer kopen zonder eerst zelf vooraf te controleren iig.
Is trouwens altijd wel verstandig om te doen want vaak hebben ze geen brede kennis van zaken of denken ze alleen maar in het belang van de kassa.


De rood en zwart wit gestreepte zijn dus de Neocaridina s;). Zo te zien geen hele hoge gradatie en die kunnen vaak ook prima op leidingwater.

https://www.aquariumcreation.com/blogs/news/its-in-the-patterns

Ff opletten John want nu haal je de namen door elkaar! ;)
 
Jammer dat er een paar garnaaltjes gesneuveld zijn, hoop dat de rest het gaat redden. Veel plezier er mee en goed dat jullie hier info zoeken inderdaad!

En geen garnalen in de misosoep doen he ;)
 
Als je de garnalen bij een dierenwinkel heb gekocht zullen het geen goedkope garnalen zijn geweest.
Als eerste raad ik je aan om niet meer naar de betreffende winkel te gaan.
Een beetje voorlichting hadden ze wel kunnen geven.

Een tip koop een testkoffer met druppeltesten en ga je water meten

Ik laat een nieuw garnalen aquarium altijd minimaal 6 weken indraaien en meet dan regelmatig tot de waarden stabiel zijn.

Bij problemen met het water ververs je doorgaans 50% water. Als je geen problemen heb en een stabiel aquarium heb doe je 20%

Lees dit forum goed door er zijn al meedere hobbyisten die een probleem hadden en door dit forum goed geholpen zijn
Wat mij geholpen heeft is het kijken van veel youtube films van o.a. Mark Shripmtanks.
 

Terug
Bovenaan