Garnalen gaan dood


60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Hallo
IK heb een kleine aquarium waar ik garnalen in heb.
Maar de laatste week gaan er steeds meer garnalen dood.
In het begin ging het mooi had ongeveer 50 garnalen in dat aquarium gedaan en zag een paar weken geleden de
eerste jongen.
Ik voer ze korrels en vlokken speciaal voor garnalen.
Ververs het water 1 keer per week 25%
Ik heb een bodem van bruin/rode korreltjes.
Veel schuil plaatsen en Java mos.

Kan dit de oorzaak zijn:

Heb 1 week geleden voor het eerst plantenvoeding in het aquarium gedaan ( Profito ).
En heb geen verwarming aan dus het water is op kamer temperatuur overdag ongeveer 22 graden (door de lamp )
Koelt af op nacht temperatuur ongeveer 16 graden.
 
ben je in de gelegenheid je water te testen? Zo ja, zou je je waterkaraffen kunnen posten?
 
Voor het toevoegen van de voeding, hadden je toen ook al uitval bij je garnalen? Wellicht dat je plantenvoeding je garnalen om zeep helpt..
 
welke test zijn het belangrijkst :

PH
KH
PO4
NO3
FE

meer kan ik niet testen

Ik heb wel het idee dat na het toe dienen van het plantenvoeding de sterfte is begonnen
daarom zou ik graag willen weten waar het nog meer aan zou kunnen liggen.
 
Prima, heb je de waardes daarvan?
 
Hoe lang draait de bak? Om welke garnalen gaat het? het kan met plantenvoeding te maken hebben dus welke gebruik je en hoeveel? er zijn ook genoeg leden die het gebruiken zonder gevolgen maar het hangt van de dosering af en van de soort garnaal. heb je een foto van het bakje?
 
Het gaat om vuurgarnalen
de bak draait al een paar maand
morgenvroeg krijgen jullie de waardes (Moet zo weg )
ik heb een scheutje profito in het water gedaan.
IK heb wel het idee dat het daardoor kom maar willen graag weten of er nog meer mogelijkheden zijn.
IK heb een foto maar niet zo duidelijk.

klein aquarium.jpg
 
Hoe belangrijk is de water temperatuur voor vuurgarnalen ?
 
Laatst bewerkt:
Temp is niet erg belangrijk en ze kunnen prima op kamertemp. Is je water zo blind? Een scheutje voeding zegt me niet veel en dat kan weleens teveel zijn geweest. op een 30 liter bak is de dosering normaliter 3 ml maar dat mag je ook halveren. Met de planten die ik zie bij je zou ik geen plantenvoeding geven. Ik doe dat ook niet bij de garnalen. Je hebt mosjes en een Crypto en die kunnen prima zonder plantenvoeding is mijn ervaring en dan speel je op safe voor de garnalen.
Maar als dat water zo blind is dan vraag ik me af hoe dat kan.
 
Het is geen duidelijke foto maar de zijkanten en achterkant zijn aan de buitenkant zwart gespoten omdat
hij in de vensterbank staat en dan te veel buitenlicht krijgt.
Als ik er gewoon voor sta kijk ik er wel helder in.
 
Mooi dat hij dan wel helder is. jammer dat je niet weet hoeveel plantenvoeding je erin hebt gedaan maar een scheut kan weleens teveel zijn geweest.
 
ik ga daar even vanuit.
Morgenvroeg ga ik even testen
 
Ja maar dat is niet te testen. Hooguit het ijzer. Heb je een idee hoeveel die scheut kan zijn geweest?
 
Als het een scheut is geweest (en dus waarschijnlijk teveel), dan zou ik nu zsm een flinke verversing doen zodat je evt giftige stoffen verdunt!
 
Wat ik in elk geval zou doen is een extra grote waterwissel doen en wel zo snel mogelijk. Minimaal 50 %

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de sterfte, maar water verversen kan daarbij heel goed helpen om ALS er schadelijke stoffen in je water zitten, deze zo snel mogelijk te verdunnen.


Edit: Plankje was me net voor terwijl ik aan typen was :D
 
Nu maar hopen dat de TS het leest voordat er nog meer gaan hemelen.
 
De waardes zijn:
PH 7.0
PO4 2.0 ( kan nog wel hoger zijn de kleuren gingen niet verder)
FE 0.25
KH 4
NO3 25
ik denk nu zelf dat het aan de PO4 ligt.
Heb uit voorzorg vanmorgen even veel water ververst (ongeveer 50%) en ga vanmiddag even weer meten.
 
Hoe kan je zoveel fosfaat dan hebben want in de regel zit dat niet in plantenvoeding? Wat zijn de waarden van je kraanwater want ook je no3 lijkt me vrij hoog.
Dat zijn ongeveer waarden die EI gebruikers hanteren en dan zie je vaak dat dit prima kan met garnalen. Ik denk zelf toch eerder aan de metalen in de plantenvoeding die de boosdoener zijn en eventueel je kraanwater meten.
Dan kun je vanmiddag weer de waarden eens meten. De waarden van de po4 en de no3 zouden Vuurtjes moeten kunnen hebben.Wel is ook de Fe flink hoog en je hebt denk ik dan een flinke scheut erin gedaan met als gevolg deze sterfte.
 
Ik mis eigenlijk een van de belangrijkste waarde, de NO2 = nitriet
 
Daar heb je een punt San maar toch ben ik bang dat het de voeding is omdat de bak al even draaide en het gebeurde na het toedienen van die "scheut" plantenvoeding.
 
Daar heb je een punt San maar toch ben ik bang dat het de voeding is omdat de bak al even draaide en het gebeurde na het toedienen van die "scheut" plantenvoeding.

Denk ook dat dat de oorzaak is, de plantenvoeding.

Ik zou nu even flink blijven verversen tot de waterwaarden weer wat gezakt zijn.
En dan plantenvoeding kopen die niet schadelijk is voor garnalen.
 
....en vooral juist doseren, bij mij is het milliliter-werk en dus nauwkeurig afmeten.
 
....en vooral juist doseren, bij mij is het milliliter-werk en dus nauwkeurig afmeten.

Ik doseer inderdaad ook met een spuitje waarop ik de milimeters kan aflezen.
 
Ik ga vanmiddag even weer testen en als het nog te hoog is gaan we nog een keer verversen.
 
IK lees op een andere forum dat het aan de bodem ligt.
Ik het daar PH verlagende bodem in zitten en dat zou niet goed zijn voor vuurgarnalen ze moeten op grind.

moet ik de bodem eruit halen en vervangen voor grind ????
 
Je hebt een ph van 7 en dat is een mooie waarde voor de Vuurtjes hoor. Die kunnen binnen een ruime range leven en jouw waarde van 7 is prima voor ze.
 

Terug
Bovenaan