Wat is er nieuw

garnalen, geen nakomelingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Treurwilg
  • Startdatum Startdatum
T

Treurwilg

Guest
HI allemaal,

ik heb buiten de rio 180 ook nog een Nanocube van 30 letter met garnalen erin. bakje draait prima:

PH=8
KH=5
dus CO2 is echt bijna 0, en dat kun je zien om dat de planten wat terug beginnen te lopen, maar so far so good.

het valt me op dat de garnalen populatie slinkt, het waren er ooit 30 en nu nog maar 17 , wel weer 2 met eitjes onder de buik maar het lijkt alsof de eitjes niet uitkomen of de jongen verdwijnen.

de Raspbora maculata verdenk ik niet als garnalen eter maar misschien de algeneter, (ik denk een saigon) type lijkt namelijk wel op een Sewellia Lineolata zou dat kunnen?

heb wat zoekwerk geddaan en zie dat dit schattige visje eigenlijk geen algenvisje maar een alles-eter, toch even een verkeerd advies gekregen destijds... kan dus best zorgen voor het verdwijnen van garnaaltjes...

mogelijk oplossing dus al gevonden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke soort garnalen heb je?

Vuurtjes

Vuurtjes kweken normaliter al gekken.

Inderdaad, er moet (moest) dus een storingsfactor in de bak zitten... Heb ze lang geleden gewoon in een aquarium met enkel een bodem en pompje gehad en dat ging hard... maar goed we gaan t over een paar weken weten denk ik, heb nu 2 zwangere erin zitten

Weet je zeker dat je populatie slinkt? Zijn super goede verstoppers, zeker als ze bang zijn van je vissen en je bak goed beplant is. Ik vind er bij het afbreken altijd minstens het dubbele van wat ik in eerste instantie dacht dat erin zat 😆 Of anders eens je filter goed checken? Weet niet wat voor een je hebt maar bijna ieder filter zuigt er weleens eentje op (zeker de kleinsten)

ik heb een spons filter erin zitten dus daar kunnen ze niet in, maar sinds ik t algenvisje eruit heb gehaald zie je ze sowieso veel meer en actiever dus ik vermoed dat dat toch wel een euvel was :stom:

Over welk visje hebben we het dan?

ALgeneter Saigon

Ik heb al tijden een sewellia bij mijn garnalen zitten en die at echt geen garnalen hoor. Ik vind een 30 liter bakje wel veel te klein voor zo'n visje. Ze struinen graag. En eten normaal gezien veel alg van stenen etc maar dan moet je dat wel hebben ofc. Het kan zijn datie je garnalen wegjaagd aangezien ze territoriaal kunnen zijn. Miss geeft dat stress?

hij heeft nu een 180 liter bak tot zijn beschikking dus dan zal hij wel gelukkiger zijn, de nakomelingen zullen we weten over een paar weken 🙂

Vergis je niet in de Rasbora soortjes, ze staan bekend als mini rovertjes (;
Zij Kunnen ook eieren onder de staart wegvreten...

Vergis je niet in de Rasbora soortjes, ze staan bekend als mini rovertjes (;
Zij Kunnen ook eieren onder de staart wegvreten...

heb alle visjes eruit gehaald, moet nu goedkomen anders weet ik het echt niet meer

- aquarium 30 Liter
- mosbal
- valisneria
- drijfplantjes
- catappa blad
- verwarming
- sponsfilter
- t enige wat momenteel onbtreekt is kienhout zie ik maar dat heb ik nog wel een stuk

heb alle visjes eruit gehaald, moet nu goedkomen anders weet ik het echt niet meer

- aquarium 30 Liter
- mosbal
- valisneria
- drijfplantjes
- catappa blad
- verwarming
- sponsfilter
- t enige wat momenteel onbtreekt is kienhout zie ik maar dat heb ik nog wel een stuk
Heb ook geen kienhout in mijn garnalen bakken. Groeien goed

Wat wel gewaardeerd wordt is dat je mos op het hout bindt want daar zitten ze graag tussen en al helemaal het kleine grut.

De PH is 8 wil niet echt zakken, wat kan ik hier t beste aan doen?

Voor Vuurtjes is een ph van 8 net te doen maar je kan de ph wat verlagen met osmosewater of een klein beetje turf/turfgranulaat in een pantykous. Zo heb ik jaren de ph van 8 verlaagd naar ongeveer 7.2. Nadeel is met turf dat je dat wel telkens moet vervangen en meten wat de waarden zijn want het verliest zn werking na enige weken wel.

is dat hetzelfde als gedestilleerd water?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan