Garnalen in 125 liter aquatlantis ?


R

Rikkertb87

Guest
Goedemorgen beste leden,
eerst even voorstellen:
Ben 32 jaar en kom uit omgeving Nijmegen.
enkele jaren geleden verschillende aquaria gehad met diverse visbestanden. (Nooit heel complex)

Sinds gisteren in het bezit van een mooie aquatlantis column evasion horizon125

Optioneel een jbl e901 (overbodig of niet?)

sinds enkele weken is mijn interesse weer opgekomen in het houden, van een stukje tropen in de woonkamer.
Ik heb me weer aardig ingelezen maar sinds gisteren ben ik voor een vraag komen te staan.

Het idee is om een hardscape te maken, die aangekleed wordt met wat java of levermos en Java varens.
Later zullen hier vuurgarnalen aan worden toegevoegd en wellicht nog wat slakken soorten.

bij het kopen van mijn aquatlantis 125l, werd mij gevraagd waarom ik een extern filter heb aangeschaft.. daar kwam bij mij wat kortsluiting.

De kweker gaf aan om enkel een luchtpomp met sponsfilters in het aquarium te installeren.

naar mijn idee is het toch belangrijk dat al het water voldoende gefilterd wordt en mij lijkt met niet voldoende datdit ook gebeurt middels een sponsfilter met simpel luchtpompje.
Ik hoor graag wat jullie mening is en of jullie bruikbare tips voor me hebben.
Mijn dank is groot!
 
Zie 't bij veel kwekers dat ze inderdaad sponsfilters gebruiken. Wat leuk werkt in een kleinere bak en inderdaad garnalenveilig is, maar voor een 125 liter zou ik ook zéker gaan voor een extern filter. 902 kan prima.
 
Het probleem waar je met een extern filter tegenaan loopt is dat je jonge garnalen in het filter gaan verdwijnen, dit is wel te voorkomen met een intake spons. Sponsfilter kan ook. Met garnalen is de biologische lading niet super hoog dus met een groot sponsfilter red je het ook. Maar dan zit je wel naar een sponsfilter te kijken...
 
Het probleem waar je met een extern filter tegenaan loopt is dat je jonge garnalen in het filter gaan verdwijnen, dit is wel te voorkomen met een intake spons. Sponsfilter kan ook. Met garnalen is de biologische lading niet super hoog dus met een groot sponsfilter red je het ook. Maar dan zit je wel naar een sponsfilter te kijken...
Gewoon shrimp guard erop in welke vorm dan ook..
 
Gewoon een extern filter aanhouden, sponsfilters zijn leuk voor kleine kweekbakjes, wij kweken ook garnalen maar hebben er ook een extern filter op staan en ter voorkoming dat de babygarnalen in het filter belanden hebben we er om de inzuig een shrimpguard zitten (zie bijlage) die heb je in 2 maten: 12 mm en 16 mm en zijn te koop bij aliexpres, mocht je daar niet op willen wachten, wij hebben er ook nog een aantal op voorraad
gaaskorfjes.jpg
 
Bedankt voor de snelle en bruikbare reacties!
mij ga mooi m’n externe filter installeren en zet er een sponsfilter bij voor de luchtbellen.
vooralsnog zal ik m eerst in moeten draaien dus voor de komende weken is een shrimpguard oid nog niet van toepassing, maar wel een goede tip!?
 
Als je gewoon zuurfstofplantjes erin zet; heb je het sponsfilter ook nie nodig voor de bubbels hoor :)
 
Als je gewoon zuurfstofplantjes erin zet; heb je het sponsfilter ook nie nodig voor de bubbels hoor :)
Maar bubbeltjes tegen een mooie partij steen en planten kan erg sierlijk kijken?. Zal binnenkort een fototje posten van de basis
 
Van harte welkom hier op het forum Rik! :petjeaf:
Tenminste, ik ga er op basis van je gebruikersnaam even vanuit dat je Rik heet.
Wat woon je toch in een prachtige stad, en ik kan het zeggen. Ik heb er tot vier jaar geleden ook altijd prettig gewoond. Ik ben inmiddels verhuisd naar het buitengebied maar wel in de omgeving van Nijmegen. Leuk bakje hoor die Horizon 125. Is dit die bak? http://discusvistotaal.nl/product/adm-aquarium-column-evasion-horizon-125-t5-2/


Ik zou ook zeggen dat een externe pomp zeker geen overbodige luxe is. Sterker nog, het idee om met een sponsfilter te gaan werken kan ik je afraden. Ook voor een bakje (van dit formaat) met enkel vuurgarnalen en wat slakken werkt een extern filter beter dan een sponsfilter. Je houdt dan je waterwaardes wat stabieler en daar zijn zowel je planten als garnalen en slakken blij mee. Het is dus een goed teken dat de opmerking van de verkoper bij jou kortsluiting veroorzaakt. Dat zou het bij mij ook doen. :juggle:

De bubbeltjes drijven waarschijnlijk wel het kleine beetje CO2 dat je in je bak hebt uit het water. Als je dan toch bubbeltjes in je bakje wilt, zet het sponsfilter dan op een tijdschakelaar en laat deze alleen aanslaan als het licht uit is. Maar eigenlijk zou ik je dat ook niet perse adviseren om te doen.

Verder ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar de foto van je bakje en de inrichting tot nu toe!

Goed dat je jezelf zo laat informeren en zelf veel informatie opzoekt. Ik wens je veel plezier met de bak! :foto:
 
Goedemorgen! Gisteren wat zitten puzzelen met wat hout en stenen, met dit als voorlopig resultaat.
ben nog niet helemaal tevreden met de indeling van het hout. Tevens ga ik vandaag nog op pad om wat mooie stenen te scoren, voor onder en tussen het hout.

daarnaast ben ik nog even in de filtervulling gedoken en kwam deze video tegen:



heeft iemand ervaring met de brokken die in de middelste2 manden gaaN of een tip welk mareriaal en hoe ik het moet verdelen in de manden.
Daar is vast en zeker een logische, veelgebruikte volgorde voor bekend
Verder vanmiddag dus iig nieuwe stenen halen en wat filtermateriaal.

Het begint langzaam ergens op te lijken ?
 

Bijlagen

  • 08FCC1BD-D78B-48C2-9242-C248A192F7CD.jpeg
    08FCC1BD-D78B-48C2-9242-C248A192F7CD.jpeg
    257.9 KB · Weergaven: 89
Wat hij gebruikt is dit spul.. zelf geen ervaring mee.

 
Ziet er al goed uit! Filter bouw je het best op in de volgorde van eerst je mechanische filtering (sponzen en evt watten) om het water zo schoon mogelijk te maken. Daarna je biologische media, wat dit ook is. Dit blijft dan wat schoner en kun je het beste niet aanzitten met het schoonmaken van je filter.
 
Dat heb je maar mooi gedaan hoor!

Je zou het hout ook wat meer naar buiten kunnen richten zodat de aandacht mogelijk naar het middelpunt getrokken wordt. Alsof je je polsen tegen elkaar drukt en je handen opent door je vingers te strekken. Begrijp je wat ik bedoel? :juggle:

En de video die je gevonden hebt over de inhoud van het filter is een goede, die man heeft kennis van zaken in huis!
Ik ben benieuwd met welk materiaal en stenen je thuis bent gekomen.
 
Goedemorgen, stenen heb ik helaas nog niet kunnen vinden maar ga vandaag nog even verder neuzen.
Wat je veel ziet bij van die perfecte squashspeler video’s is dat ze de bak inrichten, met plant en al en dan de bak vullen.
Ik vermoed dat het osmose water is, of afkomstig van een draaiende bak.
Dat zette me weer tot denken; Want ik heb nog een 60 liter bakje staan dit ik alvast zou kunnen vullen met water, zodat ik alvast wat beter water heb wanneer de nieuwe gevuld kan worden.
wat adviseren jullie?

met betrekking tot het filermateriaal zal ik later nog even een update doen.
Enjoy your day!
 
Waarom wil je oud water gebruiken want op zich zitten daar erg weinig bacterien in en als je dat al gebruikt dan zal dat misschien vanwege de waterwaarden zijn.
 
Goedemorgen, stenen heb ik helaas nog niet kunnen vinden maar ga vandaag nog even verder neuzen.
Wat je veel ziet bij van die perfecte squashspeler video’s is dat ze de bak inrichten, met plant en al en dan de bak vullen.
Ik vermoed dat het osmose water is, of afkomstig van een draaiende bak.
Dat zette me weer tot denken; Want ik heb nog een 60 liter bakje staan dit ik alvast zou kunnen vullen met water, zodat ik alvast wat beter water heb wanneer de nieuwe gevuld kan worden.
wat adviseren jullie?

met betrekking tot het filermateriaal zal ik later nog even een update doen.
Enjoy your day!
Advies is gewoon vers water gebruiken. Dan heb je geen opbouw van voedings- en afvalstoffen, geen algen of ongewenste aquariumbewoners. Nuttige bacterieën huisvesten zich op een oppervlak en niet in je water, dus daarvoor hoef je 't water ook niet te gebruiken.
 

Terug
Bovenaan