Garnalen in de gezelschapsbak. Wel of niet doen?


Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Berichten
279
Een week of 5-6 geleden heb ik een gezelschapsbak opgestart met onderstaand visbestand:
  • 30x Trigonostigma espei
  • 14x Corydoras sterbai
  • 4x Garra flavatra
  • 2x Mikrogeophagus ramirezi
  • 1x Afrikaanse waaierhandgarnaal blauw
Nu zit ik te twijfelen of ik hier wel of geen garnalen bij moet gaan doen. Op zich vind ik het leuke beestjes, maar ik wil niet dat het een plaag gaat worden (zoals in een paar andere bakken met mini japonica's). Uiteraard kun je dan weer een rovertje erbij zetten, maar dat is niet de bedoeling.

Zitten er in het huidige visbestand vissen die jonge garnaaltjes als een lekkernij zien?
Of zijn er mooie garnalen die niet als een gek kweken?

Ik heb een bodem met zwart zand, als ik besluit om garnalen erin te doen, dan moeten het mooie felle kleuren zijn, als bv. een vuur- of citroengarnaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de meeste vissen wel jonge garnalen lusten en je zult veel schuilplekken meten hebben Joost. Maar ik denk dat de Ramirezi ook wel grotere garnaaltjes zal pakken dus ik zou het zelf niet doen met deze combi.
 
Inderdaad een mooie garnaal, maar helaas een te hoge temperatuur voor m'n bak.
 
Bij nader inzien zou de bak best naar 26 graden gezet kunnen worden. Alleen voor de Garra flavatra is het aan de hoge kant, maar zou wel kunnen.
 
Kijk Joost..

Je hebt garnalen en garnalen, van enkele milimeters tot ware reuzen van 15+cm.

Wat heel goed in een gemengde bak kan zijn Japonica's en de gewone waaierhand,
Het echte kleine grut zou ik overslaan want de Nederlandse benaming voor Ramirezi is Antennebaarsje, ja een hapgraag visje die bv. vuurgarnaaltjes als een welkome proteïne ziet
japonica's zijn meer dan dankbaar om te houden, het zijn zowat de allerbeste algenpoetsertjes die er zijn en een stuk of 7 - 8 is een lust voor het oog
De gewone waaierhand is identiek aan de blauwe, maar is wat kleiner en wat minder opvallend, de meest voorkomende zijn bruin of oranje, maar ik heb ook wel eens witte en gele gezien


(eigen foto's)
P1040278.JPG




P1040145.JPG


P1040197.JPG
 
Ik ben een voorstander van een gezelschapsbak met garnalen. Nu heb ik geen ervaring met de ramirezi maar denk dat deze idd wel eens zeer actief op garnalenjacht zou kunnen gaan.
 
Denk dat je niet bang hoeft te zijn voor overbevolking, eerder het tegenovergestelde.
 

Terug
Bovenaan