Garnalen in de pomp!


Apistogram

Well-known member
Lid geworden
23 november 2015
Berichten
88
Locatie
zwolle
Hallo,

Gisteren deed ik een nadere inspectie nadat ik mijn vuurgarnalen uit mijn kweekbak ik mijn rio 125 deed.
Nu is mij opgevallen dat er maar circa 3 garnalen over zijn.
Dus ik in mijn pomp kijken en ja hoor daar zaten ze gezellig met z'n alle op de filterwatten.
Ik heb toen alle filterwatten en sponzen uit het aquarium gehaald, waarna ik de garnalen met een slang in een emmer heb gezogen(de grote met een netje hoor!).
Dus net keek ik in m'n bakkie en wat zie ik daar? Geen garnalen!
Dus met m'n vingers gekruist de klep open doen en ja hoor, zitten ze weer met z'n alle gezellig te feesten!

Mijn vraag is dus hoe ik deze beestjes nou UIT mijn filter kan houden.

Ik weet dat foto's meer zeggen dan woorden dus ff een idee van hoe het is.

911395apistogrammatjuuuh_0_82_wp_20160225_16_30_09_pro.jpg

237646apistogrammatjuuuh_0_82_wp_20160225_16_30_05_pro.jpg

Ik heb ook al wat watten voor de ingang van het filter gedaan maar zonder resultaat. Zouden ze hier doorheen gaan of via een andere weg?
591725apistogrammatjuuuh_0_82_wp_20160225_16_30_24_pro.jpg


Groet Jitte
 
Ik kan zo niet zien welk filter het is, maar standaard zou helpen om de ingang van het filter af te sluiten met een panty.
 
Bedankt voor de reactie!
Ik ga wel een panty er voor doen maar er zijn nog twee andere mogelijke ingangen.
Tis trouwens een standaard binnenfilter van juwel met boven en onder een ingang zitten + een open randje bij de uitstroom.

Groet Jitte
 
De standaard juwel filters hebben inderdaad meerdere ingangen op verschillende hoogtes. Ik zou een beetje sparen en kijken voor een buitenfilter ;) Ik heb zelf deze filter ook gehad en had de ervaring dat je ook wel meer leest dat dit niet de meest ideale filters zijn. (Ook naar onderhoud vond ik dit een ramp!) Versleten onderdelen waren ook vrij duur. Het probleem met de garnalen had ik ook. Het voordeel natuurlijk is dat deze beestjes het daar uitstekend doen!
 
@yov ik heb pas nog een nieuwe achterwand + het binnenfilter er in vast gekit dus deze wil ik er graag nog even in houden.
Moet ik ze anders weer terug in de kweekbak doen?

Groet Jitte
 
Ik zou ze niet uit je bak laten ze zijn juist zo leuk, maar je moet ze wel kunnen zien natuurlijk.
Misschien kan je een paar strookjes dun dubbel klevend plakband rond de ingangen doen en daar de panty op vast plakken?
 
Ja dat heb je met de binnenfilter van Juwel, maar Ton zijn idee lijkt me een goede oplossing.
Op zich kan het geen kwaad want ze vinden er genoeg te eten maar ja je wil ze ook zien natuurlijk.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik ben nu bezig met alle filtermateriaal er uit te halen en de garnalen er weer uit te halen.
Ik ga dit weekend op vakantie dus kijk ik na de vakantie wel wat de oplossing wordt.
De kweekbak stond nog met een paar jonkies dus dat maakt niet uit.

Groet Jitte
 
De juwel filter :
http://www.juwel-aquarium.de/out/juwel/ ... tails3.jpg

Ik weet van uit mijn aquarium dat de filter toen enkele grote gaten had aan de achterkant. En deze was er met grote dotten aan gekit dus er zat een opening van 3-4mm tussen glas en filter. Hier kwam veel fijn vuil tussen te zitten. (En zo nu en dan een kuhli... :-/)
 
Nou, garnalen in kweekbak gedaan en filter zo 'garnalen-bestendig'gemaakt. Nu maar hopen dat na de vakantie alles nog leeft.

Groet Jitte
 
Niets aan doen joh. Ik heb ook een juwel binnenfilter en als je de opbouw van dit filter ziet mag het gek gaan dat ze in het draaiende gedeelte komen. Hier is het filterhuis dan ook overduidelijk de kraamkamer. De kieren zitten ook aan de achterkant tegen het glas en omdat het daar nogal donker is zie ik daar altijd heel veel kleine garnaaltjes kruipen. Dankzij dat filterhuis met werkend filter bn ik in een jaar tijd van 15 vuurtjes naar wel duizend vuurtjes gegaan.
 
Fijne vakantie! Ik had hetzelfde probleem met mijn vuurtjes, even oppassen met het filter schoonmaken verder lekker laten zitten. De volwassenen zul je toch wel gaan zien wanneer het een grote groep is, voor kleintjes is het iig een perfecte plaats. ;)
 

Terug
Bovenaan