Wat is er nieuw

Garnalen in filterdrab

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Zojuist heb ik mijn filter weer eens schoongemaakt. uiteindelijk heb ik dan een emmer aquariumwater over met een laagje drab onderin. Het filter schoonmaken is zo gebeurd maar dan komt de emmer met drab. Wat ik dan doe is laagje voor laagje nakijken of er nog (jonge) garnalen inzitten. Mijn man zegt steeds dat ik niet zo moeilijk moet doen en gewoon de emmer leeg moet kieperen, anderen zullen ook niet zo uitgebreid zoeken. Standaard is mijn antwoord: maar ik ben anderen niet en ik gooi geen levende beesten weg. Op deze manier heb ik vandaag weer minimaal 30 garnaaltjes gered die soms amper met het blote oog te zien waren. Mijn vraag dus: hoe doen anderen dit nu? Uitzoeken of wegkieperen?

Soms neem ik de moeite om ze eruit te vissen maar af en toe belanden ze met het water en drab tussen de planten moet ik toegeven.

Gooi de drab, wat overigens stikt van de goede bacteri�n!!!, via een zeefje weg dan houdt je de garnalen in het zeefje en de rest stroomt weg.

Misschien nog beter om maatregelen te nemen dat je garnalen niet in het filter komen.(panty o.id om de instroom)

Ton, ik heb een juwel binnenfilter en dat is juist de kraamkamer hier. Afsluiten gaat ook nooit helemaal lukken omdat het filter tegen het glas gekit is en daar ook openingen zitten. Ik heb ook een donkerbruin vermoeden dat ik zonder dat filter nooit zo een enorme populatie garnalen zou hebben gehad.

same here..

Bij mij leeft ook de halve kolonie ondertussen in he buitenfilter. Ik heb niet zo heel veel drap in de filter zitten, dus de garnalen die heel toevallig in de emmer komen schep ik zo weer terug. De rest blijft wel in het water van de pot van de filter zitten, die ga ik niet elke keer leeggooien en alles uitvangen.

Hier ook hoor Yilleke! Je bent niet de enige! Ik gooi het water altijd eerst in de gootsteen en dan zie ik snel genoeg die inimini garnaaltjes krioelen. En ik vis ze er net zo lang uit tot ik er geen meer zie.

Laatst had ik in mijn buitenfilter van de rio ineens een baby cory onderin de drap!!! Ik schrok me werkelijk een ongeluk. Hij was zo groot als drie maanden en heeft het gewoon overleefd. Sindsdien check ik allees driedubbel 😛

Ik doe het zelfde als Sanneke. Ik ben langer bezig met garnalen uit het drab halen dan schoonmaken.

Duurt hier ook langer, gelukkig is het zoeken tussen de drab wel een rustgevend werkje.

Ik zoek ze er ook altijd uit, is wel aardig wat werk.

De filter verschonen was nooit zo'n karwei. Totdat ik garnalen in mijn aquarium deed. Van 10 exemplaren, naar honderden. Ik was dan een half uur bezig om er tientallen garnalen er uit te halen (ze zaten zelfs in de sponsjes, vooral de kleintes!). Zag ik weer een staartje uitsteken uit een spons.

Ik deed de sponsjes in een emmer water, paar keer goed schudden (en dan kwamen er ook weer heel wat garnalen uit), in een zeef gieten en dan had ik springende garnalen in de zeef.
Die deed ik uiteraard weer terug in ��n van mijn bakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan