Garnalen in gezelschapsaquarium...tja


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allemaal,

Deze frustratie wilde ik toch even met jullie delen.

Vandaag heb ik mijn maandelijkse filteronderhoud weer eens gedaan. Dat wil zeggen: filter uit, slangen los, slangen doorhalen, alle filterkorven eruit en even uitschudden in een emmer, de inhoud (water) van het filter in een andere emmer en de hele boel weer in elkaar.

Let vooral even op het vetgedrukte stukje. Ik weet niet of iedereen dit doet, maar ik wel. Dat heeft een goede reden.

Ik denk dat ik vanavond (ruwe schatting) in totaal zo'n 250 garnalen uit mijn filter heb gehaald. De meeste baby's maar ook wat grotere.

Ik heb een Cristalprofi E1502 met de standaard inlaat, deze dus.
jbl-aanzuig-filterkorf.jpg


De maasjes zijn te fijn voor echt volwassen garnalen maar de rest gaat zo de glijbaan in richting het filter. Daar kunnen ze natuurlijk een prima leven leiden tussen al dat lekkers om op te peuzelen (ik heb nog nooit een dode in mijn filter gevonden) maar omdat ik een dierenliefhebber ben zou ik never nooit al dat leven het riool in kunnen mikken. Resultaat: filteronderhoud duurt ongeveer drie tot vier uur omdat ik 75% van die tijd bezig ben met het vangen van garnaaltjes uit die tweede emmer, en niet met het schoonmaken zelf. Erg frustrerend dus.

Ik kan misschien wel een spons op de inlaat zetten maar dan zuigt hij ook geen rotzooi meer op.

Wat moet ik nou?
 
Hoi allemaal,

Deze frustratie wilde ik toch even met jullie delen.

Vandaag heb ik mijn maandelijkse filteronderhoud weer eens gedaan. Dat wil zeggen: filter uit, slangen los, slangen doorhalen, alle filterkorven eruit en even uitschudden in een emmer, de inhoud (water) van het filter in een andere emmer en de hele boel weer in elkaar.

Let vooral even op het vetgedrukte stukje. Ik weet niet of iedereen dit doet, maar ik wel. Dat heeft een goede reden.

Ik denk dat ik vanavond (ruwe schatting) in totaal zo'n 250 garnalen uit mijn filter heb gehaald. De meeste baby's maar ook wat grotere.

Ik heb een Cristalprofi E1502 met de standaard inlaat, deze dus.
jbl-aanzuig-filterkorf.jpg


De maasjes zijn te fijn voor echt volwassen garnalen maar de rest gaat zo de glijbaan in richting het filter. Daar kunnen ze natuurlijk een prima leven leiden tussen al dat lekkers om op te peuzelen (ik heb nog nooit een dode in mijn filter gevonden) maar omdat ik een dierenliefhebber ben zou ik never nooit al dat leven het riool in kunnen mikken. Resultaat: filteronderhoud duurt ongeveer drie tot vier uur omdat ik 75% van die tijd bezig ben met het vangen van garnaaltjes uit die tweede emmer, en niet met het schoonmaken zelf. Erg frustrerend dus.

Ik kan misschien wel een spons op de inlaat zetten maar dan zuigt hij ook geen rotzooi meer op.

Wat moet ik nou?
Dat garnalen prima in een filter kunnen gedijen is bekend, dit kan je voorkomen door b.v. een voorfilter op de inlaat te zetten.
images
 
ik ken het, had met de record 600 met JBL e401 hetzelfde.
duurde een gigantische tijd voordat je alles eruit had gehaald, klinkt gek maar ik voer ze zonder moeite op maar levend door het riool spoelen ben ik absoluut op tegen.

spons over de inlaat is een optie, het grove vuil komt dan alleen niet in het filter maar blijft aan de spons hangen.
houd er wel rekening mee dat deze sponzen dan snel dichtslibben en regelmatig (lees wekelijks) dienen te worden onderhouden.

Eheim heeft ook voorfilters, zie ook mijn voorganger.
ook die moet je met regelmaat onderhouden.

je hebt ook RVS filterkorven met een kleine maas, ik weet echter niet of deze klein genoeg is om baby garnalen buiten te houden.

rvs_korf.jpg
 
Wij hebben een klein sponsje op de inlaatkorf, werkt perfect

Ik lees hierboven net dat de sponsjes dichtslibben. Die van ons niet, kunnen rustig een half jaar of langer meegaan zonder te reinigen
 
Wat heb jij dan? Wonder sponsjes?
Heb het ook gehad, p laatst geen stroming meer.

Dus, eraf. en gaasje er om heen.
 
Wij gebruiken een vulling voor een binnenfilter binnenin zit een rond gat waar ze oorspronkelijk actieve kool in hadden. Dat gat zit bij ons de inlaatkorf. Sponsje is ongeveer 3x3x6cm, redelijk grof, zoals zwarte filtermatten, maar fijn genoeg dat we nog nooit garnalen in ons filter hadden, heel zelden een klein slakje, maar meestal niets.
 
nouja betreffende een spons op de filterkorf zit er natuurlijk een groot verschil of je er een 10ppi of 30ppi spons opzet.
ik weet echter niet of een 10ppi spons (in de noemer "grof") wel de kleinste babygarnalen tegenhoud.
 
nouja betreffende een spons op de filterkorf zit er natuurlijk een groot verschil of je er een 10ppi of 30ppi spons opzet.
ik weet echter niet of een 10ppi spons (in de noemer "grof") wel de kleinste babygarnalen tegenhoud.

Onze bak zit doorgaans vol met baby-garnalen Bij ons gaat het dus goed. Dat geeft nooit garanties uiteraard.

Maar, dit is wat wij doen, ieder zijn meug.

Aanvulling: wij gebruiken foampatroon (vulling dus) voor Jet Flo 75
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook RVS filterkorven met een kleine maas, ik weet echter niet of deze klein genoeg is om baby garnalen buiten te houden.

Bekijk bijlage 270119

Ik heb zo'n rvs filterkorf op mijn externe filter. Nog nooit een baby garnaal in het filter gevonden.
Vind het een stuk makkelijker dan een spons, slibt niet zo snel, of zelfs vrijwel niet dicht.
 
Ik denk dat ik er best zo'n Eheim op zet. Hoe zorg ik ervoor dat hij past?
 
Volgens mij heeft die een passende buis en schuif je die net als een korfje zo op hoor.
 
Wij gebruiken ook die gaaskorfjes van rvs, je hebt ze in twee maten inderdaad, mocht je interesse hebben, heb er nog een aantal over (nieuw)

gaaskorfjes.jpg
 
Wij gebruiken ook die gaaskorfjes van rvs, je hebt ze in twee maten inderdaad, mocht je interesse hebben, heb er nog een aantal over (nieuw)

Bekijk bijlage 270120
Nicolien zou je voor mij eens de aansluit diameter willen meten van beide korfjes?

Ik wil ze namelijk ook bestellen maar weet niet zeker welke ik moet hebben.
 
Nicolien zou je voor mij eens de aansluit diameter willen meten van beide korfjes?

Ik wil ze namelijk ook bestellen maar weet niet zeker welke ik moet hebben.

12 mm en 16 mm ze gaan vrij stroef maar dat is een kwestie van de korf in heet water leggen zodat de afsluitring soepel word en dan kan je hem er vrij makkelijk opschuiven
 
Interessant, ik ga dit zeker onthouden voor als er garnalen in mijn bak gaan komen (weet nog niet wanneer, ik wil voor de komende tijd best wel veel veranderen in m'n bak, maar ooit gaat dat zeker gebeuren).
 
Ik heb gisteren voor het eerst ook garnaaltjes uit mijn filter moeten vissen, was er ook een tijd mee bezig. Maar ik had het water met de garnaaltjes dus uit het filter in een aantal glazen gegoten, kon ondertussen mijn filter gewoon weer in elkaar zetten. Daarna pas de garnaaltjes uit de glazen gehaald. Is dat dus een optie? Dat je dus het water uit de filter gewoon ergens anders in giet? Daarna heb ik het filter weer aangesloten en weer vol laten lopen met water uit het aquarium, heb ook een Cristalprofi, dus op de knop drukken, etc.
Mijn hoofd werkt niet, weet niet wat ik wil zeggen en of ik jou wel helemaal begrijp. Wat ik dus gedaan heb is voor het aquariumonderhoud het filter schoongemaakt. Ik heb het filter afgekoppeld, de mandjes eruit gehaald en even neergezet. Toen zat er onderin de filterbak water met garnaaltjes, was voor mij de eerste keer dat ik garnalen in het filter vond. Heb dat water met de garnalen in een aantal glazen gegoten, nieuw stukje filterwatten onder de sponzen gedaan, filter weer in elkaar gezet en aangesloten en vol laten lopen, bij elkaar zo'n 10 minuten. Daarna heb ik het aquariumonderhoud gedaan en daarna de garnaaltjes uit het glas in het aquarium gedaan. Dat was een hele worsteling omdat er een dikke laag mulm in het glas zat, dus daar moet ik nog iets op bedenken, maar dat is niet jouw vraag, dus daar heb ik het niet over. Maar mijn filteronderhoud duurde dus geen 4 uur, dat is wat ik wilde zeggen. :)
Ik heb een tijdje een stuk panty om de filterinlaat gehad, maar dat liep helemaal vol en belemmerde de doorstroming, dus dat heb ik er weer af gehaald.
 
Ik giet het water meestal door een grof netje welke in een fijn netje ligt. Zo spoel je de meeste zooi tussen de garnalen uit omdat dit wel door het netje gaat (wasbak zit de stop in zodat het water er in blijft staan). Wat schudden met het netje zorgt voor dat de zooi redelijk uit het netje gaat. Dan idd aan het vissen naar de garnaaltjes. De hele kleintjes blijven ook meestal in het eerste net, maar daarom het 2de fijne net als backup. Maar mee eens, voorkomen is beter dan genezen
 
Gister ook een paar garnalen uit mijn externe tetra sec 600 ex moeten vissen.
Hoe dat kan is toch wel bijzonder die japonica's van 3cm kunnen namelijk niet door de inlaat heen, wellicht via de bovenkant skimmer er in gekropen?
Hij leeft in ieder geval nog en zwemt vrolijk rond.
 
Ze groeien snel hoor! En als ik zie welk formaat vis er bij mij via de skimmer (jbl topclean) is mn filter is gekomen..
 

Terug
Bovenaan