Garnalen inactief


J

JongeTropischAquariumFan

Guest
Ik heb net nieuwe garnalen gekocht, 10 stuks. In het begin waren ze actief, op diezelfde dag een paar uur later, heb ik een paar lavastenen met javamos toegevoegd in mijn aquarium. Daarna werden ze een beetje inactief. Een dag daarna (gisteren) heb 25% van het water vervangen in de ochtend. In de middag werden ze wel wat actiever, vooral de wat grotere soorten. Deze ochtend zag ik dat er iets aan de hand was met mijn cabomba alle bladeren hadden losgelaten (ik denk door het licht, wat wel raar is want ik heb ook rode planten die het goed doen in mijn aquarium) Dus heb ik alle troep proberen op te ruimen en mijn cabomba eruit gehaald en in het proces wat water vervangen, daarna heb ik maar een paar garnalen gezien zwemmen. Vooral de kleine garnalen laten zich minder goed zien.

Ik heb het idee dat ze zich in het java moss en onder de lavastenen verstoppen. Kan het zo zijn dat, omdat ik in korte tijd veel veranderingen in het aquarium heb gedaan dat mijn garnalen daardoor stress krijgen.

Een garnaal wordt wel steeds roder.
 
Ik heb nog geen dode garnalen gezien, maar volgensmij drijven die niet naar boven dus met zekerheid kan ik niets zeggen (ze zijn nu nog doorzichtig).
 
Dode garnalen drijven niet idd en zullen afhankelijk van de eventuele stroming ergens op de bodem blijven liggen.
Sinds wanneer staat de cabomba in je bakje? want is een plantje wat vaak met slakken gif behandeld is en daar kunnen garnalen helemaal niet tegen bv.

Is altijd oppassen met garnalen en veranderingen in de bak,hoe groot is je bakje?
 
IMG_4287[1].JPG
Dit is de inrichting, het is moeilijk om een scherpe foto te krijgen
 
Hij is 60cm en cabomba heb ik verkregen door stekken van een andere aquariumhouder.
 
Dan gaan we er van uit dat het wel veilig is,best veel ruimte voor 10 dwerggarnalen dus dan zijn ze ook lastig te zien allemaal natuurlijk.
 
Garnalen zijn meesters in verstoppen, zelfs in mijn bijna kale 30 cm kan ik ze lastig vinden, dus even afwachten zou ik zeggen.
 
Met nieuwe planten altijd uitkijken en het beste met garnalen is om deze enkele dagen in een emmer te weken ivm gif. John gaf dat al aan.
 
Ze zwommen eerder veel meer, maar misschien is het ook gewoon dat ze zich nu verstoppen, omdat ze gewoon hun plekje in de bak hebben gevonden. Ik hoop dat er niet veel gif op de echinodorus en de hydrocotyle ik ben het wassen inderdaad vergeten (de rest zijn allemaal stekjes van andere aquariumhouders).
 
Mooiste zou zijn om er nog een stuk of 20 bij te zetten bv,dan zie je er wat meer en is voor de garnalen zelf ook prettiger.
 
Kijken of ze biologische komkommer lusten. Bedankt voor al jullie reacties!
 

Terug
Bovenaan