Garnalen kamertemperatuur


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag,

Zoals sommigen van jullie misschien mee hebben gekregen heb ik een tijdje terug een nano aquarium aangeschaft, uiteindelijk veel gezeur mee gehad, nu is het dus een garnalen bakje.

Na een lange tijd geen gezeur gehad te hebben, goede planten groei en mooie rode vuurgarnalen, kwam ik tot mijn verbazing afgelopen maandag een nitrietwaarde tegen van meer dan 50mg/l, direct heb ik de garnalen over gezet in een andere bak(leeg op 1 ornament na), hierin heb ik 1 bruissteentje met luchtpomp in gelegd voor water circulatie en een verwarmingselement. Nu (woensdag) is de nitrietwaarde nog steeds flink hoog, mijn vermoeden is dus een (2e?!) Nitrietpiek.

Garnalen voer ik 1x per dag wat ze in +- 15 min op eten (duurt even voordat ze bij het voer gaan zitten) daarnaast doe ik 1 dag in de week niet voeren.

Bak loopt verder goed, garnalen vervellen goed en planten groeien prima.

Nu is mijn vraag, is het handig om de temperatuur van de tijdelijke bak af te bouwen tot kamertemperatuur en vervolgens de temperatuur van mijn aquarium verhogen naar +- 26 graden. Gezien nitrobacter bacteriën bij deze temperatuur optimaal voortplanten. Tevens voeg ik al CO2 en o2 toe, CO2 4 bellen per minuut en een standaard o2 pompje.

Bij voorbaat dank
 
Bij Nitriet van 50mg/l hadden je garnalen al 100x dood geweest.
Je verward nitriet met nitraat.
Maar zelf dat is zeker 5x te hoog om goed te zijn voor garnalen
Nitraat gaat niet zomaar weg, dat verminder je door te verversen.

Ps, een zuurstof pomp bestaat niet voor in aquaria, enkel in ziekenhuizen. Wat je hebt is een luchtpomp. Lucht bevat slechts een goeie 20% zuurtofgas.
 
Je schrijft niet wat voor garnalen het precies zijn maar de meeste algemene soorten zijn niet tropisch maar subtropisch en daar is 26 graden veel te warm voor.
 
Bij Nitriet van 50mg/l hadden je garnalen al 100x dood geweest.
Je verward nitriet met nitraat.
Maar zelf dat is zeker 5x te hoog om goed te zijn voor garnalen
Nitraat gaat niet zomaar weg, dat verminder je door te verversen.

Ps, een zuurstof pomp bestaat niet voor in aquaria, enkel in ziekenhuizen. Wat je hebt is een luchtpomp. Lucht bevat slechts een goeie 20% zuurtofgas.
Ik verwar nitriet niet met nitraat, wat ik wel heb gedaan is een komma vergeten te plaatsen. Wat betreft zuurstof en luchtpomp, ach je snapt wat ik bedoel 😉
Je schrijft niet wat voor garnalen het precies zijn maar de meeste algemene soorten zijn niet tropisch maar subtropisch en daar is 26 graden veel te warm voor.
De 26 graden is niet bedoelt voor de garnalen, de vraag was of ik de temperatuur van de tijdelijke garnalen bak terug kan brengen naar kamertemperatuur en de temperatuur van het aquarium omhoog kan gooien naar 26 graden vanwege verbeterde groei van nitrobacter bacterïen
 
Haha. Zoals je al merkt, is het op dit forum soms belangrijk om voorzichtig te zijn in je woordkeuze. 😜

Temperatuur ophogen tot 26 graden in die bak zal zeker helpen om de bacteriën sneller aan het groeien te krijgen. En daarmee om de gemeten nitrietwaarden (ervan uitgaande dat die kloppen) weg te werken.

Maar wel gek dat dit gebeurt in een bak die al langere tijd draait. En dan is 5 mg/L ook nog best wel veel. Alsof je filter met vakantie is...
 
Heb je een foto van de bak en het filter? Ergens gaat iets mis met zoveel no2. Op zich is om de dag voeren al meer dan genoeg ook hoor.
 
5mg/l No2 is nog genoeg om garnalen 10x om te laten vallen. Zelfs 0,5mg/l trekken ze niet.
Als je dus levende garnalen uit je bak gehaald hebt lijkt de kans me groot dat er iets niet klopt met je meting.
 
je kan bijna elke soort garnaal op deze temperatuur houden hier in de zomer regelmatig deze temperatuur of hoger in me stellingen waar je voor op moet passen is te snellen groeie van de garnalen dus wat je voert moet dan goed over na gedacht woorden
 
Dit is het aquarium waar het over gaat, het valt me op dat richting de bodem bruinige vlekken op het glas zitten, lijkt me alg?
IMG_20210527_104810.jpg


Voor zover het nitriet geldt, er waren een aantal garnalen al gestorven (2/3 volwassen mannen) zodra ik dat zag had ik het water gemeten met veel te hoog nitriet, heb ze er toen meteen uit gehaald, nitriet gemeten in de bak waar de garnalen momenteel in zitten is 0mg/l.

Filter is wel licht smerig zoals te zien op de foto, er zitten wat wortels voor van planten, maar de stroming is verder wel goed.
 
Zojuist heb ik het water nogmaals gemeten van het aquarium, zowel nitriet als nitraat zijn aanwezig in dodelijke hoeveelheden nadat ik al ongeveer 5 dagen geen garnalen in de bak heb, CO2 toevoeg en de temperatuur hoger heb ingesteld, het lijkt er op dat zowel het nitraat als nitriet niet omlaag wil gaan, gedeeltelijke waterverversing zit ik over te twijfelen, vooral om het feit dat ik dan nitriet en nitraat verwijder die de bacteriën goed kunnen gebruiken om een goede colonies op te bouwen.

Waar deze hoeveelheden weg komen is ook een grote vraag voor mij, ik kan helaas geen ammonium en ammoniak meten maar aangezien er al lange tijd geen ammoniak en ammonium producerende stoffen in het water zitten(dode bladeren, vissen en voer). Vind ik het gek dat dit in grote getallen aanwezig is, en dus ook nitriet hoog is.

Er zitten planten in die op het moment ook heel snel groeien sinds toevoeging van planten voeding en CO2, ik hoop hiermee in ieder geval het nitraat omlaag te brengen.

Heeft iemand nog tips op wat nu te doen?

Nitriet lijkt alleen maar meer te worden en valt al ver buiten de schaal van mijn testsetjes,

Ik kan nog een pot meting doen maar gezien het feit dat de planten snel groeien lijkt mij dit overbodig
 
Striptest of druppeltest? Ik zou eerst denken aan een meetfout.
 
Druppel, bij kraanwater geeft ie bij zowel nitraat als nitriet veilige niveaus weer
 
Tevens valt mij op dat ik een grote hoeveelheid nematoden in het aquarium heb op dit moment, ook begint er zich bruinalg op de bodem te vormen
 
oh folgens mij zouden die beesjes ook neer vallen als het zo giftig waarde was beestjes lijken veel op garnalen. ik gebruik altijd drijf planten die filteren direct amonia etc
 
Gebruik je soms water condtioners or plantenvoeding, deze zouden meetfouten kunnen veroorzaken.
 
Ik gebruik geen waterconditioners op dit moment, weinig chloor en zware metalen aanwezig op het leidingwater hier, momenteel komen er alleen garnalen in namelijk, ik gebruik echter wel floracel van hsaqua

Toevoeging:

Ik lees net elders dat plantenvoeding een bron van ammonium is, misschien dat de nitriet en nitraat waarde vandaar zo hoog is, simpelweg om het feit dat de plantenvoeding voor een grote hoeveelheid ammonium zorgt
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, maar dat moet op je fles staan?
 

Staat verder niets op, enkel dat het een goede toevoeging is voor het plantenleven van het aquarium
 
Hoe oud is je druppeltest/ hoe lang heb je deze open?

Ligt er niets in je bak)filter te rotten?
Filter helemaal dicht geslibt?
In de bodem gewoeld?

Lekke oxydator?
 
Druppel test maand oud, filter tuft goed door, goede stroming verder.
Bodem is vorige week een klein beetje opgewoelt, bodemreiniger viel uit mijn hand, was niet veel.

Lekke oxydator? Geen idee wat dat is
 
Ik lees net elders dat plantenvoeding een bron van ammonium is, misschien dat de nitriet en nitraat waarde vandaar zo hoog is, simpelweg om het feit dat de plantenvoeding voor een grote hoeveelheid ammonium zorgt
Kun je aangeven waar je dat leest want door plantenvoeding krijg je in principe geen nitriet of nh3/4 hoor. In sommige complete plantenvoeding zit wel nitraat maar dat staat dan wel aangegeven.
 
Geen nitraat, ammonium.

 
Jammer dat veel merken zo geheimzinnig doen over de ingrediënten van hun plantenvoeding. Ik kan niet opmaken of Floracell van HS Aqua een AIO product is of alleen sporenelementen bevat.
Het lijkt me niet dat er ammonium zit in plantenvoeding
 
Inderdaad, denk dat vanavond even het water ga verversen en de bruinalg van de bodem en planten poets, even het nieuwe water laten circuleren met co2 aangesloten, gekke is dat ik afgelopen week ben vergeten de pomp aan te zetten na een water wissel, toen waren de nitraat en nitrietniveaus een heel stuk lager. Verwacht dat er ergens een bult ammoniak en ammonium weg komt, vraag is alleen waar.
 
Inderdaad, denk dat vanavond even het water ga verversen en de bruinalg van de bodem en planten poets, even het nieuwe water laten circuleren met co2 aangesloten, gekke is dat ik afgelopen week ben vergeten de pomp aan te zetten na een water wissel, toen waren de nitraat en nitrietniveaus een heel stuk lager. Verwacht dat er ergens een bult ammoniak en ammonium weg komt, vraag is alleen waar.
Zou mogelijk daarmee te maken kunnen hebben. Dat er bacteriën in het filter afgestorven zijn. Omdat je met garnalen geen hoge belasting hebt zou er een vertraging in de nitrietpiek kunnen zitten?
 
Nitrietpiek zou ook ontstaan tijdens indraaien zonder vissen, lijkt me sterk dat die dan voor een 2e keer later komt
 
Hoe lang heeft je filter uitgestaan?
 
Nitrietpiek zou ook ontstaan tijdens indraaien zonder vissen, lijkt me sterk dat die dan voor een 2e keer later komt
Als je filterbacterien de geest geven om wat voor reden dan ook, of je belasting wordt opeens hoger (door iets wat rot of het filter werkt niet goed) kun je ook een nitrietpiek krijgen.
 
Ook goed opletten dat de maatbekerjes waarin je je testen doet heeeeeeeeeel goed uitgewassen zijn.
Restanten van andere tests (bvb Po4) kunnen een Nox test nogal heftig beïnvloeden
 
Hoe lang heeft je filter uitgestaan?
16:00-13:00 ongeveer
Als je filterbacterien de geest geven om wat voor reden dan ook, of je belasting wordt opeens hoger (door iets wat rot of het filter werkt niet goed) kun je ook een nitrietpiek krijgen.
filter werkt, geen rottende objecten in de tank. misschien dat de bacterieen de geest hebben gegevenmaar lijkt me stug.
Ook goed opletten dat de maatbekerjes waarin je je testen doet heeeeeeeeeel goed uitgewassen zijn.
Restanten van andere tests (bvb Po4) kunnen een Nox test nogal heftig beïnvloeden
heb voor elke stof een andere maatbeker
 
Ijzer in plantenvoeding kan verkeerde resultaten geven in ammoniak en nitriet testen.
 
oke ga straks 50% waterwissel doen, morgenavond weer meten, mocht het dan nog hoog ijn wissel ik nog eens 25%, ben benieuwd of de waardes dan verbeteren
 
25% verversen is quasi nutteloos in zulke situaties.
25% vers water betekend ook dat er max 25% daling kan zijn.
Als ik het goed begrijp zijn er geen dieren meer aanwezig?
Ververs dan gewoon 1x alles...
Komt het terug, dan heb je een probleem. (of een gigantisch foute meting)
 
Zal ik doen
 

Terug
Bovenaan