Wat is er nieuw

Garnalen kweek stop?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black_mollie
  • Startdatum Startdatum
B

Black_mollie

Guest
Hoi allemaal,
Ik zit met een soort van dilemma, vraag, handen in het haar.

Ik heb nu ongeveer een anderhalf jaar een aqua-40 staan, speciaal ingericht met kienhout, zwart grid en wat mooie plantjes erin. En als bewoners: 4 sulawesi slakken en crystal red.

De garnalen hebben er een tijd lang ingezeten en kregen bakken met jonkies tot ik er letterlijk honderden in had zitten.

Toen is tijdens de hete zomer afgelopen jaar, mijn temperatuur op een dag, opgelopen tot dik 32C wat ervoor zorgde dat ik die avond desgewenst een flinke boterham met dure gekookte garnalen kon eten...
Meer dan 300 dode garnalen lagen her en der verspreid in de bak..

Uiteraard heb ik toendertijd gelijk mijn thermostaat uitgezet, en met de overgebleven 30/40 stuks, ging het prima. Alleen er kwamen geen jonkies meer....

Nu ongeveer een 4maanden geleden heb ik er de 4 slakken bij gedaan en toen kwam ik erachter dat deze van wat warmer water houden en na controle bleek dat mijn thermostaat nog steeds uit stond.. die heb ik verhoogd naar 24/25C en de garnalen en slakken voelen zich helemaal op hun gemak.

EN er kwamen weer een 2tal zwangere garnalen! (ik vermoed zelf door het opwarmen van het water)
Maar jonkies heb ik nooit gezien en ook zie ik nergens meer zwangere garnalen de laatste maanden.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen??? Ik heb test strips besteld voor mijn water, die krijg ik na het weekend ergens binnen als het goed is. Maar misschien heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt en kan me vertellen wat hij/zij toen gedaan heeft om dit op te lossen.

Wat kan ik doen om mijn garnalen weer ''in de stemming'' te brengen??

Zo daar wordt je niet vrolijk van!
Heel vreemd dat ze nu niet meer kweken,je zou toch denken dat de waterwaarden hetzelfde zijn als voor het hele drama van afgelopen zomer iig.
Meten is idd verstandig maar is alleen zo dat je met stripjes geen nauwkeurige meting kan doen en dat is wel nodig eigenlijk.
In de meeste gevallen van jonge garnaaltjes die niet groot worden is dat te wijten aan een te lage gh en is het beste dat deze minmaal 5 is,maar zoals al aangegeven is dat met een stripje onmogelijk nauwkeurig te meten.
Wie weet is er heel toevallig tijdens of net na de zomer iets veranderd aan de waterwaarden bij jullie waterleverancier waardoor de gh wat gezakt is en de ph misschien net iets hoger bv.

Ik zou zelf een nauwkeurigere testset nemen iig en je zou ook nog kunnen proberen om wekelijks met iets kouder water te verversen wat het vervellen en kweken kan stimuleren.

Wij hebben ook weleens dat het een paar maandjes rustig is met jonkies.
Ik weet niet welke soort garnalen je hebt?
Maar voor cb en cr zou ik toch rond 20 a 21 graden gaan zitten.
Vuurtjes kunnen een stuk hoger qua temp.

Als het bij ons een tijdje stil is doen we vaak een grote water wissel 80 a 90% en iets koeler water.
Vaak liggen dezelfde dag nog verschalingen in de bak .

En paar dagen later lopen de eerste dames weer met eitjes.

Seabait zei:
Zo daar wordt je niet vrolijk van!
Heel vreemd dat ze nu niet meer kweken,je zou toch denken dat de waterwaarden hetzelfde zijn als voor het hele drama van afgelopen zomer iig.

en je zou ook nog kunnen proberen om wekelijks met iets kouder water te verversen wat het vervellen en kweken kan stimuleren.

Ja daar kwamen toen toch even een paar traantjes van in mijn ogen idd.. zoiets hoop ik echt nooit meer mee te maken 🙁

De waterwaarden zijn exact hetzelfde als voor het drama idd.. ik heb natuurlijk geen idee of de leverancier wat heeft verandert. Is daar een manier om achter te komen?

Ik zal eerst even proberen met die stripjes, (iets is toch nog altijd beter dan helemaal niks) en dan ga ik ondertussen op zoek naar de offici�le druppeltjes dan maar. Hopen dat dat wat uitsluitsel geeft.

vwbob zei:
Ik weet niet welke soort garnalen je hebt?
Euhm:
Black_mollie zei:
Ik heb nu ongeveer een anderhalf jaar een aqua-40 staan, speciaal ingericht met kienhout, zwart grid en wat mooie plantjes erin. En als bewoners: 4 sulawesi slakken en crystal red.

En wat betreft temp.. ik hield ze altijd rond de 24/25C en daar kweekte ze geweldig op.. nu kan ik niet zakken met de temperatuur, want de sulawesi's eisen hogere temperaturen 😉

Water wissel doe ik elke 2 weken, dat zal ik eens gaan verhogen naar elke week. Interne filter spoel ik wel elke week schoon, dus dan ververs ik gelijk ook wat water... alleen de 'grote' verversing (40%) dus 1x per 2 weken.

Sorry niet gezien.
300 garnalen verliezen is zeker een zwarte dag.
Qua water wissels lijkt het me wel ok.
Ik zou idd even de water test afwachten kijken wat daar uitkomt.

Haha geeft niks, ik dacht ik wijs je even de goede richting op 😛
En ja.. dat was een rot dag..

Ik krijg na het weekend de strips, dan laat ik meer weten! iig bedankt alvast 😉

Ik heb ook Sulawesislakken en ze kunnen ook wel op een graadje of 21 a 22 hoor. Aleen is de kans aanwezig dat ze wat minder zullen bewegen. Liefst zitten ze rond de 25 graden of hoger. Ik heb een speciaalbak met zo n 20 erin.
Wij hebben ook met de cr jongen destijds het probleem gehad dat er niks van overbleef en daar was de gh zeker 5 of hoger.
Een tijdje later bleven er wel weer tientallen leven.
ik vind dat bij garnalen er soms onverklaarbare dingen gebeuren. Soms raak je een groep kwijt zonder duidelijke reden.
Maar dat ze af en toe maanden niet kweken hoort er gewon bij en dat komt wel weer.

Toevallig vandaag ineens 3 ini mini garnaaltjes gespot bij mijn CR! o.O
Heel bijzonder dat ze ineens spontaan weer jongen krijgen!

Nu eens gaan kijken dat ik de kleintjes in leven kan houden😀

Garnalen zijn vreemde wezens soms, je kunt er niet altijd een touw aan vastknopen.

Hopen dat ze zich weer gaan vermenigvuldigen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan