Wat is er nieuw

Garnalen kweken koud water

jasonvanc

Well-known member
Lid geworden
22 november 2019
Leeftijd
18
Hoi ik heb een vraagje ik wil een 25 a 30l aquarium kopen met garnalen om te kweken en om mijn baby guppen in te zetten tot dat ze wat groter zijn kan ik dit doen zonder heater mijn moeder wil namelinl niet nog een heater in huis
En kweken de garnalen dan nog goed en groeien de guppen nog goed

Een vuurgarnaal en gerelateerde garnalen doen het het beste bij temperaturen van 23 tot 25 graden.
Dus je zal toch een klein verwarmertje nodig hebben.
In een kant en klaar aquarium zit meestal wel zo'n verwarming.

Meeste garnalen kunnen prima op kamertemperatuur. Kweken zal dan wel langzamer gaan.

Van 16 tot 27 graden overleven ze.
Maar vandaar dat ik bij die andere temperaturen zeg dat ze het daar het beste op doen.

Ik heb ook wel eens vuurtjes bij mijn discus op 30 graden gegooid en dat ging prima, maar optimaal is wat anders.
Totdat de Geophagus kwam toen was het snel klaar.

Kost dat dan ook veel geld kwa stroom of springt de verwarming een keer in de nacht aan ofzo

Neocaridina s kunnen best op koelere temp van zo n 18 graden. Er zijn wel leden die ze tijdens de winter op het balkon hadden en deze hebben het wel overleefd. Ideaal is denk ik rond de 21 graden.

Van 16 tot 27 graden overleven ze.
Zelfs kouder dan dat kunnen ze overleven. Bij mensen in de vijver en een lid had ze maanden in een grote vaas buiten waar op een gegeven moment ijs op lag.

Neocaridina s kunnen best op koelere temp van zo n 18 graden. Er zijn wel leden die ze tijdens de winter op het balkon hadden en deze hebben het wel overleefd. Ideaal is denk ik rond de 21 graden.

Maar kweken ze dan nog goed

En als ik ze zonder heater houd welke planten zal ik dan gebruiken ik weet namelijk niwt welke geschikt zijn

Toch vind ik er wat van.
Zelfde als een Amazone indiaan op de Noordpool zetten en een eskimo in de Amazone loslaten.
Beide zijn mensen en zullen overleven. Maar echt op hun gemak voelen tja denk het niet.

Er past ook een sluier in die bak. Net als vroeger in een kom. Toch vinden we er allemaal wat van.

En als ik ze zonder heater houd welke planten zal ik dan gebruiken ik weet namelijk niwt welke geschikt zijn
waterpest en hoornblad.

garnalen op koud water kan prima, de gemiddelde temperatuur voor neocaredina's ligt rond de 20 graden dus een onverwarmde bak kan prima

Zet je het aquariumpje bij je kachel in je kamer dan is het ook wat warmer. Het een en ander hangt ook af van temperatuur in huis. Ik heb ook geen verwarming en is 23 graden in het watertje.

Als je moeder niet wil dat er een kacheltje in komt zul je dit helaas als gegeven moeten zien anders mag je wellicht na flink drammen helemaal geen aquarium meer. 😀 Mag je wel een filtertje erin want dat is denk wel nodig?

Mijn allereerste aquariumpje toen ik een jaar of 10 was, werd ingericht door mijn vader. Het stond tegen de verwarming op mijn kamertje, en de verlichting was een TL-armatuurtje met een door mijn vader gemaakte houten kap, dat met een klem op diezelfde verwarming zat. Er zat trouwens geen filter in. Ik had er zwaarddragers, guppies en platy's in, in die tijd hielden ze denk ik nog niet vaak garnalen in de aquariums thuis. Maar garnalen willen erg schoon water heb ik begrepen, dus een klein filtertje heb je wel nodig.

Laatst bewerkt:
Neocaridina kunnen in mijn opinie prima op kamertemperatuur.

Bij lagere temperaturen kweken ze vaak iets minder snel, maar dat halen ze in de warme maanden in als het goed is.

Bij lagere temperaturen krijg je meer vrouwtjes in de nakweek. Even uit het hoofd was dat ongeveer 80% vrouwtjes bij 20°, 50% bij 23°c en 20% bij 26°.

Zet je het aquariumpje bij je kachel in je kamer dan is het ook wat warmer. Het een en ander hangt ook af van temperatuur in huis. Ik heb ook geen verwarming en is 23 graden in het watertje.

Als je moeder niet wil dat er een kacheltje in komt zul je dit helaas als gegeven moeten zien anders mag je wellicht na flink drammen helemaal geen aquarium meer. 😀 Mag je wel een filtertje erin want dat is denk wel nodig?

Ja dat mag wel we hadden een 80l nano filter gezien

Ik had deze bak en filter gezien

Bijlagen

• 20200111_133847.jpg
    20200111_133847.jpg
    118.1 KB · Weergaven: 181
  • 20200111_133853.jpg
    20200111_133853.jpg
    165.8 KB · Weergaven: 162
En welke soorten kan ik dan eigenlijk houden op koud water het liefts kleurrijk
En hoeveel dwerggarnaaltjes per liter
En hoe groot moet de bak minimaal zijn

Voor garnaaltjes is 30 liter al een mooie hoeveelheid hoor maar voor visjes te klein. Zelf zou ik voor een complete bak van 60cm gaan want daar heb je led bij en vaak verwarming en filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan