Wat is er nieuw

Garnalen langzaam dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rubeng0182
  • Startdatum Startdatum
R

Rubeng0182

Guest
Hallo,

2 dagen geleden was mijn Heater kapot gegaan tijdens het water verversen. (het glas brak ineens, waarschijnlijk doordat er teweinig water tegen de heater was en hij gewoon lekker door aan het verwarmen was)
Dus toen snel een nieuwe gehaald en erin gezet, alleen heeft de thermostaat wel ongeveer 15 of iets hoger heeft aangeraakt.

Alleen gister al 2 dode garnaaltjes, en nu ook weer 2 of 3. Ligt dit dan aan het temperatuurverschil of kan dat wat anders zijn?

kan of ze hebben een schok gehad (was de aardlek er uit ?

Ze kunnen een klap hebben gehad voordeel van garnalen is dat ze zich normaal gesproken wel weer voortplanten.

kan of ze hebben een schok gehad (was de aardlek er uit ?
Het is mogelijk. Maar snap niet dat ze dan nu pas doodgaan. Er zit ook een kempvis in. (die overigens nooit garnaaltjes eet behalve als ze zelf doodgaan.) die heeft nergens last van lijkt wel.

Ik maak uit je verhaal op dat je je heater aan hebt laten staan tijdens het verversen en toen droog is komen te staan. Nooit je heater aan laten staan tijdens waterwissels.
Een klein temperatuurverschil zou juist moeten kunnen helpen bij de voortplanting; maar sommige garnalen zijn wat gevoeliger dan andere voor schommelingen in waterwaarden/temperatuur. Of je gebroken heater ten grondslag ligt aan de sterfte, kan ik alleen maar naar gissen.

Ik maak uit je verhaal op dat je je heater aan hebt laten staan tijdens het verversen en toen droog is komen te staan. Nooit je heater aan laten staan tijdens waterwissels.
Een klein temperatuurverschil zou juist moeten kunnen helpen bij de voortplanting; maar sommige garnalen zijn wat gevoeliger dan andere voor schommelingen in waterwaarden/temperatuur. Of je gebroken heater ten grondslag ligt aan de sterfte, kan ik alleen maar naar gissen.
Ik wist inderdaad niet dat dat niet mocht. Er zijn
Alle waterwaarden zijn hetzelfde als ervoor. Er zijn er nu een stuk of 10 doodgegaan. Gelukkig hebben we er best wat. Hiervoor ging er bijna nooit 1 dood.

De oorzaak achterhalen is lastig en soms zie je bij garnalen ook zomaar uitval tot hele groepen aan toe. Ik heb ook al jaren garnalen en soms valt zo in vrij korte tijd een halve groep om zonder dat er iets is veranderd. De reden is me nog nooit duidelijk geworden hiervan.

Draaiende elektrische apparaten in water, beetje spelen met je leven wel. Ik haal voor de zekerheid eigenlijk altijd het stroom er af als ik in het water kom.

Draaiende elektrische apparaten in water, beetje spelen met je leven wel. Ik haal voor de zekerheid eigenlijk altijd het stroom er af als ik in het water kom.
Dit is niet niveautje broodrooster in de badkuip hoor. Een heater mag niet droog draaien, dan gaat ie gewoon kaduuk. Filter idem dito, maar dan vliegt t glas je nie om de oren.

Ben oprecht benieuwd wel niveau dan wel 🤡
Niveautje heater in je aquarium. 😀

Broodrooster/badkuip is zegmaar t equivalent van met je ogen dicht spookrijden op de snelweg. Heater/aquarium is meer zonder te kijken oversteken op een verlaten landweggetje om 3u 's nachts tijdens lockdown.

Maak je niet druk, gebeurt de beste! De uitval van je garnalen kan ook een hele andere oorzaak hebben dan de heater. Hou je de hardheid van het water in de gaten bijvoorbeeld? :petjeaf:

Wat voor garnalen hou je?
Neocaridinas hebben geen verwarming nodig je kempvis overigens wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan